Multirulle för gäddfiske?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för gäddfiske?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ser riktigt het ut, när skulle den komma till Sverige?

Bara du inte får problem med den nu.
    Fick problem med min eon exl 3600 och skicka den till svängsta för reperation, den fanns inte i deras katalog så de kan inte få tag på reservdelar och de kunnde inte heller värdera den då de inte hitta priset någonstans och jag inte hade kvittot kvar. De sluta me att de satte ett pris på 800 och jag fick välja valfri rulle och betala mellan skillnaden.

Valde en record 51 och är grymt nöjd med den, så hade du inte redan köpt en rulle skulle jag absolut rekomenerat en record. Kasstar det mesta och har inte kännt mer än en väldigt liten resning under den tiden jag användt den, och då bör tillägas att jag inte är någon mästare på multirulle och skulle försöka mig på konsten att kassta multirulle mitt i natten
    varför nappar det aldrig?

Kommentera

Ursprungligen postat av jomo
      OK, lite puckat, men nu svarar jag på mitt eget inlägg...

Jag är just hemkommen från USA (Las Vegas) och hittade en Basspro "butik" där. Otroligt utbud! Butiken var lika stor som 4 ICA Kvantum ihop varav cirka hälften var fiskegrejer till ruggigt bra priser!! Nirvana!!!!!!

Efter att ha gottat mig ett bra tag i alla grejer så blev det till slut en ABU REVO STX. De hade sålt så många så jag fick ta den som satt på "demopinnen", men fick då lite rabatt. 180 dollares! (1350 sek) Skall kosta 2995:- när den kommer till Sverige.

Vad tror ni som vet bättre om en sådan till Gäddfiske?! Finns här någon som mot förmodan hunnit köpa/prova en ännu?!

Här är rullen jag pratar om:
      Explore Abu Garcia’s wide range of high-quality rods, reels, and gear designed for anglers of all levels. Elevate your fishing experience with innovation and reliability from Abu Garcia. Free Standard Shipping On Orders Over $50.

Här är ett test på den:
      http://www.tackletour.com/reviewabugarciarevostx.html
      Lågprofilrullar är helt utmärkta att hålla i när man fiskar. Jag har en från Daiwa Fuego L för $230 eller nått sånt, samt en Okuma VS200-LX.

Men en sak skall man nog tänka på med dessa lågprofilare, de är byggda med tanke på låg vikt och förmodligen inte för att kasta med 150-200 grams Jerks.
      Många av dem är gjorda för att kunna kasta beten från kanske 5 gram och uppåt, svårt att göra en kompromiss med en rulle som skall kunna kasta både lätta och tunga beten.
      Jag misstänker iaf. att dreven etc. på de lätta lågprofilarna inte är lika kraftiga som på större rullar. Men det är bara mina egna misstankar, dock så måste ju viktminskningen komma från något håll.

Min Fuego har jag till lättspinn, det tyngsta jag kastat med den är på kanske drygt 60 gram och det har då gått bra.

Min Okuma VS200LX som jag ropade hem från eBay i USA för bara nån vecka sedan tänkte jag köra till Jerkbait. Har dock inte hunnit bli mer än 5-6 pass med den rullen men den känns väl inte riktigt 100. Backspärren har slackat efter en massa gånger när man jerkat, känns bara konstigt ibland när man jerkar och veven går bakåt istället. Vid mothugg samt bottennapp har det nån gång varit så att veven snurrat bakåt om man tappat den, det känns ju definitivt inte så bra. Skall använda denna rulla till lättare fiske i fortsättningen, måste även kolla om garantin från USA gäller i Sverige.

Men summan av mitt inlägg är väl att jag nog skulle rekommendera lågprofilrullarna till lite lättare spinnfiske. Känns som om en C3 eller C4 är ett bättre val till Jerkfisket.

Btw: Min plan var att kanske köpa en Quantum Cabo till jerkfisket men efter att ha läst tråden på Pikebusters hemsida så blir det nog inte så. Om man beställer från USA så vill man ju inte råka ut för kärvande rullar/måndagsex. etc. Blir bara bökigt.
      Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Cabon finns i Sverige men är typ 800 spänn dyrare här!

Kommentera

Ursprungligen postat av jomo
          OK, lite puckat, men nu svarar jag på mitt eget inlägg...

Jag är just hemkommen från USA (Las Vegas) och hittade en Basspro "butik" där. Otroligt utbud! Butiken var lika stor som 4 ICA Kvantum ihop varav cirka hälften var fiskegrejer till ruggigt bra priser!! Nirvana!!!!!!

Efter att ha gottat mig ett bra tag i alla grejer så blev det till slut en ABU REVO STX. De hade sålt så många så jag fick ta den som satt på "demopinnen", men fick då lite rabatt. 180 dollares! (1350 sek) Skall kosta 2995:- när den kommer till Sverige.

Vad tror ni som vet bättre om en sådan till Gäddfiske?! Finns här någon som mot förmodan hunnit köpa/prova en ännu?!

Här är rullen jag pratar om:
          Explore Abu Garcia’s wide range of high-quality rods, reels, and gear designed for anglers of all levels. Elevate your fishing experience with innovation and reliability from Abu Garcia. Free Standard Shipping On Orders Over $50.

Här är ett test på den:
          http://www.tackletour.com/reviewabugarciarevostx.html
          Pleeeeease rapportera hur den funkar. Vi som inte åker till USA och får nöja oss med att köpa rullen i Svedala till ordinarie pris vill hemskt gärna veta hur den funkar innan man spenderar hela veckopengen....

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo
            Ska du fiska med stora wobblers välj då hellre en rulle med lite lägre utväxling. Ex hellre en Ambassadeur C3 med 5.3:1 än en Ambassadeur C4 med 6:3.1. En lägre utväxling gör att du får mer kraft att hala in betena med. Slitaget blir mao mindre både på dig o rullen..
            Jag håller med. C4'ans utväxling är ju inte nån höjdare om du ska veva in feta wobblers.

Vore jag som du skulle jag definitivt satsa på nåt fläskigare än en C3'a. När du ändå ska till USA där allt som har med fiske att göra är sjukt mycket billigare än här hemma är det ju bara att slå till på nån riktigt fin rulle. ÄR det ABU som gäller för din del så satsa för faen på en Record eller en MR A 5600 EXT. Dessa rullar ser sjukt fina ut och har rätt utväxling (iaf Record 60 HC). Annars finns det ju otroligt mycket fina japanska multirullar, t.ex. Shimano och Daiwa, och du lär säkert hitta massa limited editions och annat roligt av dessa i välsorterade butiker i USA.

Kommentera

Det är lätt att byta utväxling om den man har inte passar till det fiske man bedriver. De utväxlingar som finns till de klassiska Amborna är 1:3,8, 1:4,7, 1:5,3 och 1:6,3.
              www.utreel.com

Kommentera

Calcutta blir min rekommendation, kolla igenom de olika varianterna i affären köp den som passar din budget bäst.

Höger eller vänster det är bara du som kan avgöra vad som är bäst för dig.

Själv kör jag vänster till all typ av fiske , men du måste sätta på en rulle på spöt och känna själv vad som är bäst.

När det gäller spön jag har köpt ett Jerk Savage spön nyligen som är grym djävligt skönt när du får ett hugg. Hugget fortplantar sig rakt in i armen och det är en helt ny känsla att ha direkt kontakt med fisken.

Lägger aldrig produktbeteckningar på minnet men ta och testa lite olika varianter i välsorterad butik så blir det nog bra.

Kommentera

UT men kan man inte få en amba som burner (1:7,1)?

Kommentera

Ursprungligen postat av RobRaven
                    UT men kan man inte få en amba som burner (1:7,1)?
                    Inte vad jag vet. Själv växlar jag alltid ner gäddfiskerullarna till 1:4,7 eller 1:3,8.
                    www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Giganticsalmon
                      Pleeeeease rapportera hur den funkar. Vi som inte åker till USA och får nöja oss med att köpa rullen i Svedala till ordinarie pris vill hemskt gärna veta hur den funkar innan man spenderar hela veckopengen....
                      Givetvis rapporterar jag så fort jag testat den. Man bör dock ta den recensionen med en nypa salt eftersom min erfarenhet av multirullar är 0. Kan dock ta ett litet tag innan jag testar den eftersom jag ännu inte har något spö till den och veckopengen för tillfället är slut!

Finns i butik i december enligt:

Detta är det enda jag hittat om rullen hos svenska handlare.

Snart dags för ett spö, kanske redan till nästa veckopeng! (eller innan om fru och dotter accepterar nudlar och blodpudding i 25 dagar till ) Fortsätt gärna tipsa om spö, gärna på rätt sida tusingen... Börjar bli en dyr hobby det här..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 355 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13