Fråga ang havsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang havsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga ang havsfiske

Hejsan! Jag skall ut på havsfiske i dagarna och undrar nu därför hur man enklast fäster häcklor och pilkar =)..Jag har en teori om hur detta går till, men vill försäkra mig om att jag har rätt =)..

Alla tips är välkomna =). Jag undrar också ifall någon har fiskat i havet på senare tid, och om de då kan avlägga någon rapport om hur fisket är just nu =)..

Mvh Mikael

Kolla denna sida

Här finns nog det mesta som är värt att veta om havsfiske. http://www.teamlillamy.se/

Kommentera

Jag är intresserad av att få reda på i första hand hur man knyter tackel och pilkar..Samt lite tips på olika tackel =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Ramon Dekker
        Jag är intresserad av att få reda på i första hand hur man knyter tackel och pilkar..Samt lite tips på olika tackel =)
        Var någonstans ska du fiska och vilka arter är du ute efter? Gissar att du ska ut med någon turbåt och då är det kanske svårt att få någon större torsk utan kanske makrill och mindre torsk? Vad gäller meakrill så rekommenderar jag wigglers röda eller självlysande bläckfiskhäckla, den är kanon för makrill. Prova den tillsammans med en pilk på 100-200 gram. Häcklan fäster du med ett bra beteslås. Vill du vara extra säker så knyter du om häcklan, d v s klipper bort bläckfiskarna och knyter själv ett nytt tackel med 0,60 nylon och dom bortklippta bläckfiskarna. Det ska räcka för västkustfiske.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
          Var någonstans ska du fiska och vilka arter är du ute efter? Gissar att du ska ut med någon turbåt och då är det kanske svårt att få någon större torsk utan kanske makrill och mindre torsk? Vad gäller meakrill så rekommenderar jag wigglers röda eller självlysande bläckfiskhäckla, den är kanon för makrill. Prova den tillsammans med en pilk på 100-200 gram. Häcklan fäster du med ett bra beteslås. Vill du vara extra säker så knyter du om häcklan, d v s klipper bort bläckfiskarna och knyter själv ett nytt tackel med 0,60 nylon och dom bortklippta bläckfiskarna. Det ska räcka för västkustfiske.
          Tack för ditt svar =). Att fästa häcklorna går bra, men jag funderar på hur man på bästa sätt fäster pilken? För man linan igenom pilken och upp så att linan låser sig själv? Eller gör man kanske någon annan typ av knut eller så? =)

Sedan undrar jag om någon har varit ute på makrillfiske på senare tid och kan rapportera om hur det nappade =)

Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av Ramon Dekker
            Tack för ditt svar =). Att fästa häcklorna går bra, men jag funderar på hur man på bästa sätt fäster pilken? För man linan igenom pilken och upp så att linan låser sig själv? Eller gör man kanske någon annan typ av knut eller så? =)

Sedan undrar jag om någon har varit ute på makrillfiske på senare tid och kan rapportera om hur det nappade =)

Mvh Micke
            Om du använder originalhäcklan så föreslår jag att du med den metod du föreslagit fäster ett bra beteslås på häcklan, vilket du sedan fäster pilken i.

Själv så använder jag aldrig färdigknutna häcklor eftersom dom är ytterst opålitliga. Lägg lite tid på att knyta om häcklorna ifall något hyfsat skulle nappa. Ta det som en regel för framtid havsfiske, har sett alldeles för många färdigknutna häcklor kajka ur.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Tjenare!

Jag har hittat ett riktigt starkt beteslås nu, drog en 8,9kg torsk för ett par veckor sedan och då var det nära att en av ringarna gick sönder men beteslåset var utan åverkan. Innan dess körde jag endast med ett kraftigt lekande mellan pilk och häckla, har aldrig varit med om att ett rätt dimensionerat lekande gått sönder.

Själv har jag aldrig knutit om en hel häckla och upplever inga problem med att själva häcklan skall vara svag men man kan ju aldrig vara nog försiktig, kanske dags att börja med detta! Dock byter jag alltid lekande och beteslås för de är ofta usla.

Håller även med en tidigare talare om att bläckfiskhäcklorna är kanon, iallafall till torsk, till makrill har jag inte provat dessa. Ett tips om du skall fiska makrill är att ha med minst 5 häcklor för att inte riskera att mista alltför mycket fisketid pga trassel på häcklan. Makrillen är exepert på att trassla häcklor, använd minst 0,55 mm lina så går det lättare att trassla upp det igen. Angående bläckfiskhäcklorna så upplever jag att den röda fungerar bäst om djupet är mindre än 20 m och den självlysande är bättre om djupet överstiger 20 meter. Vet inte om fler håller med mig här men det är iallafall min åsikt.

Om du har möjlighet och intresse så kan du lägga ett par "stopp" på att meta med färsk makrillfilé eller borstmask, kan ge många roliga arter!

Ett tips som gäller så fort man skall ut med turbåt på sommaren är att ha med en rejäl kylbox med massa is. Det är ju mycket tråkigt om man tar död på 50 makrillar och sen bara får kasta dem i soptunnan, makrill skall tydligen vara mycket känslig mot att ligga "framme" ett par timmar.

Själv skall jag ut med fladenbåtarna på tisdag så efter det kan du får en makrillrapport!

Tight lines!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael
                Tjenare!

Jag har hittat ett riktigt starkt beteslås nu, drog en 8,9kg torsk för ett par veckor sedan och då var det nära att en av ringarna gick sönder men beteslåset var utan åverkan. Innan dess körde jag endast med ett kraftigt lekande mellan pilk och häckla, har aldrig varit med om att ett rätt dimensionerat lekande gått sönder.

Själv har jag aldrig knutit om en hel häckla och upplever inga problem med att själva häcklan skall vara svag men man kan ju aldrig vara nog försiktig, kanske dags att börja med detta! Dock byter jag alltid lekande och beteslås för de är ofta usla.

Håller även med en tidigare talare om att bläckfiskhäcklorna är kanon, iallafall till torsk, till makrill har jag inte provat dessa. Ett tips om du skall fiska makrill är att ha med minst 5 häcklor för att inte riskera att mista alltför mycket fisketid pga trassel på häcklan. Makrillen är exepert på att trassla häcklor, använd minst 0,55 mm lina så går det lättare att trassla upp det igen. Angående bläckfiskhäcklorna så upplever jag att den röda fungerar bäst om djupet är mindre än 20 m och den självlysande är bättre om djupet överstiger 20 meter. Vet inte om fler håller med mig här men det är iallafall min åsikt.

Om du har möjlighet och intresse så kan du lägga ett par "stopp" på att meta med färsk makrillfilé eller borstmask, kan ge många roliga arter!

Ett tips som gäller så fort man skall ut med turbåt på sommaren är att ha med en rejäl kylbox med massa is. Det är ju mycket tråkigt om man tar död på 50 makrillar och sen bara får kasta dem i soptunnan, makrill skall tydligen vara mycket känslig mot att ligga "framme" ett par timmar.

Själv skall jag ut med fladenbåtarna på tisdag så efter det kan du får en makrillrapport!

Tight lines!
                Fin västkusttorsk! Det kan ju vara så att häcklorna oftast håller, Vet dock av egen erfarenhet att vissa exemplar inte gör det. Sen är jag rätt säker på att skulle du få på 2 stycken torskar i den storleken på samma tackel så julle jag bli förvånad om det håller. En annan anledning till att knyta om häcklan är ju att det om jag minns rätt är ett 5-krokstackel och ju fler krokar, ju lättare trassel. Jag kör bara med tre krokar = med mindre trassel.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag var ute vid fladen i lördags, makrillarna var som tokiga, fast tyvärr ganska små. Jag och min polare drog upp 160st men det fanns andra på båten som kom upp i den siffran ensamma.
                  De flesta makrillarna var runt 25 cm men enstaka över 30. Ta som sagt med en stor kylväska, frys gärna in klampar eller flaksor med vatten som du kan kyla fisken med sedan. Vi hade en stor kylväska med oss men den fyllde vi snabbt, fick ta till kassar för att få hem allt.

Grillade makrill i går, lite salt, en skvätt citronsaft och en dillkvist.....tror inte det finns mycket som slår det ! Suveränt gott !
                  _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
                  [FONT=Arial Black]Rock on ![/FONT]
                  -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
                    Fin västkusttorsk! Det kan ju vara så att häcklorna oftast håller, Vet dock av egen erfarenhet att vissa exemplar inte gör det. Sen är jag rätt säker på att skulle du få på 2 stycken torskar i den storleken på samma tackel så julle jag bli förvånad om det håller. En annan anledning till att knyta om häcklan är ju att det om jag minns rätt är ett 5-krokstackel och ju fler krokar, ju lättare trassel. Jag kör bara med tre krokar = med mindre trassel.
                    Där har du en stor poäng. Hmm vet inte om vi kör bläckfiskhäcklor av olika märken, min röda är med 3 krokar och den självlysande är med 4 krokar. Tycker också det trasslar på tok för mycket med 5 krokar! Dags att knyta om inför morgondagens fladentur då kanske. Skall dock mest meta i hopp om lite udda arter, vad skall jag med 160 makrillar till, måste räcka långt med en 30 - 40 stycket.

PS. Min torsk på 8,9kg är fångad i öresund. Även om de normalt är större där blev det iallafall månadens största från turbåten Ekeskär, så den var nog ganska fin ändå. Avataren visar bild på aktuell torsk.

Ha det!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 590 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson