Bygga spinnspö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga spinnspö.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bygga spinnspö.

    Efter att ha byggt ett gäng beten under året är jag lite sugen på att bygga ett spö.
    Har kollat lite på Mudhole, Hilevel och Easy rod building men har väldigt dålig koll på spöbyggnad.

    Vet att ämnet diskuterats tidigare men eftersom sökfunktionen ligger nere startar jag en ny tråd.

    Skulle uppskatta alla tänkbara tips och råd, både när det gäller var jag skall handla och vad jag behöver för delar, verktyg etc. Inte minst tips om vilka vanliga misstag jag bör undvika vore trevligt

    Helst vill jag bygga ett tvådelat spö på 8 fot med kastvikt ca 50-150g. Hellre toppig än djup aktion.
    De flesta klingorna är odelade har jag sett, är det svårt att göra en delning på en odelad klinga? Om det bara är odelbart som gäller kan jag tänka mig att gå ner lite i längd, tex 7 fot.

    Ös på med åsikter!

  • #2
    Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
    Efter att ha byggt ett gäng beten under året är jag lite sugen på att bygga ett spö.
    Har kollat lite på Mudhole, Hilevel och Easy rod building men har väldigt dålig koll på spöbyggnad.

    Vet att ämnet diskuterats tidigare men eftersom sökfunktionen ligger nere startar jag en ny tråd.

    Skulle uppskatta alla tänkbara tips och råd, både när det gäller var jag skall handla och vad jag behöver för delar, verktyg etc. Inte minst tips om vilka vanliga misstag jag bör undvika vore trevligt

    Helst vill jag bygga ett tvådelat spö på 8 fot med kastvikt ca 50-150g. Hellre toppig än djup aktion.
    De flesta klingorna är odelade har jag sett, är det svårt att göra en delning på en odelad klinga? Om det bara är odelbart som gäller kan jag tänka mig att gå ner lite i längd, tex 7 fot.

    Ös på med åsikter!
    Hej Cyaneus;

    Om inte de vise i Lund kan hjälpa dig bör du förslagsvis leta bland Sportex spön...http://previewproject.de/sportex/pro...en/kevlar.html ....

    Old Firehand

    Kommentera


    • #3
      Såg en spölindningsmaskin till salu. sån du snurrar spöt i när du gör lindningar. Låg på blocket eller i nån grupp på ansiktsboken..

      Kommentera


      • #4
        2500kr i Huddinge på blocket. Sugen själv...

        Kommentera


        • #5
          Hej gå med i svenska spöbyggare på facebook där kan du få tipps och ställa frågor och angående klingan skall du titta efter
          American tackel nya Bushido klingor som är framtagna för gäddfiske 2 delade och med kastvikter på 130,160 och 250 gram

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Cyaneus;

            Om inte de vise i Lund kan hjälpa dig bör du förslagsvis leta bland Sportex spön...http://previewproject.de/sportex/pro...en/kevlar.html ....

            Old Firehand
            Haha, det finns nog en och annan vis man och kvinna i den här staden som tycker att spöbyggande är för folk med färre högskolepoäng än de. De borde så klart ha spö.
            Får tyvärr inte din länk att fungera.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sot Visa inlägg
              Hej gå med i svenska spöbyggare på facebook där kan du få tipps och ställa frågor och angående klingan skall du titta efter
              American tackel nya Bushido klingor som är framtagna för gäddfiske 2 delade och med kastvikter på 130,160 och 250 gram
              Aha, fb-grupp såklart. Det skall jag kolla. Bushidoklingan såg jag som komplett paket med rullfäste etc på easyrodbuilding.com. Snålt med info där så jag vet inget om vad det är för holk etc.
              Tack för tipsen!

              Kommentera


              • #8
                Spölindningsmaskin... Känns som överkurs.

                Kommentera


                • #9
                  Kan ju göra en egen ställning o snurra spöt i hur lätt som helst. För hand dock. Funkar ju bra till o linda men skulle jag bugga skulle ja nog vilja ha en maskin till det. Dryyygt o sitta o snurra spöt när lacken på lindningarna ska torka..

                  Kommentera


                  • #10
                    Click image for larger version

Name:	20171212_192855.jpg
Views:	1
Size:	1,04 MB
ID:	1786065

                    Här har du en bild och lite mer info om klingan 8,6 fot upp till 130 g 2 del

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 547 svar
                    228 868 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Arbetar...
                    X