Hej! Lite blandade frågor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hej! Lite blandade frågor!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Pwr, jag skulle gissa på Vättern är närmaste harrvatten?
    Där behöver du nog en rejält tilltagen utrustning för att få harr ifrån land?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
      Pwr, jag skulle gissa på Vättern är närmaste harrvatten?
      Där behöver du nog en rejält tilltagen utrustning för att få harr ifrån land?
      Hm.. ok...

Jag inriktar mig nog på haspelutrustningen först och havsöringen nu under våren i skärgården.
      Sedan tar jag flugfiskekurs och köper flugfiskeutrustning i sommar och får se om jag kan ta mig upp till Lappland för lite harr-fiske.
      Senast ändrad av pwrdesign; 2007-03-13, 16:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av pwrdesign Visa inlägg
        Hej!

Premiärpost

Har fiskat sedan jag föddes nästan, men på en väldigt låg nivå. Lite enkel pimpling efter röding uppe i Marsliden (10 mil norr om vilhelmina) på vintrarna och sommarfiske efter gädda/aborre/gös vid landstället i spillersboda (utanför norrtälje).

Har en haspelutrustning (abu garcia) och spö (maxxaar?) och en del wobblers i blandad klass med mestadels rostiga krokar.
        Har fått en nytändning nu pga att jag fått mer tid över, samt att jag gärna vill hitta en hobby till som innebär utomhusvistelse (fotograferar en hel del). Och då lämpar ju fiske sig utmärkt

Haspelspö, rulle och låda tänker jag byta ut direkt och har tittat på följande saker:

Shimano Super GT:

Shimano Beast Master:

Mvh Patrik
        Hejsan !
        Köpte själv ett Shimano Beast Master spö med en Shimano Symetere FI rulle i våras och kan varmt rekommendera både rulle och spö. Mycket fin känsla i spöet och man känner direkt om det är fisk- eller bottenapp, även vid små fegnapp av abborrar och liknande.

(Symetre rullen är i samma prisklass som Super GT)

Kommentera

Jag brukar också använda Beastmaster och är väldigt nöjd med det. 20-50 spöet är ju en ren gäddpåk och inte speciellt allround men 10-40 är klockrent. Brukar ha en Shimano Ultegra eller Symetre på men deras rullar är fina överlag. Välj rulle efter plånbok så blir det nog bra. Jag fegade i början och har bytt upp mig sedan dess men då visste jag å andra sidan exakt vad jag ville ha. Kolla upp Berkleys spön också. Jag har ett Series One som jag är grymt nöjd med. Kommer inte ihåg vad det kostade men har hört andra som tyckt Berkley varit jävligt prisvärda. Kanske någon annan som kan tipsa mer konkret. Lycka till!
          Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Närmsta harrvatten är väl Dalälven. Och det redan åt Tärnsjö hållet. Är många mil närmare än Vättern.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

[QUOTE=pwrdesign;249594]

Vart finns närmsta Harr-vatten för mig? (Bor i sthlm)
              QUOTE]

Närmaste Stockholm är jag inte säker på men du har väl inte så blodigt långt till Gysinge. Det är dom nedre delarna av Dalälven nån mil eller så ovanför Älvkarleby. Sen har du Tyttbo i Avesta. Kommer du längre upp så släng ett mail. I Mora börjar paradiset för en harrfiskare.

Kommentera

Kul!

Jo jag är till 99% säker på kombinationen beastmaster + Shimano GT.
                Verkar vara fina produkter.

Mer osäker på flugfiskesakerna, men det får bli lite senare i vår det...

Mvh P

Kommentera

[QUOTE=flyfisher30;250054]
                  Ursprungligen postat av pwrdesign Visa inlägg

Vart finns närmsta Harr-vatten för mig? (Bor i sthlm)
                  QUOTE]

Närmaste Stockholm är jag inte säker på men du har väl inte så blodigt långt till Gysinge. Det är dom nedre delarna av Dalälven nån mil eller så ovanför Älvkarleby. Sen har du Tyttbo i Avesta. Kommer du längre upp så släng ett mail. I Mora börjar paradiset för en harrfiskare.
                  Låter bra!

Inte alls omöjligt att det blir en flugfiske resa i sommar när utrustningen inhandlats. Mer passande att ta sig dit upp än att åka hela vägen upp till Vilhelmina...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 340 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13