Tvådelat fiskespö problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tvådelat fiskespö problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tvådelat fiskespö problem

Hej!
    Jag är ny till fiske och stötte på ett problem redan igår när jag införskaffade mig ett tvådelat haspelspö. Problemet är att jag inte lyckas få ihop båda delar av spöt hela vägen in. Det är 1 cm kvar tills att delarna är fullständigt ihopkopplade. De första 3 centimetrarna gled ihop enkelt, men den sista centimetern går inte ens ihop med våld. x)
    Finns det något roligt knep som kan användas för att få ihop delarna? Tänkte att jag kunde slipa lite med sandpapper, men vettefan om detta är bra eftersom delarna kanske kommer glida isär om det blir mycket motstånd under fisket. Hur hårt/tajt ska delarna sitta ihop sen? Tanken är väl att man ska kunna dra isär delarna när man inte fiskar.

Tack på förhand

De ska inte skjutas ihop helt. Med tiden kommer det slitas lite och då går de ihop mer, men när det är nytt ska det vara en bit kvar.

Kommentera

Jaha där ser man! Tack för det snabba svaret.

Hur vet jag om delarna sitter tajt nog då? Ska man behöva slita lite för att separera dem? Det vore riktigt illa om dem sitter för löst och lossnar mitt i fajten.

Kommentera

Trä på toppen lite snett så vrider du samtidigt som du trycker fast den tänk "stor skruv" tills spöringarna ligger jämt. Då kommer du aldrig kunna dra den rakt ut. Utan för att ta isär det så får du dra och vrida samtidigt i motsatt riktning mot när du satte dit toppen! Alla är vi lamm i början skitfiske på dig! "Lycka till" i fiskevärlden med andra ord!

Kommentera

Tyvärr måste jag motsäga precis allt i föregående inlägg.

Jag har lärt mig att aldrig "vrida" fast spödelar och tycker att det är helt logiskt. Risken är stor att spöet förr eller senare spricker i hondelen (fibrerna går ju längs med spöets klinga).
          Givetvis justerar jag delarna något (vrider rätt) innan jag för ihop delarna ordentligt.

Mitt tips är att sluta noja. Skjut ihop delarna lagom hårt tills det tar emot. Sedan sitter de, i regel, ihop tillräckligt bra.

Samma sak är det när spöet ska demonteras. Gör allt för att inte vrida loss delarna utan dra de ifrån varandra!

Förresten, de holkar som inte går helt ihop heter spigotholkar och är i princip den bästa typen. Den dagen holken är så sliten att spödelarna går ihop helt så måste den bytas... annars så spricker spöet till slut i hondelen.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-06-12, 23:39.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Nap4lm Visa inlägg
            Jaha där ser man! Tack för det snabba svaret.

Hur vet jag om delarna sitter tajt nog då? Ska man behöva slita lite för att separera dem? Det vore riktigt illa om dem sitter för löst och lossnar mitt i fajten.
            Jag har aldrig varit med om att spödelarna glider isär under en drill. Det är egentligen omöjligt, då en fisk knappast drar i spöts övre halva rakt ut. Fisken drar i linan och förhoppningsvis håller du spöt så att det böjs. Testa själv att böja spöt ordentligt och försök dra isär det samtidigt.

Som sagt, sluta noja och fiska istället. Allt är okej.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
            14 svar
            1 958 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11