Ekolodsproblem!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolodsproblem!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolodsproblem!!!

Hej... mitt Garmin 120 Fish Finder strular. Det visar inte rätt djup. Det verkar som det har fastnat på 1 meter. Men lodet visar ändå bottentypografin och tempen i vattnet. Är det någon som har haft samma problem?? Någon som vet vad jag kan göra??

Ursprungligen postat av siMpaz
    Hej... mitt Garmin 120 Fish Finder strular. Det visar inte rätt djup. Det verkar som det har fastnat på 1 meter. Men lodet visar ändå bottentypografin och tempen i vattnet. Är det någon som har haft samma problem?? Någon som vet vad jag kan göra??
    Prova att ställa ned känsligheten och tvätta av givaren från alger. Kolla så att givaren inte pekar fel

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char
      Prova att ställa ned känsligheten och tvätta av givaren från alger. Kolla så att givaren inte pekar fel
      Tack för tipset. Men har redan kollat detta.

Kommentera

ekolod

Har oxå problem men av annan sort,givarn+hjulet till loggen växer igen med sjötulpaner.Ditt problem kan vara glappkontakt.

Kommentera

Testa 5-56 eller WD-40 i kontakterna sätt i och dra ur några gånger efter du sprayat kanske du har tur! good luck
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

eller elektronikspray

Kommentera

Hej SiMpaz; Jag har aldrig ägt något Garmin ekolod. Däremot har jag både sålt, haft och har Lowrance ekolod sedan många år tillbaka. Fenomenet du nämner att ekolodet låser sig på 1 meters djup kan bero på att du är på mycket grunt vatten med båten och ekolodet fastnar digitalt på ett visst djup eller börjar addera djupsiffror. När de digitala Lowrance ekoloden introducerades 1979-1980 (LDD-1800 och 3600-Digital) förekom det hos de allra första modellerna att de började blinka samma djupsiffra på grunt vatten eller så började de addera djupsiffrorna. Så fort man kom ut med båten på djupare vatten än 2 meter uppförde sig Lowrance ekoloden som de skulle utan att fastna på ett visst djup. Andra förklaringar till att ditt ekolod fastnar på 1 meters djup digitalt kan bero på att givarens kristall är skadad eller spräckt eller har lossnat inuti givarehöljet så att en luftspalt har bildats mellan kristallen och skalet. Man kan höra detta om man jämför en defekt givare med en felfri. Signalen från den defekta givaren blir ofta hårdare och något skallrig jämfört med en ny, helt felfri givare.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Störningar?

För mig låter det som at du får någon typ av s.k. latch up p.g.a. elektriska störningar och att du har en störningskälla i båten. Störningskällor kan gå via matningsspänningens/12V-ledningarna, överledning mellan kablar (kapacitivt) eller från antenner (radiovågor).

Har du haft grejerna i gång utan problem tidigare i samma båt? Har du dragit nya ledningar? Installerat ny elektronik?

Om du test-kör lodet med allt annat frånslagit (motorn också avstängd), får du då samma fel? Om du får det kan det tyda på något fel på lodet, allternativt givaren. Om inte, då har du ett störningsproblem som går att fixa.
                Bara några små reflektioner som jag kom på. mvh Flodström
                Senast ändrad av Flodström; 2007-01-25, 18:55.
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Tack för svaren allihop!!!

Jag har ekolodet på en liten eka, jag ror endast med den och har ingen mer elektronik i båten än ekolodet. Ekolodet sitter på en portabel låda som jag har batteri åå kablar i. Jag fiskar nästan enbart på djup från 3 meter och nedåt.
                  Jag skall pröva med spray å kolla så det inte är glapp någon stans. Jag återkommer när jag hittat en lösning och svaret på problemet.

skitfiske på er!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 565 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson