Vinterförvaring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterförvaring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinterförvaring

Tjenare!

Hur illa är det att förvara följande fiskegrejer i ett kallställt förråd under vintern? Gissar att det som kallast blir 20-25 minusgrader. Sätt från 1-4 bakom det ni har koll på, där
    1: Går hur bra som helst!
    2: Inte att rekommendera, men bör gå bra.
    3: Nja, kan mycket väl gå sönder, helt eller delvis
    4: Kommer definitivt att förstöras!

Chansa gärna inte, bättre att ge få hyfsat säkra svar än att höfta på alla. :-)

Haspelspön
    Haspelrullar
    Spinnrullen
    Skeddrag
    Spinnare
    Wobblers
    Jiggar
    Billig kniv
    Elmotorn (minn kota traxxis 55)
    Batterier (vanliga Bosch fritidsbatterier 75 Ah)
    Laddare (ctek mxs 7.0)
    Ekolodsgivare
    Lowrance färgdisplay för ekolod
    Whiskey

Tack på förhand! :-)

3....på flertalet prylar.
    Senast ändrad av holden; 2017-10-05, 18:53.

Kommentera

Jahaja...Det enda jag inte skulle ställa i ett förråd med 20-25 minusgrader är batterierna. Jag ser inte att något av det andra skulle ta direkt skada av kylan som sådan. Däremot blir det ju tyvärr så i ett ouppvärmt utrymme (där temperaturen går upp och ner) att det bildas kondens på prylarna. Detta gör i sin tur att prylar som kan rosta/ärga, så småningom gör det...

Kommentera

1 Haspelspön
        1 Haspelrullar
        1 Spinnrullen
        1 Skeddrag
        1 Spinnare
        1 Wobblers
        1 Jiggar
        1 Billig kniv
        1 Elmotorn (minn kota traxxis 55)
        3 Batterier (vanliga Bosch fritidsbatterier 75 Ah)
        1 Laddare (ctek mxs 7.0)
        1 Ekolodsgivare
        1 Lowrance färgdisplay för ekolod
        Whiskey förvaras bäst i magen.

Kommentera

Batterierna är väl exempel på grejer som tål kyla bäst, faktum är att ett fulladdat batteri självurladdas desto mindre ju kallare det är, men det får inte frysa vilket undviks genom underhållsladdning typ en gång i månaden för vanliga batterier.

Kommentera

Mitt startbatteri i båten sitter i året om och båten är utomhus året runt, aldrig några problem. Men elektronik skulle jag inte chansa med.

Kommentera

I den listan så är det bara batterier och Lowrancen som jag inte skulle lämna i -25 såvida laddaren inte är kopplad på batterierna så den håller dem i skick för då kan de stå kallt har haft mina båtbatterier i kallförråd i alla år sedan jag skaffade min första C-tek laddare med underhålls funktion ofta står de kvar i båten under vintern. OBS ställ batterierna på en frigolitskiva ca 10cm så slipper Du att de kryper in kyla underifrån!

Marinelektronik som Ditt Lowrance ska tåla kyla och är ju gasfyllda för att inte påverkas av kondens men jag är inte 100% på att skärmen mår så bra av kyla så jag förvara mina inomhus för säkerhets skull.

Beteslådor och kniv bör Du lämna öppna så de luftar och inte binder fukt inuti lådorna för då rostar det oftast rejält men kyla tål det utan problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Mitt startbatteri i båten sitter i året om och båten är utomhus året runt, aldrig några problem. Men elektronik skulle jag inte chansa med.
                Jajjemän, mitt också (och alla andra batteri i båten också). Dom är dock alltid fulladdade och står med underhållsladdning på. Det var mest med tanke på om man INTE tillser att detta skett så mår inte en blyack. så bra av -25 grader. Min eletronik och frontmotor befinner sig också på båten året om och inga problem med det heller...

Kommentera

Det är säkert inga större bekymmer med några av grejerna egentligen, men själv skulle jag inte chansa med något av det.
                  Det som är lätt av/urtagbart ur båten hade jag tagit ur och förvarat inne eller i garage istället.

Det enda jag lämnar kvar på min båt under vintern är motorn (och ekolodsgivaren, men den är fast monterad och inte portabel)

Wirren hade jag absolut inte lämnat kvar!

Kommentera

Absolut

1 utom lowrance,

Att många är så rädda och oroliga för 0 gränsen är obefogat. Visst vatten fryser då så allt som innehåller just vatten eller någon annan flytande som fryser, ändrar form bör inte förvaras så. Tex fukt i korkhandtagen gör att bitar åker ur korken. Men är det torrt inga problem. Och batteriet mår bättre där än inne och du behöver inte ha laddare på. Självurladdningen minskar ju kallare det är och ett laddat batteri tål enorm kyla. Vi har ju våra bilar ute i både 25 och 35 och kallare. Använd kelvinskalan så blir det inte så dramatiskt. Från minus 25 till plus 10 enligt celsius blir ju bara 248 grader till 283 enligt kelvinskalan.
                    Senast ändrad av Exxet; 2017-10-05, 23:03.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 377 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13