Planering av utrustning inför fiskeresa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Planering av utrustning inför fiskeresa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Planering av utrustning inför fiskeresa

    Goddag!

    I sommar ska jag och två till åka uppåt landet för en veckas fiske. Vi kommer att fiska i en sjö som är över 50 meter djup och fisket inriktas primärt mot salmonider. Vi kommer fiska från båt. Det är inte tal om jakt på några "rekordfiskar" eller så utan vi vill ha en veckas trevligt och avkopplande fiske. Såvitt jag har förstått så används framförallt trolling och vertikalfiske under sommaren.

    Jag har därför lite frågor och funderingar som jag tänker att ni säkert har bra svar kring. Jag fiskar mycket sällan med trolling eller vertikal som metod och kan väl därför sägas vara nybörjare på detta.

    Trolling
    Vad är ett lämpligt spö? Jag har spön i längd 7, 8, 9 och 10 fot. Samtliga med kastvikt högre gräns uppåt 30-35 gram. Rullen jag har tänkt använda är en Shimano Technium 2500. Jag har två spolar, en med Fireline 0.15 och en med Sufix Super 21 (0.25 samt 0.35). Klarar jag mig på detta tror ni? Förslag på lämpliga drag?

    Vertikal
    Har samma spön att utgå från och samma rulle och linor med tänker jag. Kommer att införskaffa lyspirk, rödingblänke och lite annat sådant som verkar fungera fint vid isfisket. Något som jag behöver här enligt er? Är ett vertikalspö och rulle motiverat att köpa?


    Budget
    Givetvis en viktigt fråga. Vi väntar barn till våren så budgeten är nu ganska begränsad. Sedan är jag glad om jag slipper köpa så mycket mer utrustning eftersom jag varken trollar eller vertikalar till vardags. Tacksam för alla råd och synpunkter!
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

  • #2
    Det funkar med den utrustning du har. Köp några skeddrag och mindre vobblers så är du hemma. Du kan blya framför med päronsänke i gummiband om fisken står djupt.

    Kommentera


    • #3
      Vad är det för vatten?
      Landösjön?

      Vilka arter ska ni rikta in er på?

      Kommentera


      • #4
        Landösjön ja. Kanadaröding och röding är mitt primära mål. Hoppas även kunna ta sik (om jag inte tar den innan resan).
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

        Kommentera


        • #5
          Min gissning stämde,.

          Intressant sjö på alla sätt o vis men kan tidvis vara ruggigt svår!

          Har fiskat den några veckor,
          Sett vak från fisk som uppskattningsvis borde vara över 5 kg!

          Första veckan vi körde där dröjde det tills dag 4 innan vi fick en gädda på ca 4-5 kg.

          Har mest trollat med diverse wobblers,
          Polarn tog en kanadick på 6,8kg

          Vi har även träffat på ett stim med ytgående Kanadarödingar som högg grundgående wobblers över 80 meters djup!


          Den mest magiska natten vi vart där så var rödingen i ett nappatagen som var galet, på tre man i båten hade vi fått ca 150 rödingar i storlekar från 0,5-2,3kg

          Galet, de flesta fiskarna åkte tillbaks men några åkte i grillen o smakar gudomligt!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 496 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
          24 svar
          3 833 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uffe62
          av uffe62
           
          Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
          39 svar
          5 656 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg OGRudan
          av OGRudan
           
          Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
          468 svar
          107 666 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Julle68
          av Julle68
           
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 549 svar
          229 422 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg Retroräven  
          Arbetar...
          X