Fråga ang havsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang havsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mikael
    Tjenare!

Jag har hittat ett riktigt starkt beteslås nu, drog en 8,9kg torsk för ett par veckor sedan och då var det nära att en av ringarna gick sönder men beteslåset var utan åverkan. Innan dess körde jag endast med ett kraftigt lekande mellan pilk och häckla, har aldrig varit med om att ett rätt dimensionerat lekande gått sönder.

Själv har jag aldrig knutit om en hel häckla och upplever inga problem med att själva häcklan skall vara svag men man kan ju aldrig vara nog försiktig, kanske dags att börja med detta! Dock byter jag alltid lekande och beteslås för de är ofta usla.

Håller även med en tidigare talare om att bläckfiskhäcklorna är kanon, iallafall till torsk, till makrill har jag inte provat dessa. Ett tips om du skall fiska makrill är att ha med minst 5 häcklor för att inte riskera att mista alltför mycket fisketid pga trassel på häcklan. Makrillen är exepert på att trassla häcklor, använd minst 0,55 mm lina så går det lättare att trassla upp det igen. Angående bläckfiskhäcklorna så upplever jag att den röda fungerar bäst om djupet är mindre än 20 m och den självlysande är bättre om djupet överstiger 20 meter. Vet inte om fler håller med mig här men det är iallafall min åsikt.

Om du har möjlighet och intresse så kan du lägga ett par "stopp" på att meta med färsk makrillfilé eller borstmask, kan ge många roliga arter!

Ett tips som gäller så fort man skall ut med turbåt på sommaren är att ha med en rejäl kylbox med massa is. Det är ju mycket tråkigt om man tar död på 50 makrillar och sen bara får kasta dem i soptunnan, makrill skall tydligen vara mycket känslig mot att ligga "framme" ett par timmar.

Själv skall jag ut med fladenbåtarna på tisdag så efter det kan du får en makrillrapport!

Tight lines!
    Kan tillägga att röda bläckfiskar även är bra för storsej. Minns förra året när vi försökte fånga småsej till agn så hade rejäl storsej som vägde över 12 kilo hittat dit varvid häcklorna slets i småbitar, trots att dom var omknutna......Slutsats, ska du köra riktat på större fisk, kör med endast en krok...
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
    24 svar
    2 419 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg lsjonsson