Haspelspö till spinnrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö till spinnrulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspelspö till spinnrulle

    Som frågan lyder, funkar ett haspelspö till spinnrulle ?
    Har problem med att hitta spö till min Amba 5000, provade att sätta cellfoam under rullen på ett Fladenspö, funkade rätt så bra ett tag, sen lossnade rullen när foamen trycktes ihop.
    Anledningen till frågan är att jag har ett långt Daiwa spö som jag skulle vilja använda till HÖ fisket, men det är ett haspel.
    Och ja, har aldrig kastat så långt tidigare som med Fladenspöt och Amban.

  • #2
    Självklart går det. Första gången jag fiskade med multi gjorde jag det på ett haspelspö, bara för att se hur det skulle funka och hur jag tyckte det skulle vara.
    Fisken bryr sig inte om ditt spö, tog flera kilosborrar i Malmökanal med den kombon jag hade.

    Men visst, det är bäst att köra spö för multirulle och haspelspö för haspel.

    Kommentera


    • #3
      Tycker du det funkar så kör, det är inget måste att ha en trigger men om du trivs med spöt är det inte många kronor att byta några spöringar så det passar ännu bättre

      Kommentera


      • #4
        Det är ingen optimal lösning men den fungerar. Har haspelspöet ett riktigt stabilt rullfäste så att du kan skruva fast rullen så är det bara att ge sig ut och testa. Trivs du med den lösningen, så är det bra, annars får du försöka satsa på att skaffa ett riktigt spinnspö som är byggt för att klara uppgiften. Till överkomliga priser finns det längre spinnspön också och inte enbart korta jerkspön.
        Det går för spötillverkare att åstadkomma en riktigt billig produkt som ändå ser ut att klara höga krav men dessa spön är egentligen avsedda att tillfälligtvis ha till hands för någon som tror sig behöva ett kastspö endast någon enstaka gång i livet.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
          Som frågan lyder, funkar ett haspelspö till spinnrulle ?
          Har problem med att hitta spö till min Amba 5000, provade att sätta cellfoam under rullen på ett Fladenspö, funkade rätt så bra ett tag, sen lossnade rullen när foamen trycktes ihop.
          Anledningen till frågan är att jag har ett långt Daiwa spö som jag skulle vilja använda till HÖ fisket, men det är ett haspel.
          Och ja, har aldrig kastat så långt tidigare som med Fladenspöt och Amban.
          ----------------------------------------------------

          Hej Bengt-Olof;
          Självklart kan du kasta med ett haspelspö i kombination med en multiplikatorrulle...

          Nackdelarna vid spinnfiske med haspelspö är de stora och höga spöringarna och att haspelspöt saknar försänkt rullfäste samt trigger (pekfingergrepp), men trots allt startar många sitt spinnfiske med haspelspö....

          Nothing is forever!

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Kommentera


          • #6
            Skulle nästan vilja se en bild för jag förstår inte riktigt varför en spinnrulle ramlar av ett haspelrullfäste, har jag aldrig varit med om... är rullfoten för tunn? När jag var ung fanns det sällan triggerspö så då körde man haspelspö till allt, valde främst spön med mindre öglor.

            Hade härom året ett grövre spö, Shimano Biomaster Select shad (haspel) till en gäddmultirulle och med sina många och relativt små öglor kastade det utmärkt!

            Kommentera


            • #7
              Var nog lite otydlig. Jag fick en Amba 5000 av min svärfar, strax innan han gick bort, så rullen har stort affektionsvärde för mig.
              Bytade bromslameller och satte dit en 6-pinnars centifugalbroms för att kunna använda flätlina. Köpte ett Fladen Vantage predator spinnspö, men rullfoten är för kort för det spöet, provade att lägga cellfoam under rullfoten och det gick bra, rullen satt fast men lossnade efter ett par timmars fiskande. Hittade i mina gömmor ett Daiwa 10 fots haspelspö som jag inte använt på ett par år, rullen sitter perfekt på spöet, så jag tänkte använda det till HÖ-fiske, därav min fråga. I övrigt kommer Amban att användas till gäddfiske med ett kortare spö avsett för jerkfiske.

              Kommentera


              • #8
                Ok, ja trivs du med Daiwaspöt och dess sannolikt stora, höga spööglor så ser jag inga hinder till att köra med det spöt och svärfars gamla rulle!
                (möjigen skulle jag reservera, spara den rullen till havsöring, jerkfiske efter gädda kan slita lite väl mycket på en gammal klenod...)

                Kommentera


                • #9
                  Bengt-Olof ta gärna en bild på rullfoten om du har möjlighet, även ett mått.
                  Är intressant att veta hur en rullfot ser ut som trillar ur fäste av ECS-typ.

                  Ännu mer offtopic; det går alldeles utmärkt att kasta flätlina med tvåstift!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Bengt-Olof ta gärna en bild på rullfoten om du har möjlighet, även ett mått.
                    Är intressant att veta hur en rullfot ser ut som trillar ur fäste av ECS-typ.

                    Ännu mer offtopic; det går alldeles utmärkt att kasta flätlina med tvåstift!
                    Hej Jonta K;

                    Som "rullfot" där rullen trillar ur fästet avses kanske de två ringar som var påträdda runt handtaget på diverse billiga haspelspön förr..

                    Nothing is forever...

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm


                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 657 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 548 svar
                    228 953 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Arbetar...
                    X