Köpa NED rig utrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa NED rig utrustning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Blev en drös med jiggar av en i tråden som sålde till mig, börjar med det! Tack alla!

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
      Jag tycker ett fenomenalt ned-spö är det nya Shimano Zodias-spöet (haspel) 4-12 g. Det har precis den lätta, men ändå styva aktionen jag vill ha vid den här typen av fiske. Kör dessutom en ganska lång (1,5 m ungefär) fluorocarbontafs med hög densitet. Den höga densiteten gör så att dina längre vevstopp med riktigt lätta ned-skallar inte påverkas av en stor linbåge lika mycket. Det leder i sin tur till att du kan fiska Ned i ganska hård vind effektivare, särskilt med lätta skallar.

      Kör fortfarande med mina gamla gunki shigeki spön, har testat såååå många spön, men det är verkligen rätt för mig, äger 4st 2st 3-12gr haspel, blir nog perfekt!

      Kommentera


      • #13
        Ni som NED-fiskar vilka olika djup kör ni och vilka respektive vikter på skallen då? Anser ni att ett flytande bete (jigg, worm) som får betet att "stå" bättre på botten också fiskar bättre?

        Skulle man inte lika framgångsrikt kunna köra lätt link-head och lämplig kroktyp givet betet och bottenförhållanden? Link-head har ju "gångjärn" som låter betet svaja, röra sig lite mer vilket torde vara positivt. Så, NED ger fisk men vad om ngt är då den uppenbara fördelen med NED?

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ni som NED-fiskar vilka olika djup kör ni och vilka respektive vikter på skallen då? Anser ni att ett flytande bete (jigg, worm) som får betet att "stå" bättre på botten också fiskar bättre?

          Skulle man inte lika framgångsrikt kunna köra lätt link-head och lämplig kroktyp givet betet och bottenförhållanden? Link-head har ju "gångjärn" som låter betet svaja, röra sig lite mer vilket torde vara positivt. Så, NED ger fisk men vad om ngt är då den uppenbara fördelen med NED?
          Fiskar från halvmeter till fyra - fem meter. Max vikt på skallen 3.5 gram. Finns både för- och nackdelar med flytande bete. Har du extremt passiva abborrar så kan säkerligen ett sjunkande bete släpas med framgång medan ett flytande svajar vackert vid olika hemtagning.

          Sen kan man ju ned rigga vad man än önskar. Både shad teez, kräftor maskar och diverse creature baits funkar. Vad det gäller fördelen med ned skalle kontra cheburashka kanske skulle vara att ett flytande bete lättare står upp från botten med en platt skalle. Men det är mest en teori.

          Cheb-ned Rig har jag redan testat med framgång. Att med en liten 1.5 gram tungsten cheburashka och ett flytande stickbait offsetriggat är mycket trevlig och ger en smarrig presentation.

          Kommentera


          • #15
            Sen kan man såklart fiska med NED beten på vanliga skallar också, om det man är ute efter är något lite annorlunda att presentera.
            Har i höst kört olika maskar och annat flytande på 10g skallar, när det blåser jävel och/eller det är lite djupare.
            Det mesta funkar, men jag föredrar ändå lättare skallar. Som roligt med finessekänslan.
            Ska ta en titt på det där zodias spöt till våren.

            Kommentera


            • #16
              Tack för era svar, ursäkta kapningen och lycka till med NED-fisket!

              (För övrigt borde nog link-head helst benämnas cheburashka som det ryska koncept det sannolikt var från början men så svårt att stava ur minnet att det lätt blir link-head för mig...
              Drutten vore nog bäst benämning i Sverige givet härstamingen, sänket ser ju ut så och alla lite äldre vet ju vem Drutten (och Jena) var! :-) )

              Kommentera


              • #17
                Som vanligt är det subjektivt vad man gillar för tekniker, Link-head/cheburaska tycker jag ger för dålig kontakt med betet (liksom Texas och Carolina) och det där extra vrickandet på jiggen uppskattas av någon anledning inte alls av borrarna där jag fiskar.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 495 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                24 svar
                3 828 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                39 svar
                5 645 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg OGRudan
                av OGRudan
                 
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                468 svar
                107 657 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 548 svar
                229 084 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Piscantur stercore  
                Arbetar...
                X