Ny kniv, tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny kniv, tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av warmiz Visa inlägg
    satt precis och kikade på video på den, den är alltså så enkel och effektiv som reklamfilmerna antyder?

Det är ju bättre att köpa en sådan med fixtur för lite mer pengar, än att förstöra fina knivar med dålig slipteknik
    ja jag tycker absolut den är så enkel och effektiv.
    sal tog fram och började sälja sharpmaker i slutet på 70 talet och den tillverkas fortfarande, borde säga en del om den.
    finns mängder med bra videos på nätet båda av sal och andra som visar hur du använder den, samt tips och trix.

tex, jag använder gärna skåran i stavarna till att slipa fiskekrok med.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
      ja jag tycker absolut den är så enkel och effektiv.
      sal tog fram och började sälja sharpmaker i slutet på 70 talet och den tillverkas fortfarande, borde säga en del om den.
      finns mängder med bra videos på nätet båda av sal och andra som visar hur du använder den, samt tips och trix.

tex, jag använder gärna skåran i stavarna till att slipa fiskekrok med.
      De två enskilt viktigaste faktorerna när det gäller slipning/bryning med S-makern är:

1. Att bibehålla en koncis/vertikal rörelse
      2. Att aldrig låta kniven slajda av staven (det resulterar obönhörligen i en avrundad spets)

S-makern ger också möjlighet att slipa saxar! Mina Victorinox minisaxar är extremt vassa! Klipper moderna flätlinor utan några som helst problem.

Skåran funkar väl till större krokar men de mindre gör man kanske bäst i att slipa på traditionellt sätt. Skåran är dessutom kanon till betesnålar!

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
        De två enskilt viktigaste faktorerna när det gäller slipning/bryning med S-makern är:

2. Att aldrig låta kniven slajda av staven (det resulterar obönhörligen i en avrundad spets)

~Paul~
        Hur menar du med punkt 2? Menar du att i sista stund ändra vinkeln på kniven och låta spetsen "sjunka" lägre än handtaget?

Kommentera

vad han menar är att när du slutför ett drag så ska du inte låta kniven glida av staven. utan sakta ner lite när du kommer ut mot spetsen och lyft av kniven när spetsen har nått mitten av staven.

om du fortsätter ett drag och knivspetsen glider av staven så kommer spetsen rundas av lite.
          finns bra guider på youtube angående detta.

Kommentera

Hur menar du med punkt 2? Menar du att i sista stund ändra vinkeln på kniven och låta spetsen "sjunka" lägre än handtaget?
            Jag menar att kniven skall inte under någon del av rörelsen nedåt lämna staven innan själva rörelsen är avslutad. Dvs, aldrig låta kniven så att säga "snärta av" i slutet av den nedåtgående rörelsen.

När således själva svepet nedåt är klart så skall kniven ha fortsatt kontakt med staven. Vinkeln är dock fortfarande koncis, dvs fullständigt vertikal. Kniven skall inte lutas på något sätt.

~Paul~

PS Ingvar och undertecknad skrev samtidigt .
            Senast ändrad av dePaul; 2016-08-10, 09:23. Anledning: Tillägg

Kommentera

Då är jag med på hur ni menar! Och i teorin verkar de ju enklet Men det får bli att öva på lite gamla knivar och försöka få in handhavandet innan ja ger mig på nåt finare :P

För övrigt fick ja svaret " Köp din present själv så får du vad du vill ha" när ja lite fint presenterade önskelistan :P

Kommentera

De vanliga fodralet va tyvärr slut och de visste inte när de skulle gå in de igen, så de fick bli med tändstål och de gör ju inget 😊

Sen kunde ja inte hålla mig även om de är lite fult, beställde en F1 kopia för en struntsumma efter att ha känt på en som en kollega har. Den får hänga med när de är risk att de blir lite skitjobb 😬

Tack för hjälpen grabbar, nu ska ja bara se till att få ut dem i bushen med 😊

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Kommentera

Mycket bra val du har gjort!
                  Jag är sugen på en sådan jag med.

Men du, skitjobben ska man göra med finkniven
                  Jag späntar, bänder och täljer med min F1

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentera

De vanliga fodralet va tyvärr slut och de visste inte när de skulle gå in de igen, så de fick bli med tändstål och de gör ju inget ��

Sen kunde ja inte hålla mig även om de är lite fult, beställde en F1 kopia för en struntsumma efter att ha känt på en som en kollega har. Den får hänga med när de är risk att de blir lite skitjobb ��

Tack för hjälpen grabbar, nu ska ja bara se till att få ut dem i bushen med ��

Skickat från min D6503 via Tapatalk
                    Snygg!!

Kommentera

Råkade själv sprätta iväg min kniv ner i vattnet när jag skulle skära till en bit mört och funderar på en Ron Thomson Ontario. Billig och håller säkert något år, kanske kan vara något och få pengar över till annat. Vad tror ni andra?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 981 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11