Hjälp! Vilken rulle?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Vilken rulle??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har ett Chopper/Record 51/PP 0,32 till det lite tyngre fisket och är supernöjd.

Till det lättare fisket har jag ettBerkley SSGS Titanium med en C3:a.
    Den sistnämnda är UT-trimmad så jag kan inte jämföra med orginalet.
    Jag har testat kamratens C4 (vilken skall vara lik C3) och jag upplever Recorden som bättre på all punkter.
    Jag har dock inte jerkat med den (JB för detta).
    Det var inte bättre förr, det är bara värre nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av MJL
      Har tänkt mig TUF-line 0,36(?) så då borde Record 50 (vill ha högervev) med 125m/0.35mm räcka. Men jag ska nog titta lite på 60:an också, bara den inte är klumpig.

Frågan är om Recordens egenskaper motiverar prisskillnaden gentemot C3:an som verkar vara ett säkert kort… Skillnaden är stor i procent, men om man jämför med vad några Hell-tails/bullar kostar så är det inte så mycket att gråta över..

Någon som har erfarenhet av denna Rocket?
      Det är väll Rocket cl high speed orange färg vi snackar om . Den har ja köpte 6600 storleken för 895 på fiskemässan i våras. Ja tycker färgen är rätt cool varför ha allt som alla andra har .Den tar 200 m 0,40 ja kör med Pp 0,36 funkar kanon .Sen är det ju kul med knarr också , till trolling. Den är ju för klumpig å Jerka med men det är ju inte meningen heller ja kör den med ett Egde Tdr trigger riktigt skönt spö 8,6 fot. Record stora rullar 60 heter den har linkapacitet som en 5000 rulle . ja valde 6000 storleken för man kanske vill fiska lax nån gång. Iof har ja en 7000 rulle men det är en annan historia.
      Polarn har haft otur med sina gamla C3 rullar IAR går sönder men det är ju vid jerkbait fiske.

Kommentera

de har nya rocket som finns i vänster vevat nu
        Keep talking about me, You are just making me famous..
        MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
        www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

[QUOTE=IKAROS]Jag har ett Chopper/Record 51/PP 0,32 till det lite tyngre fisket och är supernöjd.[QUOTE]

Du såg kanske inläggen om rullens låga linkapacitet. Det känns inte som något problem?

Ska se om jag hinner titta på rullarna någonstanns i morgon...

Kommentera

[QUOTE=MJL][QUOTE=IKAROS]Jag har ett Chopper/Record 51/PP 0,32 till det lite tyngre fisket och är supernöjd.

Du såg kanske inläggen om rullens låga linkapacitet. Det känns inte som något problem?

Ska se om jag hinner titta på rullarna någonstanns i morgon...
            Jag har inte upplevt det som ett problem men med grövre lina kanske det märks mer. Jag har inte haft ett enda linbrott på hela förra året trots ett antal tvärstopp/skatbo + besvärliga bottennapp så jag ser inte behovet av grövre lina. Kanske om man skall jerka tyngre beten men för det har jag annan rulle/spö. Mer inbitna jerkfiskare än mig får kommentera detta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan
              R 60an finns väl både med och utan "havsfiskeveven"..

"HC" -Powervev och mer linkapacitet.

//Stefan

jag får väl tyvärr vika ner mig och säga att jag hade fel med veven på RCN 60an.. den finns med både dubbelvev och "havsfiskevev"!
              och på 50 modellen så går det (vad jag vet) inte att ta av den yttersta spolen, utan det är bara 125m/0.25mm, men en kompis tryckte på 100m 0.28 PP och det funkar utmärkt!

MVH Johan
              TEAM FILC HUNTERS

Kommentera

Ursprungligen postat av hagenblad_
                jag får väl tyvärr vika ner mig och säga att jag hade fel med veven på RCN 60an.. den finns med både dubbelvev och "havsfiskevev"!
                och på 50 modellen så går det (vad jag vet) inte att ta av den yttersta spolen, utan det är bara 125m/0.25mm, men en kompis tryckte på 100m 0.28 PP och det funkar utmärkt!

MVH Johan
                Med tanke på att jag ska använda tunga drag uppåt 100g så tar jag gärna till lite grövre lina. Ska titta på 60:an och känna om den kan vara något.

Jerklimpan – Smaken är som baken, den färgen faller mig inte i smaken

Kommentera

Jag har en C3 5500 -06 alltså den nya modellen som jag vill sälja för 1000 kr. Den är helt ny och aldrig använd. Du kan skicka ett pm om du är intresserad.

Kommentera

[QUOTE=IKAROS][QUOTE=MJL]
                    Ursprungligen postat av IKAROS
                    Jag har ett Chopper/Record 51/PP 0,32 till det lite tyngre fisket och är supernöjd.

Jag har inte upplevt det som ett problem men med grövre lina kanske det märks mer. Jag har inte haft ett enda linbrott på hela förra året trots ett antal tvärstopp/skatbo + besvärliga bottennapp så jag ser inte behovet av grövre lina. Kanske om man skall jerka tyngre beten men för det har jag annan rulle/spö. Mer inbitna jerkfiskare än mig får kommentera detta.
                    Hej Ikaros; Tvärstopp och skatbon på multirullen har inte alltid med snärtiga motvindskast och medföljande "Professional Overrun" att göra. När du haft bottennapp och fastnat hårt i botten eller krokat och drillat en riktigt stor, stridbar gädda händer det emellanåt att flätlinan skär ner djupt i underliggande linlager. Är du inte observant på detta utan satsar hårt i nästa kast då kommer tvärstoppet och skatboet som en blixt från klar himmel. Tag därför för vana att alltid dra ut lina från multirullen för hand tills du har matat ut så långt att du kommit förbi stället där linan grävt ner sig i underliggande linlager.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Tack för tipset Old Firehand. Detta fenomen har jag själv noterat men i ibland glöms det bort i stridens hetta liksom att justera kastbromsen vid byte av beten. Jag har bara använt spinnrullar det senaste året och är väl fortfarande nybörjare.
                      Vad jag ville ha sagt var att enl. min mening fungerar Recorden utmärkt till lite tyngre spinnfiske (upp till ca 100 gr i mitt fall) med PP 0,32.
                      Dessutom är det min personliga åsikt att den ur kast/känsla perspektivet ligger närmre min trimmade C3:a än JB:n.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 518 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57