Hej... mitt Garmin 120 Fish Finder strular. Det visar inte rätt djup. Det verkar som det har fastnat på 1 meter. Men lodet visar ändå bottentypografin och tempen i vattnet. Är det någon som har haft samma problem?? Någon som vet vad jag kan göra??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolodsproblem!!!
Collapse
X
-
Prova att ställa ned känsligheten och tvätta av givaren från alger. Kolla så att givaren inte pekar felUrsprungligen postat av siMpazHej... mitt Garmin 120 Fish Finder strular. Det visar inte rätt djup. Det verkar som det har fastnat på 1 meter. Men lodet visar ändå bottentypografin och tempen i vattnet. Är det någon som har haft samma problem?? Någon som vet vad jag kan göra??
-
Hej SiMpaz; Jag har aldrig ägt något Garmin ekolod. Däremot har jag både sålt, haft och har Lowrance ekolod sedan många år tillbaka. Fenomenet du nämner att ekolodet låser sig på 1 meters djup kan bero på att du är på mycket grunt vatten med båten och ekolodet fastnar digitalt på ett visst djup eller börjar addera djupsiffror. När de digitala Lowrance ekoloden introducerades 1979-1980 (LDD-1800 och 3600-Digital) förekom det hos de allra första modellerna att de började blinka samma djupsiffra på grunt vatten eller så började de addera djupsiffrorna. Så fort man kom ut med båten på djupare vatten än 2 meter uppförde sig Lowrance ekoloden som de skulle utan att fastna på ett visst djup. Andra förklaringar till att ditt ekolod fastnar på 1 meters djup digitalt kan bero på att givarens kristall är skadad eller spräckt eller har lossnat inuti givarehöljet så att en luftspalt har bildats mellan kristallen och skalet. Man kan höra detta om man jämför en defekt givare med en felfri. Signalen från den defekta givaren blir ofta hårdare och något skallrig jämfört med en ny, helt felfri givare.Ursprungligen postat av siMpazHej... mitt Garmin 120 Fish Finder strular. Det visar inte rätt djup. Det verkar som det har fastnat på 1 meter. Men lodet visar ändå bottentypografin och tempen i vattnet. Är det någon som har haft samma problem?? Någon som vet vad jag kan göra??
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Störningar?
För mig låter det som at du får någon typ av s.k. latch up p.g.a. elektriska störningar och att du har en störningskälla i båten. Störningskällor kan gå via matningsspänningens/12V-ledningarna, överledning mellan kablar (kapacitivt) eller från antenner (radiovågor).Ursprungligen postat av siMpazHej... mitt Garmin 120 Fish Finder strular. Det visar inte rätt djup. Det verkar som det har fastnat på 1 meter. Men lodet visar ändå bottentypografin och tempen i vattnet. Är det någon som har haft samma problem?? Någon som vet vad jag kan göra??
Har du haft grejerna i gång utan problem tidigare i samma båt? Har du dragit nya ledningar? Installerat ny elektronik?
Om du test-kör lodet med allt annat frånslagit (motorn också avstängd), får du då samma fel? Om du får det kan det tyda på något fel på lodet, allternativt givaren. Om inte, då har du ett störningsproblem som går att fixa.
Bara några små reflektioner som jag kom på. mvh FlodströmSenast ändrad av Flodström; 2007-01-25, 18:55.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Tack för svaren allihop!!!
Jag har ekolodet på en liten eka, jag ror endast med den och har ingen mer elektronik i båten än ekolodet. Ekolodet sitter på en portabel låda som jag har batteri åå kablar i. Jag fiskar nästan enbart på djup från 3 meter och nedåt.
Jag skall pröva med spray å kolla så det inte är glapp någon stans. Jag återkommer när jag hittat en lösning och svaret på problemet.
skitfiske på er!!!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Rune45600C4 med ny vev1 Foto
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-08-21, 06:02 -
-
Svar till Vad är detta för märke och modell?av byggarnTyckte väl jag kände igen den... Men hittade en lös bara så mysteriet kvarstår vad den heter...1 Foto
-
2026-08-15, 15:26 -
-
av Peter BTillhör begåvningsreserven sen ngr år , bidrar med denna devis.
Peter b1 Foto-
2026-07-02, 20:28 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 565 visningar