Beteckningar på jigghuvuden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beteckningar på jigghuvuden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beteckningar på jigghuvuden

Hej
    Tänker beställa relaxjiggar och huvuden på nätet (greatfishing) och undrar vad jag skall ha. När jag titta på jigghuvudena heter de saker som t.ex. 2g 2/0 eller 3,5g 2/0. Vad 2g och 3,5g betyder fattar till och med jag (vikt, annars har jag gjort bort mig). Men vad betyder 2/0? Hur skall jag veta vilka mått jag skall ha till t.ex. en 4" Ripper Kopyto-jigg?
    Tacksam för svar, för jag har snart inget hår kvar att riva.

/ John B

inte för o veta något men det borde väl vara storleken på kroken, en kvalificerad gissning bara

Kommentera

Jo visst, det har jag gissat, men står siffrorna för något specifikt som ett mått eller något annat?

Kommentera

2/0 osv. är krokstorlekar (8 är litet,6 är större och efter 1 heter de 1/0,2/0 osv.). Men 2 och 3,5g låter väldigt lite...till gäddfiske (vilket jag gissar att det är du ska bedriva eftersom du tittar på shadjiggar) brukar det rekommenderas mellan 15 och 30g.

Kommentera

Storlek

Ursprungligen postat av LordPike
          inte för o veta något men det borde väl vara storleken på kroken, en kvalificerad gissning bara

En beteckning står för krokstorlek, en för längden på kroken och en för vikten...

//Fred

Kommentera

Ursprungligen postat av John B
            Hej
            Tänker beställa relaxjiggar och huvuden på nätet (greatfishing) och undrar vad jag skall ha. När jag titta på jigghuvudena heter de saker som t.ex. 2g 2/0 eller 3,5g 2/0. Vad 2g och 3,5g betyder fattar till och med jag (vikt, annars har jag gjort bort mig). Men vad betyder 2/0? Hur skall jag veta vilka mått jag skall ha till t.ex. en 4" Ripper Kopyto-jigg?
            Tacksam för svar, för jag har snart inget hår kvar att riva.

/ John B
            Om du brukar handla Darts jigghuvuden har du lite att jämnföra med. www.darts.se -> Katalog -> Jiggfiske(PDF)

Handla mkt därifrån eller? Tycker frakten e snordyr för lite skallar o kroppar
            sigpic

Kommentera

Nej, det här blir min första beställning på nätet. Skall köpa ett Dragon Mystery Contact Jig för 280 kr samt ett gäng jiggar, skallar, salmowobblers och lina. www.greatfishing.com.pl verkar vara en riktigt billig hemsida med vettiga grejer. PS. är inte anställd eller på annat sätt kopplad till företaget, har sett sådana diskussioner här på sidan i andra sammanhang. DS.

Kommentera

Ett riktmärke är 1/0 till 1"-2" jiggkroppslängd. 2/0 till 2"-3" jiggkroppslängd osv.

Jag använder 3" jiggar och använder 2/0 krokstorlek och 7,5-10 gramskallar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                24 svar
                2 350 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13