I-landsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I-landsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• I-landsproblem

Click image for larger version

Name:	IMG_20180731_143243.jpg
Views:	1
Size:	983,7 KB
ID:	1858515
    Click image for larger version

Name:	IMG_20180731_143228.jpg
Views:	2
Size:	986,2 KB
ID:	1858522
    Denna dräpare till rulle äger jag, men sedan jag köpte den har den knappt nyttjats (idioti, jag vet) grejen är att urvalet är för stort här hemma, och pga dess exklusivitet har jag inte riktigt vågat använda den till det fisket jag bedriver.
    Så nu vänder jag mig till er. Jag har läst det mesta om rullen, men blir inte klokare. Vissa hävdar att det är en rulle för 20-40g, andra har plågat den med 120g osv.
    Är det rimligt att nyttja den till halvt lätt gäddfiske, pig shad Jr, mc Rubber Jr osv, säg upp till 80 g drygt. Eller är det mer rimligt att släppa taget om denna för att köpa något motsvarande (finns det ens?), tänker conquest 301 etc. Eller ska jag köra på med denna på ett "downsize" gäddspö o h njuta?

Jag skulle önska om denna tråd inte urartar efter sisådär 2 svar, i form av pajkastning mellan medlemmar och deras åsikter kring The 3 big ones. Jag har som sagt också läst mycket, men många som skriver har inte ens ägt en lika rulle utan har läst sig till deras svar.. Utan sakliga svar från er som faktiskt använt en likadan rulle i olika situationer.

Edit calcutta conquest 201TE DC

Mvh Stahre
    Senast ändrad av stahre87; 2018-10-04, 16:26.

Personligen vill jag ha en sån rulle och det jag tänkte ha den till är Gös och HÖ.
    Jag kan bara vad jag lärt mig av Dmitry här på FS om denna rulle.

Kanske inte svaret du ville ha men den är såååå snygg så jag var tvungen att svara
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Text
      Vad är det för rulle och varför skulle den inte duga till tyngre fiske?

Jag fiskar mycket gädda med små Zillion-HD och använder beten upp till 130gr. Där de inte duger är i min mening till stora beten och spinnare som går tungt genom vattnet. Då använder jag gärna en rulle med lägre utväxling, exempelvis Calcutta 401D eller Revo Toro Beast.

Hållbarheten på de små är inget jag har haft anledning att oroa mig för än.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Nämn gärna modell och storlek Freddan

Kommentera

Jag skulle inte bekymra mig med beten på 120gr med den rullen
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Nej den tål inte ens 10g! Jag köper den av dig så du slipper lida, du får en tjuga - inkl frakt.

80g borde gå hur bra som helst, men sen om du märker skillnad när du ändå är uppe i dem vikterna med dc... Är svårt å säga, de är ju vid låga vikter med rangliga beten dc visar sin rätta sida..
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Jag hade en likadan till hö fisket med drag 15-30 gram. Kan tänka att upp till ca 80 gram är lämpligt med tanke på spolen och lämplig lindiameter.

Kommentera

Jag har ju inte den rullen men väl dess förbättrade efterträdare 200 DC+ så...

Jag ville HA den rullen och eftersom jag aldrig fiskar kustöring numera så blev och är den en trevlig downsizerulle på ett SG 8’6” 30-80g!

Har sagt det förr, vad säger att 200 är klenare än 300? Den är mindre vilket kan innebära strukturellt starkare än ngt som är större... kortare spolaxel än en bredare 300 spole kan innebära samma styrka trots mindre dimensioner på delarna (om så är fallet...). Med 5,0:1 så tar den in allt jag kastar utan problem, kanske blir det dock snart 6,5:1 med en 95-100 mm vev, mer min melodi.

Har man råd med en Ferrari så ska man inte byta bara för att man saknar en kurvig autostrada, den är lika trevlig på 290:an på väg till Uppsala!

Har nog aldrig får en regelrätt PO men min och upp till 80g beten och 62 lb YGK flätlina, nån lätt linresning å knyck när man tappat tummen från spolen i förtid vid kastet bara...
                Senast ändrad av anteman; 2018-10-04, 23:23.

Kommentera

Har haft en 200DC och det är en fantastisk rulle, men inte till det tyngre gäddfisket.
                  Problemet är att DC bromsen inte är gjord för så grova linor och beten och klarar inte av att bromsa tillräckligt , fick ovanligt mkt overun med den rullen.
                  Med en vanlig rulle känner man oftast när man håller på linresning men med DC bromsen får du inte den känslan .
                  Till havsöring är den optimal

Kommentera

Synd att man inte fiskar havsöring då... Testar denna för beten på 50-70g ca och känner hur den känns. Får väl byta annars

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 984 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11