Hjälp! Vilken rulle?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Vilken rulle??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad gäller lina kan jag verkligen rekomendera Cortland Spectron, 65 lb. Har kört den ett år nu på bägge "tung"spöna och är väligt nöjd.
    Noll linbrott, smidig och drar upp betydligt mindre vatten upp över handen/spolen.
    Köp!

Stefan
    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Angående recorden så är det faktist 125m/0.25mm, då det är som en "extraspole " utanpå den vanliga för att man inte skall behöva fylla hela spolen me flätlina(nylon). C3:an är också en riktigt bra rulle, men blir trögvevad med en hårt åtställd kastbroms.
      Så mitt råd är att du skall satsa på record 50, modellen större(60) sitter det som en "havsrullevev" på och kan vara jobbig att jerka med... hoppas att detta kan vara till lite hjälp!

MVH Johan
      Senast ändrad av hagenblad_; 2007-01-24, 19:57.
      TEAM FILC HUNTERS

Kommentera

Ursprungligen postat av hagenblad_
        Angående recorden så är det faktist 125m/0.25mm, då det är som en "extraspole " utanpå den vanliga för att man inte skall behöva fylla hela spolen me flätlina(nylon). C3:an är också en riktigt bra rulle, men blir trögvevad med en hårt åtställd kastbroms.
        Så mitt råd är att du skall satsa på record 50, modellen större(60) sitter det som en "havsrullevev" på och kan vara jobbig att jerka med... hoppas att detta kan vara till lite hjälp!

MVH Johan
        R 60an finns väl både med och utan "havsfiskeveven"..

"HC" -Powervev och mer linkapacitet.

//Stefan
        Senast ändrad av Rudan; 2007-01-24, 20:07.
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av hagenblad_
          Angående recorden så är det faktist 125m/0.25mm, då det är som en "extraspole " utanpå den vanliga för att man inte skall behöva fylla hela spolen me flätlina(nylon).
          Betyder det att man kan välja mellan 125m/0.25mm och 125m/0.35mm. Eller att det är 125m/0.25mm punkt slut? Låter väldigt lite... Typ 80 meter lina... som under säsongen blir kortare...

Kommentera

Ursprungligen postat av MJL
            Har tänkt mig TUF-line 0,36(?) så då borde Record 50 (vill ha högervev) med 125m/0.35mm räcka. Men jag ska nog titta lite på 60:an också, bara den inte är klumpig.

Frågan är om Recordens egenskaper motiverar prisskillnaden gentemot C3:an som verkar vara ett säkert kort… Skillnaden är stor i procent, men om man jämför med vad några Hell-tails/bullar kostar så är det inte så mycket att gråta över..

Någon som har erfarenhet av denna Rocket?
            Hej MJL; Alla Ambassadeur Rocket multirullar är högsta kvalitet rakt igenom. Jag har fiskat med PowerPro i tio år nu. Den är ungefär lika stark som nya TUF-Line XP men håller inte samma höga, jämna kvalitet. Ofta hittar man små klumpar eller knoppar på PowerPro-linan lite här och där utefter hela linlängden. Skrapar man bort klumparna så försvagas linan på dessa ställen med cirka 30 - 50 %. Det har kanske inte så stor betydelse om man som jag alltid köper både nylon- och spectralina i bulkspolar och kan kapa bort den defekta biten. Köper man PowerPro-linan i 135- eller 90-meters längder kan en försvagande klump 50 meter in på linan vara totalt förödande. Några försvagande klumpar eller andra ojämnheter har jag inte hittat vare sig hos den äldre spectralinan TUF-Line Plus eller den nya, helt suveräna spectralinan TUF-Line XP. I jämförande tester som gjorts via amerikanska fisketidningar och tillverkare har TUF-Line XP fått de bästa omdömena vad beträffar styrka, jämnhet och nötbeständighet. Den gamla spectralinan TUF-Line Plus som var något mjukare flätad kunde vid dagslånga fiskepass suga åt sig mer vatten än dagens hårdare flätade spectralinor som PowerPro och TUF-Line XP. Det här kan ju vara ett påtagbart problem om man använder vanliga eller polariserade glasögon och kastar mycket i motvind och då speciellt i salt eller bräckt vatten. Saltvattnet som sprutar från den snabbt snurrande spolen på multirullen hamnar lätt på glasögonen och bildar vita fläckar på linserna och försämrar därmed sikten.
            Mina personliga rekommendationer är huka dig om du har glasögon när du kastar i motvind och välj TUF-Line XP så slipper du ångra dig! Du kan säkert köpa TUF-Line XP hos många välsorterade sportfiskebutiker. Jag köper mina TUF-Line XP spectralinor hos Lundgrens Fiskeredskapsfabrik på Storkyrkobrinken 12 i Gamla Stan.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

jag har provat en hel del .min favorit e nya c4 ,kör med dyna cable på den ,kanonlina ,inge problem,bra pris,varmaste rekomendationer,

Kommentera

jag köpte mig en ny 6500 cs pro rocket för 800:-.. tror inte man kan få en bättre rulle under 1000:-

Kommentera

håller med dig christer,pro rocket e jävligt vass har 4 st själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av christer
                    jag köpte mig en ny 6500 cs pro rocket för 800:-.. tror inte man kan få en bättre rulle under 1000:-
                    Är "CL Rocket" en budget variant av denna "pro rocket" månne?

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
                      ..helt suveräna spectralinan TUF-Line XP. I jämförande tester som gjorts via amerikanska fisketidningar och tillverkare har TUF-Line XP fått de bästa omdömena vad beträffar styrka, jämnhet och nötbeständighet.
                      Det är den jag använder till jerkutrustningen.. Riktigt nöjd men har i och för sig inte så lång erfarenhet av flätlinor. Fortsätter gärna med TUF. Valde i och för sig 0,41mm och det kan vara lite overkill...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 313 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13