Gäddkrok´? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddkrok´?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tycker krokmärkesdebbater är lika farsinerande varje gång! .
    ..värst är dom laxfiskare som jag oftast pratar med (killar med ca 43miljoner timmar i vadarbyxor), där kan ena killen på fullt allvar säga att den och den kroken är ju helt jävla värdelös - har aldrig tappat så mycket fisk som när jag använde den j-vla krok j-veln! Medans nästa lovordar precis samma krokmodeller och vill kalla sig mr 100% mm tackvare den!
    Och så håller det på... varannan hatar och varannan tycker: överlägsen! :-)

Olika tycke & smak!?

mvh

Kommentera

Jag har alltid gillat modeller som Eagle Claw med lite inåtböjd krokspets.

Krokspetsen ligger i linje med linan när man sveper till mothugget, på en med rak spets så blir inte kraften koncentrerad i krokspetsen på samma sätt.

Detta är dock bara rent tekniska fakta, huruvida den praktiska skillnaden är har jag inte gjort några mätningar på. Är själv rätt nöjd med min krokningsfrekvens.

En annan fördel med inåtböjd krokspets är att den inte sätter sig i stockar eller liknande på botten riktigt lika lätt.

En nackdel kan ju vara att gäddor som bara nafsar efter vobblern längst bak inte har så stor chans att krokas som med raka krokspetsar, ha rman rak krokspets så har jag flera gånger märkt att gäddorna krokar sig själv i hugget vilket inte händer med inåtböjd krokspets.

Jag kommer att beställa en laddning Eagle Claw 374 från Staminainc snart för att ha till mina egna trollingvobbler samt byta ut på en del jerkar.
      Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
      24 svar
      2 577 visningar
      0 gillar