är 9fot spö för långt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

är 9fot spö för långt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • är 9fot spö för långt?

    Ska köpa ett nytt gäddspö. och vill inte spränga min budget så hade tänkt mig ett svartzonker black series ”the horizon”. tänkte 9fot då mitt nuvarande abborre/allround spö är rätt så kort och att ja tänkte mig ha ett kort spö och ett långt. Läst runt lite och känns som att 9 fot kan va för långt? fiskar främst från land i skärgården och insjöar.

  • #2
    Det blir nog super. Många gäddspön är mellan 8-9 fot och du vinner mycket längd i kasten med ett längre spö.

    Kommentera


    • #3
      Kör på 9
      För något decennium sedan var gäddspön mellan 9-11 fot
      Trenden har sedan gått mot kvastskaft runt 6-7fot, de används till i princip enbart Jerk fiske men de trenden har snart gått över och folk kör mer normalt spinnfiske då är 8-9fot super!

      Till o med i produktionerna tänker på tävlingarna i tuben använder numera kändisarna allt längre spön även från båt, de säger något tycker jag.
      inte för att jag bryr mig om vad dem kör med men då fungerar de uppenbarligen.

      satsa på svartzonker du, han gör Inga dåliga grejer.


      Kommentera


      • #4
        Oavsett vilket märke på spö du väljer, så är 9' perfekt. Rejäla kastlängder och mycket spö att drilla fisk på.
        Har själv ett 9' till mitt "tyngsta" fiske...kastvikt till 50 gram. Underbart även från båt. Satsa på 9'! Det är en order

        Kommentera


        • #5
          9' från land absolut, i båt gillar jag personligen lite kortare runt 8.

          Kommentera


          • #6
            Tack hörni!! kör på 9fot

            Kommentera


            • #7
              Det mesta talar för att 9' är rätt men om det är trångt om kastutrymmet på grund av buskar och träd kan du möta problem på just den platsen. Kortare spön kan därför vara en fördel om det är gott om buskage där du håller till men annars är 9' perfekt. Du vet hur det ser ut där du brukar hålla till.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

              Kommentera


              • #8
                Lånar tråden, för en fråga om jerk spö, var många år sedan jag fiska gädda har börjat igen, och kollat på en massa klipp på Youtube om gäddfiske, och ingen verkar använda Jerkspö längre Ja menar dom korta på 6,6 är det inte populärt längre? Hade tänkt köpa ett nytt, men kanske köper ett på 8-9 fot istället om det gick lika bra att använda det till tex buster,

                Kommentera


                • #9
                  Trenden med 6fotarna är nog överblåst, inte många som Jerkar heller nuförtiden men dem som ängnar sig åt det kör spön 7-8fot.

                  Gummifisket som nästan dominerar gäddfisket nu funkar bra med något längre spön 8–9fot.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                    Lånar tråden, för en fråga om jerk spö, var många år sedan jag fiska gädda har börjat igen, och kollat på en massa klipp på Youtube om gäddfiske, och ingen verkar använda Jerkspö längre Ja menar dom korta på 6,6 är det inte populärt längre? Hade tänkt köpa ett nytt, men kanske köper ett på 8-9 fot istället om det gick lika bra att använda det till tex buster,
                    I dag finns det så mycket beten som kallas ”swim” eller någt sådant och dessa fiskar du utan massa rycki spöet. Du knycker lite med veven som mest. Även Buster jerk kan sättas i rörelse med veven, även om man kan jobba den hårdare med spöet.

                    För min egen del så ligger oftast mitt korta (7-fots) jerkspö med tillhörande högutväxlade rulle kvar hemma
                    när jag åker ut på sjön.

                    Fiskar med en downsize 8-fotare och jag två olika grova 8’6”-or och det går utmärkt att fiska Buster jerks,
                    westin swim, Lazy jerk mm.
                    Vet jag att det blir mycket vassfiske så åker jerkspöet
                    med då det kan vara kul att köra lite mer traditionellt s
                    då.
                    Så i mitt fall så fiskas Buster med både 7-fotare och 8’6” -fotare.

                    Om du inte ska låsa fast dig till 100% klassiskt jerkfiske så tycker jag du ska välja ett lite längre spö.

                    Vill du fortfarande knixa lite med spöet så håll dig till något strax under 8-fot typ med kastvik uppåt -130 gram typ.

                    Kom dock ihåg att hålla spöet stilla och jobba med veven ger riktigt bra beteskontakt och tight linföring.

                    Det är en riktig djungel det här.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 497 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 659 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 557 svar
                    229 928 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Reekie
                    av Reekie
                     
                    Arbetar...
                    X