Ny kniv, tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny kniv, tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny kniv, tips?

    Hej,

    Ja tänkte önska mig en kniv i födelsedagspresent och tänkte höra om det finns några bra förslag?

    Det ja vill ha är en kniv för "allmänt" bruk. Fileknivar har jag, det jag saknar är en bra, lättskött och helst lite vacker kniv att ha med mig på tur i båten, på tripperna ut på fjällen och i skogen.

    Det finns ju en uppsjö vackra knivar med träskaft men där känner jag att jag inte vet riktigt vad jag önskar mig av bladet. Det ska ju helst både hålla skärpan bra, vara lättslipad när det behövs och inte allt för ömtåligt om olyckan är framme och man råkar tappa den på nåt hårt.

    Prisbild nånstans mellan 1000-1500 kronor tror jag att ja törs lägga mig kring på önskelistan

    Så, har ni nån favoritkniv eller favoritknivmakare så ös på med förslag!
    Finns det någon fantastisk kniv som ligger lite utanför budget så kan ja lägga emellan pengar själv, det har hänt förr när man har lite för spejsade önskelistor

    Mvh Eric
    Senast ändrad av warmiz; 2017-08-01, 13:04.

  • #2
    Fällkniven F1 eller Mora Bushcraft är nog mina favoriter att ha med mig i skogen. Inte särskilt vackra knivar, men riktigt trevliga.

    Kommentera


    • #3
      F1 är grym!
      Vill man ha en lite nättare modell som är mera fiskrensaranpassad (!) då tar man en F2 istället

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av warmiz Visa inlägg
        Det ja vill ha är en kniv för "allmänt" bruk

        1. i båten
        2. på fjällen
        3. i skogen
        4. lättskött
        5. helst lite vacker
        6. hålla skärpan bra
        7. vara lättslipad
        8. inte allt för ömtåligt
        Den här ekvationen är i princip omöjlig att lösa. Dina kriterier drar åt så många olika håll att en enda kniv tyvärr inte kan uppfylla dem. Bara att välja ståltyp är knepigt eftersom kniven kommer att utsättas för ett antal olika miljöer och arbetsuppgifter.

        Exempel på problematiken:
        1. I båten - rostfritt
        2. På fjällen både rostfritt och kolstål, beroende på fuktighet och viljan att ta hand om kniven
        3. I skogen betyder förmodligen en del täljning och andra typer av träarbeten. Kolstål
        4. Rostfritt. Dock är de flesta kolstålstyper lättare att bryna/slipa än rostfritt stål
        5. Svårt att ge tips eftersom det estetiska sitter i betraktarens öga
        6. Det kan betyda så många saker! I samband med vilka arbeten? När det gäller slitstyrka så vinner rostfritt men när det gäller slagseghet så vinner kolstål
        7. Kolstål är som sagt lättare att slipa/bryna
        8. Återigen kolstål. När det gäller grepp så är artificiella material tuffare än de flesta träarter. Det finns visserligen mycket tuffa träsorter men de kostar stora pengar och du blir tvungen att låta en professionell knivbyggare pula ihop kniven. Ett exempel på ett sådant träslag är Lignum Vitae.

        Med andra ord. Du får nog bestämma var du vill lägga tyngdpunkten när det gäller knivens egenskaper. Förmodligen skulle du tjäna på att inhandla två olika knivar...

        ~Paul~

        Kommentera


        • #5
          Morakniv i kolstål + bryne och stålull och en stor flaska vapenolja! Uppfyller alla krav!

          PS du sparar ca 1450:- som du kan köpa kul fiskgrejor för istället!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
            Fällkniven F1 eller Mora Bushcraft är nog mina favoriter att ha med mig i skogen. Inte särskilt vackra knivar, men riktigt trevliga.
            Tack, ska kika lite på dessa!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
              Den här ekvationen är i princip omöjlig att lösa. Dina kriterier drar åt så många olika håll att en enda kniv tyvärr inte kan uppfylla dem. Bara att välja ståltyp är knepigt eftersom kniven kommer att utsättas för ett antal olika miljöer och arbetsuppgifter.

              Exempel på problematiken:
              1. I båten - rostfritt
              2. På fjällen både rostfritt och kolstål, beroende på fuktighet och viljan att ta hand om kniven
              3. I skogen betyder förmodligen en del täljning och andra typer av träarbeten. Kolstål
              4. Rostfritt. Dock är de flesta kolstålstyper lättare att bryna/slipa än rostfritt stål
              5. Svårt att ge tips eftersom det estetiska sitter i betraktarens öga
              6. Det kan betyda så många saker! I samband med vilka arbeten? När det gäller slitstyrka så vinner rostfritt men när det gäller slagseghet så vinner kolstål
              7. Kolstål är som sagt lättare att slipa/bryna
              8. Återigen kolstål. När det gäller grepp så är artificiella material tuffare än de flesta träarter. Det finns visserligen mycket tuffa träsorter men de kostar stora pengar och du blir tvungen att låta en professionell knivbyggare pula ihop kniven. Ett exempel på ett sådant träslag är Lignum Vitae.

              Med andra ord. Du får nog bestämma var du vill lägga tyngdpunkten när det gäller knivens egenskaper. Förmodligen skulle du tjäna på att inhandla två olika knivar...

              ~Paul~
              Plågsamt medveten om att mina krav och användningsområden spretar!
              Just därför jag vill försöka hitta en kniv/knivtyp som uppfyller så mycket av detta som möjligt Mycket bra nedbrytning av kraven, det gav mig lite mer kött på benen

              Jag är beredd att att ta hand som kniven och sköta om den, även om de uppenbara fördelarna med rostfritt också lockar endel.

              Vad gäller användningsområden så kommer det definitivt att täljas endel med den. Alla olika typer av uppdrag en kniv kan tänkas behövas till på sjön är ju svåra att definera, och ska ja vara ärlig så går de mesta att lösa med en bra sax som jag faktiskt brukar ha med i väskan. Så det kanske kan tummas på kraven för detta

              Jag tror att de mer vanliga träslagen uppfyller mina krav på slitstyrka när det gäller greppet, det var nog mer bladet ja syftade på!

              Det känns som att jag trotts alls lutar åt ett blad i kolstål, men det är inte skrivet i sten...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                Morakniv i kolstål + bryne och stålull och en stor flaska vapenolja! Uppfyller alla krav!

                PS du sparar ca 1450:- som du kan köpa kul fiskgrejor för istället!
                Definitivt, men det gör jag iaf :P Det här här till kategorin saker som jag egentligen vill ha, men inte vill lägga några större pengar på ur egen ficka

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av warmiz Visa inlägg
                  Plågsamt medveten om att mina krav och användningsområden spretar!
                  -SNIPPED-
                  Det känns som att jag trotts alls lutar åt ett blad i kolstål, men det är inte skrivet i sten...
                  Oftast är det lätt att putsa upp o hålla själva bladet rent o fint från rost men det är ett elände om man får in vatten i skaft/handtag, särskilt saltvatten.
                  Ett tips som jag kört på mina kolstålsknivar i många år. Jag epoxilackar knivarna nere vid parerskyddet där oftast vatten tränger in, Flera lager om det behövs så det blir tätt. Ibland har jag lackat hela handtaget (om det passar estetiskt). Slidorna har jag hålat så de är ventilerade och är det bruk i saltvatten (vilket jag gärna undviker med dom knivarna) så sköljer jag ur slidorna och låter lufttorka ordentligt. Innan kniven sen stoppas tillbaka oljas slidan in med vapenolja, ej läderfett för det skapar fettsyror som oxiderar stålet.
                  Jag måste vara ärlig och erkänna att jag ändå mest använder mina rostfria knivar i alla fall på båt i havet. Men skärpan blir tyvärr aldrig detsamma på en rostfri kniv.
                  /Gustav

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av warmiz Visa inlägg

                    Jag är beredd att att ta hand som kniven och sköta om den, även om de uppenbara fördelarna med rostfritt också lockar endel.

                    Vad gäller användningsområden så kommer det definitivt att täljas endel med den. Alla olika typer av uppdrag en kniv kan tänkas behövas till på sjön är ju svåra att definera, och ska ja vara ärlig så går de mesta att lösa med en bra sax som jag faktiskt brukar ha med i väskan. Så det kanske kan tummas på kraven för detta

                    Jag tror att de mer vanliga träslagen uppfyller mina krav på slitstyrka när det gäller greppet, det var nog mer bladet ja syftade på!

                    Det känns som att jag trotts alls lutar åt ett blad i kolstål, men det är inte skrivet i sten...
                    Ja, då har du i praktiken bestämt dig .

                    Jag föreslår att du kikar på Peltonen Sissipuukko M95/M7, Bark River (många olika modeller), samt Casströms svenska skogskniv i Böhler/Uddeholm-kolstål.

                    Många moror klarar också dina kriterier men är kanske inte lika roliga att äga . Dock är den skandinaviska slipfasen den förmodligen mest potenta av dem alla när det gäller täljning/träbearbetning. Inte konstigt att den utpräglade täljkniven mora Nusnäs är utrustad med denna slipfas .

                    Min Casströms nr 10 [(äldre modell):


                    Min allround-favoritskogskniv är dock den för länge sedan utdöda modellen A475 från Gerber i kromat M2-verktygsstål och homogent Armorhide (flygplansaluminium) grepp:


                    ~Paul~

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 657 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 548 svar
                    229 083 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Arbetar...
                    X