Aava Fishing? Någon med info ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aava Fishing? Någon med info ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Mycket intressant (och tråkig) information!

    Har du bilder på brottet?
    Har packat ner spöet igen. Ska se om jag kan ta fram det lite senare i kväll eller i morgon och knäppa ett kort. På tal om fästet i handtaget så har jag gjort ytterligare inspektioner och det kan absolut vara så att jag har fel angående svarvningen då flera spön inkl de som ligger uppe på Aava's hemsida tycks ha samma insättning så att spöet inte går hela vägen ner i handtaget. Dock så förstår jag inte varför man valt att bygga ett spö på det här sättet? Rent krasst hade man kanske kunnat skalat av ytterligare något gram på totalvikten om man i stället valt att skala av en bit på infästningen till handtaget utan att göra någon åverkan på aktionen eller känslan i spöet. Tvärtom så försvinner en stor del av känslan just nu då det bildar ett glapp.. Bifogar en bild från Tiraphene serien för tydlighetens skull. Spöet i mitten med tvåfattat handtag verkar inte "lida" av samma åkomma som de övriga två.

    Click image for larger version

Name:	Capture.PNG
Views:	283
Size:	235,1 KB
ID:	2638604
    Senast ändrad av Mudwater; 2024-04-06, 15:45.

    Kommentera


    • #62
      Så det är ingen spigot skarv ?

      Kommentera


      • #63
        Det där låter konstigt. Ser möjligen ut som en "omvänd spigot" eller snarare "sleeve under" (många spön har sleeve-overholk) och den ska nog ha en glipa (iaf matt yta som greppar), holken slits och det måste finnas marginaler för det som syns som en "glipa" mellan delarna, precis som på spigotholkar.

        Du säger dock glapp, menar du verkligen att spödelarna glappar, inte sitter stumt i varandra?
        Förstår heller inte riktigt vad det är för "gramjakt" du är ute efter - att holken borde vara 1-2cm (?) kortare (utan glipa/matt yta) för att spara 1-2 (!) gram spövikt eller har jag missförstått jag vad du far efter?

        Spigotholkar ska för övrigt har en glipa, ett mellanrum mellan spödelarna för att handelen ska kunna fästa i hondelen allt eftersom den slits. Jag befarar att du missförstått denna holks konstruktion.
        Senast ändrad av anteman; 2024-04-06, 17:11.

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Så det är ingen spigot skarv ?
          Nix. Äger 8 spön sen innan och samtliga har spigot skarv men inte detta. Bifogar en bild, gulmarkerad linje är ungefär så långt som spöet går in i handtaget. Nu tog jag förvisso ingen bild på handtaget men det är ihåligt rakt igenom och infästningen är ett svarvat rör i metall. Click image for larger version

Name:	p3Baget.jpeg
Views:	281
Size:	1,12 MB
ID:	2638643

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Ser möjligen ut som en "omvänd spigot" eller snarare "sleeve under" och den ska nog ha en glipa (matt yta som greppar), holken slits och det måste finnas marginaler för det som syns som ett glipa mellan delarna, precis som på spigotholkar. Du säger dock glapp, menar du verkligen att spödelarna glappar, inte sitter stumt i varandra?
            Förstår heller inte riktigt vad det är för "gramjakt" du är ute efter - att holken borde vara 1-2cm (?) kortare (utan glipa/matt yta) för att spara 1-2 (!) gram spövikt eller har jag missförstått jag vad du menar?

            Spöet glappar när delarna sitter ihop. Så till vida att du inte pressar ihop det för kung och fosterland (men då har du ett annat problem sen när delarna ska tas isär). Antar att det har undgått dig men en av de stora rubrikerna vid introduceringen av spöserien var vikten. Varpå jag då påpekar att man hade kunnat sparat ett par gram till genom att kapa en bit av det massiva blocket till fäste. För min egen del så skiter jag högaktningsfullt i om spöet väger 68 eller 72 gram så länge det sitter bra i handen när jag är ute på sjön. Beträffande slitaget så förstår jag inte riktigt vad du menar. Spöet kommer uppenbarligen att kännas ännu mer glappigare vid slitage då "marginalen" som du kallar det inte går in hela vägen i spöet. Jag tror inte heller att gemene man är så intresserade av att såga slitage delar på ett fiskespö, och i synnerhet inte när det kostar över 5000 i butik.

            Kommentera


            • #66
              Jaha, ja är det ett glapp så har de slarvat, för priset borde det vara bättre QC än så... ja alla holkar oavsett pris borde vara fria från glapp men billiga spön kan nog slinka igenom mager QC, inte i denna prisnivå.

              Vad gäller vikten så anser jag en gramjakt om 1-15 gram på spön som dessa som redan är så pass lätta som dessa som rent tokig. Ja de är lätta, Aava marknadsför det men det innebär inte att någon bör bygga det klenare än nödvändigt (fastän så säkert är fallet redan). Några gram hit eller dit är helt oväsentligt för fisket och upplevelsen, balansen eftersom även rullen, betet och metoden kommer att påverka balansen, den upplevda vikten.

              Blivit en trend på senare år med ovanligt lätta spön, de som tjänar mest på det är nog spötillverkarna. Lätta spön blir ofta tunnväggiga och därmed bräckliga, känsliga för stötar, ditt spö bär syn för sägen.

              Senast ändrad av anteman; 2024-04-06, 17:58.

              Kommentera


              • #67
                Trist med spöbrott före debut. Förhoppningsvis en "normal" transportskada vilket ju händer med spön i alla prisklasser. Jag följer tråden med intresse då jag jagar ett nytt lite styvare och lättare spinnspö (baitcast) för abborre och fått intryck av att tiraphene serien skall vara något extra. Jag börjar dock bli lite för gammal för att tro på alla tekniska snake oils i spön. Titantrådar hade ju bland annat Megabass i spön redan för 10-15 år sedan och CTS (som jag betraktar som en pålitlig producent av spöklingor) bedömde ju tillägg av graphene som tveksamt (https://ctsfishing.com/spotlight-on-...n-on-graphene/). Vad jag förstått har man fortfarande inte lyckas producera några större sammanhängande stycken graphene vilket decimerar det till en pulvertillsats och således inget avgörande för hållfastheten i användbara mängder. Antar att framtidens graphenemattor dock kommer ha enorm inverkan på spötillverkningen om de lamineras med övrig kolfiber. Men det är ju bara framtidsdrömmar.

                Kommentera


                • #68
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Jaha, ja är det ett glapp så har de slarvat, för priset borde det vara bättre QC än så... ja alla holkar oavsett pris borde vara fria från glapp men billiga spön kan nog slinka igenom mager QC, inte i denna prisnivå.
                  Visst är det så. Kan förresten tillägga att jag tog precis fram ett skjutmått och mätte diametern på den bakre, mitten samt främre sektionen av fästet. Det skiljer sig avsevärt i diameter varav främre delen efter min gula markering är markant tjockare än den bakre och mellersta sektionen. Man undrar hur dom har tänkt egentligen..

                  Kommentera


                  • #69
                    Då kommer ja skippa tiraphene! Tack för att skriver vad du varit med om!

                    Kommentera


                    • #70
                      Ett exempel är ju inget att sätta som normalitet på kvalitet

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 832 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 642 svar
                      235 583 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Kryckan
                      av Kryckan
                       
                      Startad av metspö, 2016-08-10, 09:18
                      30 svar
                      3 365 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
                      96 svar
                      10 569 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X