Multirulle för gäddfiske?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för gäddfiske?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

bara för att flinka in lite i debatten höger eller vänster vevad. En del kanske inte tänker på det men ibland så byter man hand efter kastet och vevar med höger arm fast man från början startade kastet som vänster vevare. Jag gjorde så tills jag var 18 iaf. Men nu har jag vant bort ovanan då det var otroligt smidigt att slippa hand bytet. Hoppas ni förstod vad jag menade med att man gör hand byte. Jag skulle nog inte göra det av texten haha.

Jag kommer beställa ett antal c4:or från USA, för att ha som alltiallo rullar och en trimmad från UT till jerk. Men skulle jag köpa en rulle från andra sidan atlanten skulle jag kanske kolla på någon lite dyrare rulle. DC rullen som ewerflow skulle vara ett alternativ, eller någon lite finare Abu rulle.
    Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Moahahaha

Det tog skruv ser jag....

Visst förstår jag att man kan göra annorlunda, finns många som är annorlunda. Själv gör jag inte mycket rätt med fel hand...som tex, kastar sten , kastar spjut, allra minst skriva en snygg namnteckning...Så fiska som du vill....Fel sätt eller mitt sätt.... .

Cheers..
      Perx
      Ursprungligen postat av Kimbow
      SERIÖST!

Är du så inskränkt så du inte inser att andra kan använda vänster hand att rycka med bara för att du inte grejar det?!

Vadå "bara är så?"

Att det "bara ska vara så" är otroligt högmodigt att säga.

Inse att att det du tycker är rätt inte kanske är rätt bara för att du tycker det..
      Fundera på ett tag så kanske du vidgar vyerna lite..

Så om detta är det sättet som är absolut bekvämast för mig, och andra också, så gör vi fel då eller?

Ibland blir man bara trött..
      Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

det där med höger/vänstervevat är inget annat än en vanesak

Kommentera

precis så är det

så är det...är du tex. högerhänt så kan du "byta " hand på nästan 30 dagar om du gör allt, alla dagar med vänsterhand.

Ursprungligen postat av Everflow
          det där med höger/vänstervevat är inget annat än en vanesak

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx
            så är det...är du tex. högerhänt så kan du "byta " hand på nästan 30 dagar om du gör allt, alla dagar med vänsterhand.
            Visst är det säkert så, men varför ändra på något som man trivs med som inte behöver ändra?
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx
              Det tog skruv ser jag....

Visst förstår jag att man kan göra annorlunda, finns många som är annorlunda. Själv gör jag inte mycket rätt med fel hand...som tex, kastar sten , kastar spjut, allra minst skriva en snygg namnteckning...Så fiska som du vill....Fel sätt eller mitt sätt.... .

Cheers..
              Perx
              Ja vissa saker gör en gramse, dessa är en av dom.

Att säga att nån gör FEL, för att dom inte gör så som man "ska" göra är lite irriterande i mina ögon.

Mitt sätt och andras sätt gör inte fisket sämre på något sett, därför opponerade jag mig..
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Var inte ngt rättesnöre

Försöker inte ursäkta mig på ngt sätt, men det var inte ngt "rättesnöre" från mig. Jag kan inte bara tänka mig hur jag själv skulle ha känslan, koordinationen, och framförallt kraften att jerka en hel dag med "fel" hand, och hålla i veven med den "starka" handen.
                Men fiskar jag vanligt spinn kan jag mycket väl veva med högern, det gör jag på alla trollingspön tex.

Ursprungligen postat av Kimbow
                Ja vissa saker gör en gramse, dessa är en av dom.

Att säga att nån gör FEL, för att dom inte gör så som man "ska" göra är lite irriterande i mina ögon.

Mitt sätt och andras sätt gör inte fisket sämre på något sett, därför opponerade jag mig..

Kommentera

Jag föredrar högervevat, tycker det är mycket skönare och mer känsla just med multirulle där man har en helt annan kontakt med betet via veven än vad man har med en haspel. Dock kör jag just jerk med vänstervevat av de anledningar som Perx nämner.

Ang spinngrejer.
                  Edge Trigger är en grym påk, själv kör jag med LF/RST Chopper och en UT trimmad ProRocket. Har testat Zalt Solö och Choppern sida vid sida och måste säga att Choppern läxar Zaltspöt rejält (och således även BFT Strike Giant som är snarlikt Zaltspöt) i både ryggrad, vikt och känsla.

Ska säga också att jag faktiskt gillar att växla mellan jerkspö och spinnspö (alltså höger/vänster vev), det ger avlastning när man står och dänger med tunga beten. Brukar ge det ca 50/50 av tiden vid gäddfiske. Spinn med stora wobbler och mjukbeten som man kan twitcha är oftast effektivare för mig än jerk, beror väl på bättre teknik med de grejerna.
                  Senast ändrad av Kolnej; 2006-10-17, 11:27.

Kommentera

Snurrig tråd... Snart vet jag inte själv vilken hand jag jerkar med...
                    www.hellfish.se

Kommentera

OK, lite puckat, men nu svarar jag på mitt eget inlägg...

Jag är just hemkommen från USA (Las Vegas) och hittade en Basspro "butik" där. Otroligt utbud! Butiken var lika stor som 4 ICA Kvantum ihop varav cirka hälften var fiskegrejer till ruggigt bra priser!! Nirvana!!!!!!

Efter att ha gottat mig ett bra tag i alla grejer så blev det till slut en ABU REVO STX. De hade sålt så många så jag fick ta den som satt på "demopinnen", men fick då lite rabatt. 180 dollares! (1350 sek) Skall kosta 2995:- när den kommer till Sverige.

Vad tror ni som vet bättre om en sådan till Gäddfiske?! Finns här någon som mot förmodan hunnit köpa/prova en ännu?!

Här är rullen jag pratar om:
                      Explore Abu Garcia’s wide range of high-quality rods, reels, and gear designed for anglers of all levels. Elevate your fishing experience with innovation and reliability from Abu Garcia. Free Standard Shipping On Orders Over $50.

Här är ett test på den:
                      The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site. Chance to win free tackle everyday.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      20 svar
                      2 082 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jester Burk II  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13