Gummibåtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummibåtar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gummibåtar

Sitter och läser en artikel i en Fiskefeber... om gummibåtsfiske!

Någon som har erfarenhet av ämnet?
    G.Loomis - Fear No Fish

enligt artikeln i ff skall lattor göra båtjäkeln väldigt instabil...?

vad för märke och moddel har du nu?
    G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

förövrigt var tanken att använda gummibåten i ganska skyddade vikar med jigg, jerk och flugspön i jakt på gäddan. Ensamfiske.
      G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

oK! hittar inte info om plastimo... hittar inget på plastimo.se
        G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

det går för fan att jerka vadandes med vatten till midjan så det går nog från en gummibåt me
          G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

~

Jag har en plastimo P240 tror ja den heter, med halv durk. (behöver inte hålla på lägga dit saker)

Instabil? nee det beror lite på din balans.. finns dem som vinglar rätt mkt men jag står utan problem och vi har stått 3 pers samtidigt o fiskat! men 2 pers är den perfekt för.

Från och med att vi tar fram väskan den ligger i tar det max 5 min sen är den klar, tömma den och lägga tillbaka den tar max 3 min.

Grejen är att om du jerkar från den slår spötoppen i vattnet :/ Så jag jerkar mest halv snett neråt och har fasnat för det..

Kommentera

och det tror du jag är?

jag har alldrig använt ett jerkspö men sett i praktik, jerk vid vadning!
              G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Ursprungligen postat av MoSsE
                Jag har en plastimo P240 tror ja den heter, med halv durk. (behöver inte hålla på lägga dit saker)

Instabil? nee det beror lite på din balans.. finns dem som vinglar rätt mkt men jag står utan problem och vi har stått 3 pers samtidigt o fiskat! men 2 pers är den perfekt för.

Från och med att vi tar fram väskan den ligger i tar det max 5 min sen är den klar, tömma den och lägga tillbaka den tar max 3 min.

Grejen är att om du jerkar från den slår spötoppen i vattnet :/ Så jag jerkar mest halv snett neråt och har fasnat för det..
                just den jag spanat på..

som sagt, vem har sagt att jerktekniken alltid måste vara mot vattenytan?! går vell bra hur som hällst så länge betet rör sig som man vill
                G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Ursprungligen postat av The Loomis Man
                  just den jag spanat på..

som sagt, vem har sagt att jerktekniken alltid måste vara mot vattenytan?! går vell bra hur som hällst så länge betet rör sig som man vill
                  Jo för mig funkar det, sen blir mothugget snabbare tycker ja

Kommentera

Jobbigt att blåsa upp??!

Jag har fiskat från gummibåt i två säsonger nu och tycker att det är perfekt. Jag har en zodiak, 3.1 m lång med en 4.5hk johnsson med integrerad tank. Tar ca 10 min från att man anländer med bilen tills båten är pumpad, motorn är startad och man är på väg. Båten är grymt stabil och man fiskar med lätthet 2 personer från den. Hitills har inga krokar lyckats fastna i duken, dock har det gått hål i den vid sjösättning och upptagning. På senaste tiden har jag mest jekfiskat, men använder den även till dragrodd/trolling, mete, vanligt spinnfiske mm.

Har använt båten i olika vädertyper, då det är blåsigt, då det är minusgrader eller då det är vindstilla och 30+. Det är klart trevligare att blåsa upp båten och sätta i durken då det är varmt och skönt men att det är så jobbigt att sjösätta att man struntar i fisketuren är bara snack.

Bor man i lägenhet eller på sådant ställe att man inte kan ha en båt på trailer finns inget bättre alternativ än gummibåt. Själv kommer jag alltid att ha en gummibåt till hands, då man kommer åt i sjöar och vattendrag som man inte kommer åt med en vanlig båt.

mina 2 cent
                    Skitfiske på er! ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    2 038 visningar
                    0 gillar