Angivna betesvikter på spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angivna betesvikter på spö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Angivna betesvikter på spö

    Jag har en undran ang. angivna betesvikter på spö, står det tex 10-30, så är det inte så krångligt att förstå, men står det upp till 80 gr, vad innebär det ?
    Vad är lägsta vikt på bete som det fungerar med ?
    Man kan ju så klart prova med olika vikter och se hur spöet fungerar, men det hade varit bra att veta i förväg.

  • #2
    Lägstavikter tycker jag är helt irrelevant ändå, då jag anser att dessa i princip aldrig stämmer. På ett spö där det står 10-30 g som jag har, kastar jag effektivt ner till 7 g med en haspelrulle som har en grund spole laddad med len och tunn flätlina. Parar jag alltså spöet med den typen av rulle kastar jag ett 7 g bete längre än vad jag hade kastat ett 10 g bete med en rulle laddad med tjockare flätlina och en haspelrulle med djupare spole, på samma spö. Med andra ord, min lägsta kastvikt beror på vilken rulle och lina jag väljer att para spöet med.

    Jag brukar tycka att styva 80 g spön på ca 7 fot kastar ner till 35 g helt okej. Mjukare 80 g spön på 7 fot kastar ner till 20 g helt okej. Gå istället på aktion, längd och andra önskvärda aspekter med spöet framför lägsta angivna kastvikt.

    Kommentera


    • #3
      Ska man va riktigt trogen vikterna så är det ju de vikterna som tillverkarna tagit fram.

      Man får tänka på att det inte finns någon standard.
      Inte heller när folk tycker att ett spö är "svampigt" och "klara max si eller så många gram" - det beror på teknik och hur du använder spöt.
      Jag är ingen som snärtar iväg mina kast, vilket gör att jag upplever att jag kan kasta tyngre beten än mina fiskekompisar med samma spö som skickar på som om det inte finns någon morgondag.

      Det är lite som i golfen, om du nu spelar. Ett skaft som är "Stiff" för en tillverkare är inte i närheten av stiff för en annan.

      Men titta på hur tillverkaren tänkt att du ska använda spöt och jämför med spön i samma serie. Så får du kanske ett bättre hum om hur kastvikterna är upplagda!

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
      2 svar
      2 496 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg TomHiddleston  
      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
      24 svar
      3 833 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg uffe62
      av uffe62
       
      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
      39 svar
      5 657 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg OGRudan
      av OGRudan
       
      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
      468 svar
      107 666 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Julle68
      av Julle68
       
      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
      3 550 svar
      229 546 visningar
      12 gillar
      Senaste inlägg Tylön
      av Tylön
       
      Arbetar...
      X