Gummibåtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummibåtar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

gummibåt

Jag har en gummibåt med uppblåsbar durk.Den fungerar utmärkt att stå och fiska i (jerka)och den blir desutom lättare att bära.Har man någonstans att förvara den är det väldigt enkelt att bara slänga upp den på biltaket och fara iväg.
    Om man har lite plats så går det också lätt att pumpa upp den.
    Jag tycker att gummibåt är ett bra antenativ om man vill fiska på flera olika platser och inte orkar ha en båt på varje plats eller flytta runt en stor båt.

Kommentera

Bombard

Jag har en Bombard, kanske 2.40 eller 2,60 meter. En 4 hästars Johnson på akterspegeln. Ribbor i botten, alltså inte hel durk. Detta gör att det är vingligt, kanske omöjligt, att stå upp och fiska. Jag sitter på en av pontonerna när jag är ute. I övrigt ären gummibåt mycket säker, = omöjlig att sänka och välta.
      Ev. punktering lagas lätt med reparationssatser som finns att köpa. Jag har testat!!!

Vad du ska tänka på att det kan bli lite blött när du fiskar från en gummibåt. Det stänker gärna in en och annan droppe... Men ensam ombord kan du förflytta dig längre sträckor på kort tid. Den planar ut lätt och toppar kanske 12-15 knop. Men som sagt blött blir det!

Jag har bara använt min till Makrillmete/trolling. Men "närheten" till fisk och vatten kan man inte klaga på.
      Nu skall den introduceras till höst och vårfiske i Åsunden....

Kommentera

Efterwsom jag tänkt att kombinera gummibåtsfisket med vadningsfiske är det där med "blött att fiska från en gummibåt" inga som hellst problem.

Ursprungligen postat av Åsunden
        Jag har en Bombard, kanske 2.40 eller 2,60 meter. En 4 hästars Johnson på akterspegeln. Ribbor i botten, alltså inte hel durk. Detta gör att det är vingligt, kanske omöjligt, att stå upp och fiska. Jag sitter på en av pontonerna när jag är ute. I övrigt ären gummibåt mycket säker, = omöjlig att sänka och välta.
        Ev. punktering lagas lätt med reparationssatser som finns att köpa. Jag har testat!!!

Vad du ska tänka på att det kan bli lite blött när du fiskar från en gummibåt. Det stänker gärna in en och annan droppe... Men ensam ombord kan du förflytta dig längre sträckor på kort tid. Den planar ut lätt och toppar kanske 12-15 knop. Men som sagt blött blir det!

Jag har bara använt min till Makrillmete/trolling. Men "närheten" till fisk och vatten kan man inte klaga på.
        Nu skall den introduceras till höst och vårfiske i Åsunden....
        G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Återupplivar denna tråden. Hur många fiskar med gummibåt? Jag har en jag köpte på Överskottsbolaget för en tusenlapp som jag funderar att sätta på motor på. Finns spöhållare osv i båten. Funkar de bra eller?

Kommentera

Fiskar också med gummibåt från överskottsbolaget 4 metersmodell båt+motor 14000.- sedan lite utrustning men allt nytt och totalt pris under 20000.- mycket nöjd ännu men den skall hårdtestas här på västkusten i år så vi får se.

Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
            Nu även blog på gylta.blogspot.com
            Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Nu är det så att jag har den billigaste båten på öb för en tusenlapp, täntke köpa motorn på öb för 1300 eller va den kostade.. En liten elmotor bara

Kommentera

Gammal tråd,men tänkte dra mitt strå till stacken.Har själv en Brig Baltic 380 med 15hk Mercury 2t. Köpte den för att fiska inomskärs i Norska vatten,främst på Frøya.Den är stabil,hyfsat snabb(ca20kn)och den är lätt att transportera på biltaket.Då jag bor i Finland är det skönt att slippa trailern med sina skyhöga kostnader på färjan.Nackdelarna är som tidigare nämnts:omständig att montera,våt plus att det är ont om plats.Den är en kompromiss,men i mitt
                tycke en bra sådan.Alla båtar är bättre än ingen båt var det någon som skrev.

Kommentera

Drar mina två strån till stacken. Jag har en Bush 400 med trädurk. Tycker det är en fantastiskt fint alternativ till trailerbåt. Mycket pang för pengarna och ryms utan problem i mitt lägenhetsförråd. Har inget problem med att få dit durken heller, det kräver lite våld men jag skulle säga att det är problemfritt. Iom att min är rätt stor så tar det lång tid (17 min från det att man stannar bilen) om man handpumpar den men med en bravo 12 (luftpump.se) så är man nere i 7-8 minuter där. Det som man inte kommer från är att trädurken är riktigt tung och otymplig att bära. För att lösa det har jag gjort som hobbyfiske och monterat trailer-stödhjul på akterspegeln, med dem så rullar man den lätt själv och kan blåsa upp den precis utanför bilen.

Den är skitbra som jerkplattform då den är är så otroligt stabil. Är det inte allt för blåsigt fungerar den råbra att vertjigga från men lite vindkänslig är den allt. Med lite knåp får man dit fyra spöhållare och då fungerar den fint att trolla lite gös med oxå.
                  När drar vi?

Kommentera

Kapar tråden, Jag funderar på en mindre gummibåt typ dem som finns på jula och biltema. 2,5 respektive 2,3 meter. Går det bra att fiska fler än en person med en sådan? (får man plats?) Tanken är att jag ska kunna plocka ihop den efter varje fisketur och slänga in den i skuffen på bilen. Så det ska vara enkelt (Max en kvart att sätta ihop) . Sen ligger väl budgeten nånstans kring 3-5 tusen.

Ska användas till spinnfiske, jekbait samt även endel handhållen trolling för 2 personer. Är det bara att glömma så får man väl skaffa sig ett par vadare eller nåt istället

Kommentera

Har ni tips på några andra båtar i den prisklassen så är det också intressant :

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 520 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57