Val av strl. på jiggskalle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av strl. på jiggskalle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av strl. på jiggskalle

Tjenare!
    Tänkte höra med er proffs här på FS kring djungeln om vilken jiggskalle man ska ha till en specifik längd..

Det är så att jag spinnfiskar med jiggar i storleken 15-29 cm och måste dra iväg en beställning på jiggskallar då dem har börjat tagit slut, men vilka längder bör jag ta?

Vad innebär #10? Är det längden från skallen till kroken?

Mvh
    Cmon Pikypikypiky

Inte svar på din fråga men lite alternativ här nedan.

Du kan alltid satsa på så kallad skruvskalle eller shallowskruv där du kompletterar med att hänga ett päronbly av lämplig vikt i beteslåset.

Ett tredje alternativ är Storms nya viktsystem.

Kommentera

Jo är väl medveten om shallowskruvar och sådant, men behöver tyvärr tillräckligt stora jiggskallar
      Cmon Pikypikypiky

Kommentera

Krokstorlek anges som tex 10/0, vilket är en stor krok. Ganska normal storlek för större jiggar (20 cm+). Att använda en hashtag för att ange krokstorlek har jag aldrig sett förut.

Kommentera

Stl 10/0 funkar bra på 20-30cm jiggar.
          Du kommer såklart även behöva ha en stingerkrok men det har du säkert koll på redan.

Till en 15cm jigg då passar en 6/0 till 8/0 beroende på om du skall köra med en stinger där också.

Tyvärr är det så att storlekarna skiljer sig på beroende på vilket fabrikat på krok du väljer.. Vilket då innebär att tex en 10/0 Gamakatsu kan vara större (eller mindre) än en motsvarande Owner.

/ HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
            Krokstorlek anges som tex 10/0, vilket är en stor krok. Ganska normal storlek för större jiggar (20 cm+). Att använda en hashtag för att ange krokstorlek har jag aldrig sett förut.
            Krokstl brukar i listor och på hemsidor betecknas tex: #12

Så visst brukar en hashtag vara med i de sammanhangen

/ HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Krokstl brukar i listor och på hemsidor betecknas tex: #12

Så visst brukar en hashtag vara med i de sammanhangen

/ HenkeW
              Jag har faktiskt aldrig sett det vad jag kan minnas, men man lär sig något nytt varje dag. Men brukar #10 motsvara 10/0 eller storlek 10? Det är ju viss skillnad...

För övrigt så anser jag att systemet för angivelse av krokstorlek är allmänt förvirrande och känns som en rest från förr. Är det någon som ens vet vad siffrorna står för?

Kommentera

Ska du ha tyngre vikter än vad som finns av sk. Skruvskallar (skitsmidigt) så ta valfri vikt utav jiggskalle MINSTA storleken (lättast så) och så kompletterar du med stingers!

Eller som nämnts tidigare, shallowskruv och stinger + päronbly ( borde finnas upp till ett par hundra gram) Också riktigt smidigt!

Riggade några 6 tums (15cm) relaxjiggar med 1/0 skallar där krokarna kom ut på mitten utav ryggen, det var riktigt pilligt att få dit de krokarna snygg.

Provade samma skalle på en större och dyrare jigg, minns inte vilken, men den var slamser innan jag var ens i närheten utav att få det snyggt.

Och med snyggt så menar jag att kroppen inte blir ihop-pressad och skev för då kommer den att gå skevt i vattnet.

Jonny Thofeldt på söders sportfiske har skrivit en väldigt utförlig beskrivning på sportfiskeprylar.se om hur man riggar både söderjiggen 25 och 30cm, hur olika långa krokar påverkar gången på den och även beroende på om man sätter den högt eller lågt inuti jigg-kroppen

Själv är jag en riktig jigg - amatör som kör skruv!

Lycka till! Skitfiske!
                Senast ändrad av Vessla; 2016-04-06, 23:20.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                24 svar
                2 378 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13