Ursprungligen postat av Retroräven
Visa inlägg
Del 2
Började med att polera stativet och sedan vaxa alla externa delar. Ett bra vax kan göra underverk!

Bestämmer mig för att rullen är märkt IX - då det rimligtvis är märkt åt rätt håll på stativet.

Sedan satte jag ihop den.

För att sedan börja montera den nya... och jag upptäckte en riktigt tråkig sak. Spolaxeln har inte rundade ändar för att ha så liten anläggningsyta som möjligt mot kopparplåtarna i ytterkopparna - för att justera spolens frigång. Den här spolen har en helt platt ände. Kass.

Lagren är inte heller sfäriska utan har helt raka sidor - ingen vingelmån alls. Kass.
Satte under ilska ihop den nya också. Vänster gammal. Höger ny.

Den gamla är silkeslen och helt tyst. Den nya är det inte. Kan väl bättras på med lite användning men jag tänker inte använda den förrän jag har en spole med en axel som passar modellen samt kan byta till rätt glidlager. Jag monterade också om fjädern, som jag nämnde i förra inlägget, till rätt fäste.
Jag får se om jag hittar motivation att göra det som jag förutsatte mig - att se om man kan byta delar mellan dem. Rent teoretiskt går det mesta att byta plats på - förutom några delar - framför allt - bromsdelarna. Just nu har jag dock ingen lust...
Det är nog tyvärr så att 50-årsjubileumsrullen, en "replik", gjordes för att samla på. Inte att fiska med. De räknade kallt med att folk skulle ha dem i skåpet att titta på och lade därför inte ned någon själ eller energi på att göra den rätt.
Gammal är äldst och det är ingen tvekan om vilken som är den bättre rullen. Den gamle är en slitvarg och den nye en posör. Inte helt ovanligt.

Kommentera