Ny kniv, tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny kniv, tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
    1. Jag epoxilackar knivarna nere vid parerskyddet där oftast vatten tränger in......Slidorna har jag hålat så de är ventilerade och är det bruk i saltvatten.

2. Innan kniven sen stoppas tillbaka oljas slidan in med vapenolja

3. Jag måste vara ärlig och erkänna att jag ändå mest använder mina rostfria knivar i alla fall på båt i havet

4. Men skärpan blir tyvärr aldrig detsamma på en rostfri kniv
    1. Bra tips!!

2. Ännu bättre är den amerikanska Militec-1. Testa den!

3. Samma här .

4. Det finns dock rostfria ståltyper som kommer bra nära, exempelvis Sandvik 12C27 och 13C26 (AEBL i Uddeholms utförande).

~Paul~

Kommentera

jag personligen är mycket förtjust i fällknivar, och det ska va av märket spyderco.

min rekommendation är. en billig icke fällis i ryggan för skitjobben. typ en rostfri mora

och en spydie i byxan. för finprylarna.
      jag har en gedigen samling med spyderco knivar men den som alltid hamnar i fiske byxan är en pm2

2 andra bra (lite billigare) alternativ är delica / endura i ffg. samma kniv bara olika storlekar.

kanske inte jätte vackra att se på men riktigt bra prylar. bra stål, bra ergonomi.

Kommentera

Hej!
        Jag fick en"Hellefisk" från Helle i födelsedagspresent för flera år sedan. Mycket nöjd med denna. Har hållt sig fin i många år och bra till både fiskrensning och annat. Ett plus att den flyter och är snygg.
        Runt 600:-.

Kommentera

ville med ha en riktigt bra kniv och ska den användas så e trä/horn skaft mm svårt hålla ordning på tycker jag då även slidan ofta e som ett konstverk.. Efter mycket läsande och letande valde jag fällkniven F1 och plastslida.. den tål stryk e riktigt jävla vass och lättskött men kanske inte den vackraste.. Man kan välja antingen "plast" eller skinnslida men blev rekommenderad att ska du använda den mycket e det plast och ska den mestadels ligga i vitrinskåpet är det skinn..

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
            ska du använda den mycket e det plast och ska den mestadels ligga i vitrinskåpet är det skinn..
            Håller med.

Tänk dock på att inte förvara kniven i själva slidan eftersom garvsyran på sikt förstör finishen på bladet .

~Paul~

Kommentera

Finns en kniv som kan uppfylla TS alla drömmar.

Du får den som du vill och den blir unik.

Den här killen kan göra knivar och kan allt om vilket stål att välja.

Om du beskriver dina behov kommer Lilja välja det bästa till dig. Och smida den själv.
              Senast ändrad av Silverfisk; 2016-08-08, 21:09.

Kommentera

Du kan inte gå fel med en "Fällkniven S1".

Kommentera

Har både Fällkniven S1 och Casström No10, båda bra och rejäla knivar men det blir oftast Casström som följer med ut i skogen. S1:an är lite mer praktisk/tålig när det gäller väta och tuffare förhållanden så den följer med när merparten av tiden spenderas på/vid vattnet.

Båda två är ju av lite mer rejäl bushcraft-typ och är kanske inte förstahandsvalet när det gäller lite mer finlir.

Kommentera

Ursprungligen postat av abacus Visa inlägg
                    Har både Fällkniven S1 och Casström No10, båda bra och rejäla knivar men det blir oftast Casström som följer med ut i skogen. S1:an är lite mer praktisk/tålig när det gäller väta och tuffare förhållanden så den följer med när merparten av tiden spenderas på/vid vattnet.

Båda två är ju av lite mer rejäl bushcraft-typ och är kanske inte förstahandsvalet när det gäller lite mer finlir.
                    Så är det. Till syvende och sist så handlar det alltid om kompromisser. Det var den detaljen jag ville få fram i mitt allra första inlägg i den här tråden. Skulle det enbart handla om finlir så är det svårt att slå den tidigare nämnda Mora Nusnäs:

~Paul~

Kommentera

om finlir så är det svårt att slå den tidigare nämnda Mora Nusnäs:
                      Skulle va dessa klassiker i så fall....

Click image for larger version

Name:	213031966_133eec84-10a0-420f-a019-d6ce71ec667c.jpg
Views:	2
Size:	20,4 KB
ID:	1782256

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg