Hej! Lite blandade frågor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hej! Lite blandade frågor!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo jag har läst en hel del om linornas uppbyggnad i Allt om flugfiske och div kataloger. Förstår också att linans uppbyggnad helt avgör linans karaktär.

Kan man byta ut spolen i en flugfiskerulle?
    Så att man kna ha med flera spolar med olika linor på?

mvH P

Kommentera

Kul med en nystart och dem grejor Du nämner (haspel) kommer att funka enligt mig är ett bra alround haspelspö för blandat skärgårdsfiske 9 fot för fiske från båt och 10 fot för fiske från land som klarar kastvikter upp till 40gr.

Lina kör iaf jag helst med en stum flätlina i diameter 0,22-0,25mm så klarar du att hala in storgäddan med om Du bara är lite tålmodig, levereras rullen med en extra spole så lägg en tynnre flätlina på den för det lättare fisket så kastar Du längre med lättare drag tex 0,14-0,19mm.

Vad gäller flugfiske så skulle jag inte rekomendera en kombiutrustning då det kommer att bli bara halvbra för båda användningsområdena, det stora problemet med kustflugfiske (något jag hållit på med sedan mitten av 90 talet) är att kasta stora tunga flugor i hård vind och det kräver en tyngre utrustning och ett längre spö för att funka, kör själv med ett 10,5 fots klass 8-10 med en klumplina klass 10 och skjutlina och det behövs när vinden är emot en och den stora blöta flugan som ofta är mellan 10-25cm lång är väldigt tung att få upp och hålla i luften med ett klent spö.

Jag körde med klenare spön i början med ledsnade på att dem kroknade och flugan dalade och jag fick kroken i ryggen/nacken, men sen jag bytte till ovan nämda utrustning så händer det i princip aldrig.

Vad gäller linor och olika modeller så betyder WF weight forward alltså linans kastvikt är placerad i den främre delen av linan och den bakre är bara en jämntjock lina för att få längd och gör inte så mycket för själva kastandet, bakom fluglinan sätter Du en backinglina som behövs när storfisken drar iväg för en fluglina är oftast ca 30m och backingen bör var 100m, använd ögleskarvar så blir det enklare att byta delar.

Den lintyp jag använder består av en kastklump som är själva tyngden men den är bara ca 10-13m och bakom den fäster man en jämntjock skjutlina som ofta är flytande och som dras ut av kasttyngden, bakom den så sätter man backingen för att klara långa rusningar, allt skarvat med ögleskarvar så att Du enkelt kan byta tex en flytande klump till en sjunkande om Du vill fiska djupare.
      Denna typ av lina är mycket enklare att hantera och få acceptabla kastlängder med ute vid kusten med sina ogynnsamma vindförhållanden.

Vid gäddfiske är ståltafs ett måste och det funkar inte med vanliga färdigköpta ståltafsar utan köp knytbar kevlartafs på rulle och gör Dina egna tafsar (dem färdiga gäddflugtafsarna är skitdyra och inte så bra), för enkelt byte av fluga gör Du en större ögla framtill som träs genom krokögat och över/runt flugan för att dras åt, sen kan Du bara lossa det och dra av den för att sätta dit en annan fluga och slipper knyta

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
        Flugfiske handlar om känsla och balans i utrustningen. Det är sällan som såväl känslan som balansen finns kvar när du kompromissar mellan kraven som ställs på en fjällfiske-utrustning och en kustfiske-utrustning. Jag tror att den kompromissen får till följd att flugfiskeutrusningen hänger kvar på sina krokar i garaget när havsöringen eller harren ska frestas.

Så är det för mig i alla händelser.
        Förstår dig till fullo!
        Dock så har jag inte budgeten att skaffa en komplett haspelrulle för gädda/havsöring/abborre samt två flugfiskerullar med spön, ett för forsar och ett för skärgårdsfiske...

Eftersom jag som sagt bor i sthlm och har landstället i skärgården ca 50 minuter med bil från mitt hem så kanske jag ska satsa på en BRA kust/skärgårdsfiske flugutrustning med det spö, rulle, lina och flugor som detta innebär.

och sedan om jag tycker det är kul, införskaffa ett till spö+rulle+lina om jag vill upp till lappland och fiska harr/röding/öring där?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Kul med en nystart och dem grejor Du nämner (haspel) kommer att funka enligt mig är ett bra alround haspelspö för blandat skärgårdsfiske 9 fot för fiske från båt och 10 fot för fiske från land som klarar kastvikter upp till 40gr.

Lina kör iaf jag helst med en stum flätlina i diameter 0,22-0,25mm så klarar du att hala in storgäddan med om Du bara är lite tålmodig, levereras rullen med en extra spole så lägg en tynnre flätlina på den för det lättare fisket så kastar Du längre med lättare drag tex 0,14-0,19mm.

Vad gäller flugfiske så skulle jag inte rekomendera en kombiutrustning då det kommer att bli bara halvbra för båda användningsområdena, det stora problemet med kustflugfiske (något jag hållit på med sedan mitten av 90 talet) är att kasta stora tunga flugor i hård vind och det kräver en tyngre utrustning och ett längre spö för att funka, kör själv med ett 10,5 fots klass 8-10 med en klumplina klass 10 och skjutlina och det behövs när vinden är emot en och den stora blöta flugan som ofta är mellan 10-25cm lång är väldigt tung att få upp och hålla i luften med ett klent spö.

Jag körde med klenare spön i början med ledsnade på att dem kroknade och flugan dalade och jag fick kroken i ryggen/nacken, men sen jag bytte till ovan nämda utrustning så händer det i princip aldrig.

Vad gäller linor och olika modeller så betyder WF weight forward alltså linans kastvikt är placerad i den främre delen av linan och den bakre är bara en jämntjock lina för att få längd och gör inte så mycket för själva kastandet, bakom fluglinan sätter Du en backinglina som behövs när storfisken drar iväg för en fluglina är oftast ca 30m och backingen bör var 100m, använd ögleskarvar så blir det enklare att byta delar.

Den lintyp jag använder består av en kastklump som är själva tyngden men den är bara ca 10-13m och bakom den fäster man en jämntjock skjutlina som ofta är flytande och som dras ut av kasttyngden, bakom den så sätter man backingen för att klara långa rusningar, allt skarvat med ögleskarvar så att Du enkelt kan byta tex en flytande klump till en sjunkande om Du vill fiska djupare.
          Denna typ av lina är mycket enklare att hantera och få acceptabla kastlängder med ute vid kusten med sina ogynnsamma vindförhållanden.

Vid gäddfiske är ståltafs ett måste och det funkar inte med vanliga färdigköpta ståltafsar utan köp knytbar kevlartafs på rulle och gör Dina egna tafsar (dem färdiga gäddflugtafsarna är skitdyra och inte så bra), för enkelt byte av fluga gör Du en större ögla framtill som träs genom krokögat och över/runt flugan för att dras åt, sen kan Du bara lossa det och dra av den för att sätta dit en annan fluga och slipper knyta

Hm.. kanske den vägen jag ska gå när det gäller flugfiske?
          Hur skiljer det sig när det gäller lärningsperioden då?
          Är det enklare att lära sig kasta med ett mjukare kortare spö? Eller med ett kraftigare längre spö?

Kommentera

Hur står sig danielsson-rullarna mot andra?

Kommentera

Jo, du kan byta spolen i en flugfiskerulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av pwrdesign Visa inlägg
                Hm.. kanske den vägen jag ska gå när det gäller flugfiske?
                Hur skiljer det sig när det gäller lärningsperioden då?
                Är det enklare att lära sig kasta med ett mjukare kortare spö? Eller med ett kraftigare längre spö?
                Satsa på ett rejält spö med ordentlig ryggrad som både kan bära upp tunga flugor/linor vid kast me nockså kan hålla emot stor och stridbar fisk, mjuka spön är i min mening mera svåtkastade då dem inte är lika förlåtande för bristande teknik som styvare.

Vad gäller rulle så ska/bör det vara en storspole rulle för att snabbt kunna ta in löslina när det hugger för vid kustfiske ska Du köra fisken mot rullens broms och inte ha massa löslina ute och bromsa med handen som man ofta gör vid älvfiske på harr och öring, pga av den lite salta (bräckta) vattentypen vid kusten så bör Du välja en rulle som tål det min favorit är Okumas kompositrulle den är lätt och tål saltvatten perfekt och har extraspole för olika klumptyper.

När det gäller spö så behöver det inte vara något märkvärdigt utan det viktiga är att det kan bära upp dem tunga flugorna, har inte direkt koll på modellerna nu men jag har ett Daiwa i mellanklass och det funkar kanon.

Kommentera

Hei pwrdesign

Många bra tips till dig här, speciellt tycker jag att du skall "lyssna" på Rospigg.

Hans inlägg är jag enig i då jag också har lång erfarenhet av denna typ av flugfiske + lite annat flugfiske också.

Mina första flugfiskade firrar var inte så ädla som det flugspö jag köpt var byggt för: ca 10 st abborrar, på torrfluga, men vilken kick -wow.

Vill gärna skjuta in lite mer tips och det kunde vara följande:

Starta med att gå en kurs i flug-kastning. Den kommer att vara guld värd i ditt framtida flugfiske. Det betyder att din budget måste splittas/eller utökas något. Men inte mycket. På en kurs får du som oftast i tillägg mycket goda råd vad gäller inköp av utrustningar. En kurs kortar ner din lärotid med många år faktiskt, och du når också mycket snabbare positiva resultat.

Ang. utrusting så har Rospigg specifiserat det tidigare. Men, anskaffandet av grejorna kan t.ex. vara att köpa en ny rulle, något större än vad som vanligen behövs för harrfisket (då får du också plats med extra backing om den stora fjällöringen biter på). Du köper sen nytt eller beg. spö i klass 5-6, ca 8,5-9,5 fot. Sen, efter kursen så köper du ytterligare ett beg. spö, i samma märke som 5-6:a spöt om du är nöjd med det men i klass 8-10 och minst 9,5 eller 10 fot långt.
                  Då har du redan rulle till det här, behövs sen bara en eller två fluglinor i passande linklass, en flyt och en intermediate eller långsamt-sjunk (WF men det är kansje dyrare än klumplina).

För att bli en bra kastare (och då menar jag "för att kunna fiska") så tycker jag att du skall börja med harrfisket (efter att du har gått på en kurs) av den enkla anledningen att ingen fisk är "lättare" att flugfiska efter än Harren. Det är också ett mycket trevligt och underhållande fiske. Du träffar vanligtvis också på fisk som villigt biter och du ser oftast var den håller til p.g.a. dom avslöjande vaken.

Värre är det med dom större arterna du nämner här, dom avslöjar sig inte så enkelt som vad Harren gör och det kan gå lång tid innan du får utdelning på allt ditt kastande.

Ang. att använda samma rulle för harr och gädd/havsöringfiske så går det bra då ingen av de här arterna är några "långrusare". Du klarar dig med en rulle som tar mellan 50-100m med 30 eller 20lb´s backing. Ditt endaste problem kan bli att få plats med en WF flyt i klass 9-10, för flytlinor tar mest plats av alla typer av fluglinor. Klumplinorna tar vanligtvis mindre plats då det "bara" rör sig om ca 8-11m för ett enhandsspö (som nybörjar längd).

För att rullen inte skall bli så tung till harrfisket kan du satsa på en "komposit"-rulle av halvstor modell. Den är också mer saltvattensresistent än metallrullar ("rostfria" i all ära men det är många som har rostat i alla fall).

Än en gång satsa på en kastkurs och lycka till. Mvh Flodström
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Hej och tack igen för alla svar!

Jo kurs ska jag såklart gå!
                    Tänkte börja med en endagars kurs med nån som hette "berra" tror jag.
                    Hålls på BRostugan utanför sthlm och var inte allt för dyr.

Sedan blir det kanske någon mer kurs efter det.

Vart finns närmsta Harr-vatten för mig? (Bor i sthlm)
                    Enklast blir självklart att öva runt sthlm eller på lander i skärgården.
                    Nummer 1: Träna upp tekniken
                    Nummer 2: Skaffa sig kunskap + erfarenhet om hur man fiskar på rätt sätt. Vart fisken står i strömmar osv.

Idag fick jag reda på att en ränna har skapats från furusundsleden in till ön vi har stugan på. Har jag tur så kan vi putta båten en bit på isen och sedan pluppa i den. Förhoppningsvis blir det havsöringspremiär med de då förhoppningsvis nyinköpta sakerna (haspel till en början) om 2 eller 3 veckor. (beroende på isläget)
                    Senast ändrad av pwrdesign; 2007-03-12, 13:10.

Kommentera

Införskaffandet började idag med en fiskeväska från RAPALA med 4 stora betesaskar, lite beteslås och tafsar.

Köpte även en StrikePro Buster Belly, vet inte varför, har läst mkt bra om den.
                      En liten chansning när det gäller färg dock...C76, borde funka i mina vatten då det finns mycket aborre där.
                      Ska ju köpa BEastmaster sedan också, funderade på 10-40gr spöt, 2.40m

Senast ändrad av pwrdesign; 2007-03-13, 15:19.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13