Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Jag lever som vore det 2013!
    Jag har varit 27 bast i 25 år...

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

      Spännande! Jag har kastat lite med CT men då med magnetbroms men det lär ju funka bra även med centrifugalbroms. Jag kanske kan ha en magnetbroms liggandes här nånstans...
      Jag hoppas att den ska funka skapligt att kasta med. Jag skippade 6-stiftarn i plast och satte dit en 2-pinnars i rostfritt istället. Ska förhoppningsvis spola upp rullen med lina imorrn och testa. Den är säkert orolig som fan med tanke på hur bra ”freespool” det blev. Den snurrar på bra länge trots att det inte är nån lina på än.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av RichardO Visa inlägg

        Jag hoppas att den ska funka skapligt att kasta med. Jag skippade 6-stiftarn i plast och satte dit en 2-pinnars i rostfritt istället. Ska förhoppningsvis spola upp rullen med lina imorrn och testa. Den är säkert orolig som fan med tanke på hur bra ”freespool” det blev. Den snurrar på bra länge trots att det inte är nån lina på än.
        Jag gillar tvåstiftaren och jag tror du kommer kunna fila ner bromsklossarna men det beror ju såklart på vilken typ av bete, lina och spö du kommer använda.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Nila
          Lite märkligt att ABU inte vill eller orkar vidareutveckla klassikerna. Conquest har ju utvecklats över tid, men är fortfarande en Concuest.
          Det kom ju en ganska stor förändring från ABU 2014(?) då spolar samt linspridare blev betydligt lättare.
          Mums för oss stofiler men rullarna såg ju fortfarande lika snygga/tråkiga ut. Svängda vevar och stjärnhjul gör nog varken till eller från när andra tillverkare erbjuder TW 3DS SV HD XG Micromodule Magsealed Silent Drive.
          Conquest är ett praktexempel på vad vissa av oss ser som negativ utveckling. Utseende och finesser är fräckare, prestanda diskuterbart, hållbarhet definitivt sämre.
          Just med tanke på det kan jag vara tacksam att ABU inte ändrat Ambassadeuren särskilt mycket, det är fortfarande samma enkla rulle som håller (ungefär) lika bra som förr men presterar bättre gällande modeller med lättare delarna.
          Men det är det nya som säljer.

          Ursprungligen postat av Nila
          Visst är det en bra grunkonstruktion, men känns ändå lite daterad vid sidan av Conquest och Millionaire. I alla fall för en ny generation fiskare.
          Precis.
          Det ska vara nytt.
          Många jag pratar med, och jag både pratar och frågar ganska mycket, har absolut ingen aning om hur den senaste finessen ska gagna dem men de vill ha den i alla fall.

          Ursprungligen postat av Nila
          Men kanske gör vi klassikerknarkare produkten en björntjänst om vi bara köper upp bra rullar och ställer dem på en piedestal i finrummet. De får ju då per automatik en viss doft av museiföremål som inte får användas. Ut med dem istället, visa upp dem vid vattnet, bruka dem för det de är byggda för. Visa kidsen vad de går för. Det är de värda, både klassiker och nya generationen. Annars tror jag vi bidrar till förfallet och ABU blir bara en logga på kinaprodukter likt MG.
          Förbannat bra skrivet!
          Kan förstå om någon har en CDL eller dylikt på hyllan men rullar som Pro Rocket och liknande ska sitta på ett spö, inte i ett vitrinskåp!
          Har genom åren byggt mängder av främst 4000-rullar, de har alltid uppskattats för sin funktion, enkelhet, prestanda och hållbarhet. Trots det byter många gärna ut dem mot nya rullar. Frågas det blir svaret något i stil med "omväxling förnöjer".
          Till och med mina "moderna" japaner börjar bli till åren, min lilla Daiwa Pixy som känns väldigt fräsch på alla vis fyller 20 år i år.


          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Jag har varit 27 bast i 25 år...
          Vill inte ens tänka på hur många år jag varit i hur många år, påminner mig om hur många år jag egentligen är.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

            Jag gillar tvåstiftaren och jag tror du kommer kunna fila ner bromsklossarna men det beror ju såklart på vilken typ av bete, lina och spö du kommer använda.
            Ja, jag det är ju en del parametrar att ta hänsyn till. Jag gillar inte snabba spön. Skulle helst vilja bygga ett kralligt spö i glasfiber. Blir ju iof stökigt om stor-flundran kliver på om spöt är sladdrigare än resåren i kallingarna…

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Förutom mina kära 4500 med kromade stativ är nog de små (1600 & 3600) Max mina favoriter bland Ambassadeurer.
              Även om de nämns här då och då är de fortfarande relativt bortglömda av den stora massan.
              Tycker mig ändå se en väldigt stadig prisökning genom åren, men kanske är det den lilla skaran som står för den.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                Jag har varit 27 bast i 25 år...
                Vissa kvällar är jag bara 16

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                  Tycker mig ändå se en väldigt stadig prisökning genom åren, men kanske är det den lilla skaran som står för den.
                  Jo, 5601 Jerk diskuterades, såg att riktpriset verkar vara 1899 idag, det var 1699 enligt Napp & Nytt år 2016.
                  Att priserna går upp på nytt är inte konstigt, kanske förklarligt av just den anledningen att även begagnade rullar blir dyrare.

                  Känner väldigt många fiskare som i dagens konkurrens definitivt inte hade betala priser på uppemot 2500-3000 kronor (riktpriser förvisso) för en Ambassadeur.
                  Då köper de hellre en Tranx, Tatula eller liknande. Sorgligt med sant.
                  Jag ska inte gnälla på dessa, hade aldrig i livet köpt en ny Ambassadeur i dagsläget, skulle vara den där 4600CA då.

                  Tror, eller snarare vet, att det finns många i landet entusiastiska kring klassiska, runda Ambassadeurer men som fiskemaskiner i nävarna på mer moderna fiskare verkar de ha bleknat ordentligt.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Jag skulle gissa att det möjligen är större marginaler på de asientillverkade rullarna samt att ABU följer det som efterfrågas.
                    Rör mig en del i mer moderiktiga fiskekretsar och vet inte när jag hörde någon ens prata om Ambassadeurer senast.
                    Det är till 90% lågprofilare som intresserar, resterande 10 är Conquest.
                    Instämmer i detta, med tillägget att det säkert är betydligt större marginaler på de asientillverkade.
                    Men poängen som verkar ha missats i sammanhanget är att ABU ägs av Pure Fishing.
                    Abu får därmed finna sig i de beslut som fattas av dom även om det säkert svider rejält emellanåt.
                    Att ABU självmant skulle medverka till en för Svängsta negativ utveckling håller jag för osannolikt.
                    Rimligen handlar det ist om att de dessvärre får de finna sig i styvmoderlig behandling i knäet på den globala jätten….

                    Kommentera


                    • För att fortsätta jämförelsen med varumärken. Jag har länge dragit paralleller mellan Ambassadeur och Harley Davidson. Båda är gamla överlevare på sin marknad . De ska bägge gärna byggas om och pimpas för att göras personliga innan de åker ut på vägen.

                      ​​​​​​HD:n har hög coolhetsfaktor som många andra varumärken vill förknippas med. Skulle HD "mess with the formula" gällande design, ljudbild etc så skulle intresset för dem börja sjunka som en sten. De vårdar sitt varumärke ömt, det är allt HD har

                      Amban har liknande förutsättningar, men hur cool är den i fiskekretsar idag? Upplevs nog mest som lite mossig. Vad gick fel?

                      ​​​​

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 500 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 667 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 558 svar
                      230 295 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Kolnej
                      av Kolnej
                       
                      Arbetar...
                      X