Hjälp av borrefiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp av borrefiskare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp av borrefiskare

    Hej!
    Nu kör jag väl 95 % av mitt fiske riktat mot gös men vissa dagar står de ju bara och tjurar. Tänkte då att det kanske kunde vara bra att ändra inriktning o kunna byta till att fiska efter abborre. Tänker inte slänga iväg en jätttesumma på spö o rulle utan max 1200 :- Kollat lite på färdiga set men inget som riktigt fångat mitt intresse.

    Nu har jag kommit fram till vad det blir :

    Berkley Urbn Finesse 7" 7-24 g

    Penn fierce III 1000

    Kommer mestadels jigga, kanske något vib bete. Linor har jag....

    Kom gärna med kommentarer!! Tips på andra spön eller rullar.

    Mvh Sadda


  • #2
    Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
    Hej!
    Nu kör jag väl 95 % av mitt fiske riktat mot gös men vissa dagar står de ju bara och tjurar. Tänkte då att det kanske kunde vara bra att ändra inriktning o kunna byta till att fiska efter abborre. Tänker inte slänga iväg en jätttesumma på spö o rulle utan max 1200 :- Kollat lite på färdiga set men inget som riktigt fångat mitt intresse.

    Nu har jag kommit fram till vad det blir :

    Berkley Urbn Finesse 7" 7-24 g

    Penn fierce III 1000

    Kommer mestadels jigga, kanske något vib bete. Linor har jag....

    Kom gärna med kommentarer!! Tips på andra spön eller rullar.

    Mvh Sadda

    Hej Sadda.
    Johnson Crappie Buster var namnet på en liten 7-grams svart och gul fjäderjig som jag och de andra grabbarna i Team Saida brukade få massor av både små och stora abborrar på i Mälaren förr... https://www.crappie.com/crappie/cont...rappie-Anglers
    Mvh Old Firehand, Leif Engström
    Senast ändrad av Old Firehand; 2023-05-27, 14:26.

    Kommentera


    • #3
      För den summan leta begagnat -jag hade iallafall gjort det,eventuellt bara ett mindre kraftigt spö och flyttat över rullen

      Kommentera


      • #4
        Kan du tänka dig att kliva upp till 1300 så har söder en Team Daiwa-combo för 1303 kronor, annars har de kampanj på t.ex. W3 T&C, ett sådant plus en Daiwa ninja landar på typ 1200 spänn.

        Annars finns ju Prorex S 5-25 gram för dryga sexhundringen.

        Angående rulle så skulle jag säga storlek 2500-3000 beroende på vad som känns bäst på spöt. Med 1000 misstänker jag att man får veva ihjäl sig vid snabbt sommarjiggande.

        Kommentera


        • #5
          Penns linuppläggning lämnar lite att önska tycker jag. Satsa på Daiwa, Okuma eller Shimano i den prisklassen.

          Kommentera


          • #6
            Jag har inte prövat Penn men alla de andra som lägger linan helt ok, sen hellre 2000-2500 än 1000 fast jag vet inte hur stor diameter en Penn 1000 spole har, väl liten antar jag. Okuma i silver kostade 200-499kr (har två) den till vänster, en Cormoran kostade ca 1200 men lägger lina sämre än Okuma Safina Pro25/30.... Click image for larger version

Name:	20210809_141440.jpg
Views:	392
Size:	1,78 MB
ID:	2623955 för många år sedan....

            Kommentera


            • #7
              Jag har 5 penn rullar aen tidigare och inte haft några problem med linuppläggning, glapp el likn. 1000 strlk känner jag mest för att det inte ska kännas som att jag " winschar " upp fisken..... Men det är ju det där med att slippa veva ihjäl sig...
              Ingen som kan uttala sig om spöt ?

              Kommentera


              • #8
                Utöver utväxling så har storleken på spole och veven längd betydelse för linintag per varv. Mina Okuma är ca 5:1 och de senare köpta för borre/HÖ ca 6:1 och i storlek 2500. Föredrar 6:1 även om jag inte kan svära på att de ger mer fisk... En läggningssak i viss mån.

                Under 2000 skulle jag nog inte gå, flertalet av 1000 rullar har samma kropp som 2000 men en mindre diameter på spolen som ger fler små linvarv (coils) och lägre linintag och säger en del, mer problem med linhanteringen/vindknutar.

                Spöt är "allround" så ej primärt ett jiggspö tror jag men det kan ju funka. Mitt Berkley Air 6'6" jag köpte på rea funkar fint till knyckwobbler, är åtminstone som jag vill ha med en viss mjukhet i toppen. Kollat efter ett beg spö på FS?

                Apropå Prorex så köpte jag ett XR gen 1, 8' 5-25g för flera år sedan som jiggspö men det var mer halvaktion, så mer ett allroundspö än jigg för mig. Hur Prorex är i aktion idag vet jag inte generellt finns ju tekniktypiska men många är nog toppiga, dvs åt jiggfiske till, läs Prorextråden (om du orkar!)
                Senast ändrad av anteman; 2023-06-03, 22:13.

                Kommentera


                • #9
                  Någon som har en schysst borre kombo att sälja? Prisklass ca tusenlappen....

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 494 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 828 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 645 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 656 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 547 svar
                  228 868 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Arbetar...
                  X