Prorex XR 702 7-32g? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prorex XR 702 7-32g?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Prorex XR 702 7-32g?

    Jag har en kompis som ska köpa ett haspelspö. Funderar på att tipsa om

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...pcs-7-32g.html

    Någon som testat det?

    Spöt finns ju även som 7-21g. Stor skillnad?


  • #2
    Ja två helt olika spön. 32gr är mycket styvare lämpligt för jiggfiske med tunga skallar på större djup eller gösfiske. Medans det andra är ett ”vanligt” abborre spö med mycket mjukare aktion

    Kommentera


    • #3
      Vad har jag för spö egentligen? Köpte ett vad jag trodde var Prorex X, men är det E eller kanske XR?
      Vilka finns, verkar lite luddigt?
      7-32g är det i alla fall.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Vad har jag för spö egentligen? Köpte ett vad jag trodde var Prorex X, men är det E eller kanske XR?
        Vilka finns, verkar lite luddigt?
        7-32g är det i alla fall.
        Ja Daiwa gjorde det inte lätt för oss med alla beteckningar, siffror och namn...
        Borde finnas en bokstavs/sifferserie på ditt spö som om du anger den, kan hjälpa t ex Buster till ett svar. X är nog det förra PX med korkhandtag som var billigast bland Prorexspön första vändan...

        Den billigare idag med kork är nog S (PXS) som har EVA på främre delen (i alla fall på vissa spön). Nya X är nog egentligen nya E, trots rubriken på webben eftersom beteckningen är PXE702 till exempel, har EVA handtag enligt bilder... klart som korvspad!

        Trodde ett tag att jag benat ut det hela, dvs alla har prefix PX (för Prorex) sedan följer modellbeteckning S, E, XR eller AGS men det stämmer inte för t ex XR serien som har beteckning PXX.... go figure?
        Senast ändrad av anteman; 2019-06-26, 13:55.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

          Ja Daiwa gjorde det inte lätt för oss med alla beteckningar, siffror och namn...
          Borde finnas en bokstavs/sifferserie på ditt spö som om du anger den, kan hjälpa t ex Buster till ett svar. X är nog det förra PX med korkhandtag som var billigast bland Prorexspön första vändan...

          Den billigare idag med kork är nog S (PXS) som har EVA på främre delen (i alla fall på vissa spön). Nya X är nog egentligen nya E, trots rubriken på webben eftersom beteckningen är PXE702 till exempel, har EVA handtag enligt bilder... klart som korvspad!

          Trodde ett tag att jag benat ut det hela, dvs alla har prefix PX (för Prorex) sedan följer modellbeteckning S, E, XR eller AGS men det stämmer inte för t ex XR serien som har beteckning PXX.... go figure?
          Haha stökigt, men jag har i alla fall 7-32g, EVA foam och kostade en tusing typ.
          Trevligt, nätt, rappt lite toppigt.
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #6
            Blir också väldigt förvirrad av deras beteckningar. Imponerande hur pass krångligt de lyckas göra det.

            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

            X är nog det förra PX med korkhandtag som var billigast bland Prorexspön första vändan...

            Den billigare idag med kork är nog S (PXS) som har EVA på främre delen (i alla fall på vissa spön)
            https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-spinning.html

            https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-spinning.html

            Är detta alltså nya och gamla versionen av samma spö där den gamla som är på "super deal" är dyrare än den nya?


            EDIT: Såg nu när jag ändrade till samma kastvikt på båda att det gamla spöt med super deal är 4kr billigare. Frågan kvarstår dock om jag förstått det hela rätt?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av wetblunt Visa inlägg
              Blir också väldigt förvirrad av deras beteckningar. Imponerande hur pass krångligt de lyckas göra det.



              https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-spinning.html

              https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-spinning.html

              Är detta alltså nya och gamla versionen av samma spö där den gamla som är på "super deal" är dyrare än den nya?


              EDIT: Såg nu när jag ändrade till samma kastvikt på båda att det gamla spöt med super deal är 4kr billigare. Frågan kvarstår dock om jag förstått det hela rätt?
              Det kan vara så, men samtidigt har jag läst att nya, billigaste Prorexserien inte riktigt har samma komponentkvalitet som första generationen av den billigaste serien.
              Även klingan (klingans uppbyggnad/material/bindemedel) kan nog skilja en aning, läs respektive specifikationer och jämför!

              Vad gäller bilderna på Söders, så ta dem med stor nypa!! Livsfarligt (nåja) att gå på butikernas bilder som ofta är en "typbild" en bild som får representera en hel serie - de i länkarna ser ju exakt lika ut men de kanske de inte är i verkligheten - ring Söders och hör med dem!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                Ja två helt olika spön. 32gr är mycket styvare lämpligt för jiggfiske med tunga skallar på större djup eller gösfiske. Medans det andra är ett ”vanligt” abborre spö med mycket mjukare aktion
                Tack för hjälpen! Då känns det som om 7-21g passar bäst. Jag tror inte att han ska slänga iväg tyngre drag än 20-25g och jag gissar på att det annars mest blir småjiggar, småwobbler och spinnare. Det borde funka hjälpligt även med 5cm skitter pop tänker jag.

                Kommentera


                • #9
                  Tack för hjälpen med att reda ut prorex-beteckningarna. Det blir väldigt många olika varianter när det finna x, e, s, x, xr, ags,... och dessa även finns i olika årsmodeller och classic etc.

                  Jag tycker att xr verkar trevliga.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 478 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 614 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 621 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 545 svar
                  228 153 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Wilier75  
                  Arbetar...
                  X