Spöångest! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöångest!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
    Kör oxå Sportex Absolut men den gamla 30-50gram versionen och har planer att köpa NT modellen i finare kaliber. Hur upplever du spöt? Vad hamna slutsumman på när du hade det i näven?
    Jag har den gamla 9' också men det är som två olika spön. Fiskat med gamla Absolut 8' till 34gram men även de olika spöna i samma generation är totalt olika men grymma.

    Absolut NT 8' -36 gram är det roligaste spö jag fiskat med. Den uppgraderade klingan är ett rejält lyft. Känns lite som en Air spin med supersnabb topp med semiparabolisk aktion. Minsta lilla rörelse i vattnet surrar till i klingan som en elektriskt stöt. När borren hugger blir det som stöt av en högspänningskabel, smäller till ända in i handleden. Spöt förmedlar verkligen precis allt som händer med betet. När det sen är dags att drilla fisk så böjer sig klingan underbart ner till halva klingan ungefär.

    Det är helt enkelt det bästa spö jag fiskat med och det jag använder mest numera till allt mitt fiske.

    Priset från Tyskland hamnade runt 3600 med frakten till dörren.

    Kommentera


    • #12
      Har nu känt och jämfört W3 Finess TC 7-21 g, BFT Instinct Perch Versatile och Draugen D4 7 fot.

      D4 är ett väldigt annorlunda spö jämfört med de andra - så lite äpplen och päron. Mellan W3 och BFT så är aktionen ganska lika, W3 har kanske något mer rygg. I mitt tycke har W3 bättre komfort.

      Just nu lutar jag åt W3 Finess TC. Fått bra vägledning av holden här på forumet, som äger ett TC. Med tiden så blir det nog ett till spö för lättare beten och mer finlir.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

        Jag har den gamla 9' också men det är som två olika spön. Fiskat med gamla Absolut 8' till 34gram men även de olika spöna i samma generation är totalt olika men grymma.

        Absolut NT 8' -36 gram är det roligaste spö jag fiskat med. Den uppgraderade klingan är ett rejält lyft. Känns lite som en Air spin med supersnabb topp med semiparabolisk aktion. Minsta lilla rörelse i vattnet surrar till i klingan som en elektriskt stöt. När borren hugger blir det som stöt av en högspänningskabel, smäller till ända in i handleden. Spöt förmedlar verkligen precis allt som händer med betet. När det sen är dags att drilla fisk så böjer sig klingan underbart ner till halva klingan ungefär.

        Det är helt enkelt det bästa spö jag fiskat med och det jag använder mest numera till allt mitt fiske.

        Priset från Tyskland hamnade runt 3600 med frakten till dörren.
        Coolt, typ så upplever jag huggen med mitt absolut, som en elchock, har fiskat massa olika arter med mitt och älskar det spöt. Vilken butik i Tyskland? Hur är balansen i 36gram spöt?

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

          Coolt, typ så upplever jag huggen med mitt absolut, som en elchock, har fiskat massa olika arter med mitt och älskar det spöt. Vilken butik i Tyskland? Hur är balansen i 36gram spöt?
          Tänk dig den elektriska känslan men ännu värre så har du nya Absoluten. Jag har hängt på en Daiwa Exist 2500 på mitt NT och det är i mitt tycke kalasbalans trots att både spö och rulle är otroligt lätta. Känns lättare än gamla 8' och bättre balans. Dessutom lite längre bakhandtag något som jag välkomnar då gamla Absolut hade något kort bakhandtag.
          Jag har köpt alla mina Sportex från Angler Oase. Han håller bra priser men kan i vissa fall ha något längre leveranstid då inte alla spön finns i lager. Annars är raubischjagd.de också en bra shop för Sportex.

          Kommentera


          • #15
            Fiskar rätt mycket abborre själv och ofta jigg. Mycket nöjd med mitt Westin w3 t&c upp till 21 gram. Kastar bra med skallar 7-15 g vilket är det jag kör. Känslig topp men ändå ryggrad. Rättså kort vilket gör att det är smidigt i båten och funkar att köra poppers med om man nu vill det. Inte så dyrt att man vill lägga sig och dö om nåt händer med det. Känsligare spön finns ju dock om man primärt tänker köra med 5 eller 7 g skallar, men om du fiskar tyngre än så är det ett bra val.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av ovlof Visa inlägg
              Fiskar rätt mycket abborre själv och ofta jigg. Mycket nöjd med mitt Westin w3 t&c upp till 21 gram. Kastar bra med skallar 7-15 g vilket är det jag kör. Känslig topp men ändå ryggrad. Rättså kort vilket gör att det är smidigt i båten och funkar att köra poppers med om man nu vill det. Inte så dyrt att man vill lägga sig och dö om nåt händer med det. Känsligare spön finns ju dock om man primärt tänker köra med 5 eller 7 g skallar, men om du fiskar tyngre än så är det ett bra val.
              Tack för den inputen! Jag ligger i samma härad på skallar och sänken.

              Smidigheten är ett plus, speciellt som potentiellt barnvagnsspö också Har dock nu tre kvällar stått och kastat med mitt 8 fotare på en myr bland tallar och bävrar (utan barnvagn), fungerar det också!

              Kommentera


              • #17
                Glad att vara till hjälp! Enda jag stör mig lite på är att spöringarns är så små att knuten mellan lina och fluorcarbon kan haka i lite, men det finns väl antagligen någon fördel med små ringar.

                Kommentera


                • #18
                  Passerade Vidars i Karlstad idag och blev ett spö rikare (W3 F. TC 7-21 g).

                  Precis vad jag satt och funderade på. Jag har 0.12 flätlina på rullen och 0.3 FC med mig inför premiären med spöt imorgon. Får slå den där knuten minutiöst noggrant!

                  Kommentera


                  • #19
                    Till små ringar är FG-knuten absolut bäst om du frågar mig men jag knyter den helst hemma... Tafsen kan då göras 1-2 meter så man kan knyta om nertill vid beteslåset när det behövs.

                    Kommentera


                    • #20
                      Nu har jag fiskar med spöt ca. 12 h i lite olika förhållanden, allt från 10 m/s i byarna till spegelblankt på vattnet. Mestadels med dropshot och Carolina kring 10-15 meters djup. Spöt var som förväntat åt det styvare hållet. Inga problem att känna petiga abborrar. Har hyfsad kastlängd - tillräckligt för båt (tror dock min lina ev. behöver bytas, och rullen shimmas då linan hamnar lite omlott). Upplever det fantastiskt enkelt att kasta med precision.

                      Fick fem borrar kring kilot vid ena turen, varav en rusade rakt ned i botten och vägrade att komma upp. Helt klart roligt att drilla den fisken på ett trevligt spö.

                      Har inte hittat någon egentlig nackdel. Westin borde kanske inte kalla det ett finess-spö, men så länge man inte förväntar sig det och har samma krav som mig, då är det ett bra spö!

                      Edit: Har en Daiwa Legalis 2500 LT som väger in på 220 gram, noterade inga konstigheter med balansen. Utan känns rätt med tre fingrar framför rullfästet.
                      Senast ändrad av rblilja; 2021-08-02, 14:18.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 111 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X