Hitta optimalt betesvikt-intervall för spön som går upp till ett visst värde ex -70g. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hitta optimalt betesvikt-intervall för spön som går upp till ett visst värde ex -70g.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hitta optimalt betesvikt-intervall för spön som går upp till ett visst värde ex -70g.

Min andra tråd på samma timme nu men vi kör!

Jag tittar just nu på ett spö som går upp till 70 gram (-70g). Inom vilket betesvikt-intervall kommer det då ungefär vara optimalt att fiska inom? Jag har nämligen aldrig tidigare fiskat med spön som har sådana bestämmelser. Hur ska det tolkas i praktiken? Vad har ni för erfarenhet av spön som bestäms på detta sätt? Berätta!

Går inte säga tyvärr. Många har optimalt typ 60-70 g. Medans någon annan har optimalt 50-60 g och vid 70 g börjar spöet kännas klent.

Kommentera

Ett spö som är klassat -70 gram borde kasta optimalt kring 40-60 gram enligt mig. Men kastvikten sätts högst godtyckligt av tillverkarna och kan variera enormt åt båda håll i träffsäkerhet.
      Vad är det för spö du kikar på?

Kommentera

Som tidigare talare sagt så är nog det viktiga vad du är ute efter för typ av spö?

Ett spö som är klassat till 70gr av en tillverkare kan mycket väl vara klassat på annat sätt av andra tillverkare pga orsaker.

Sen om du vill ha en toppig aktion eller en mer parabolisk, längder osv spelar säkert också sin roll...
        ​​​​​​Så säg gärna vad du är ute efter mer än såhär så kommer du få många bra tips och ideer

Men kom ihåg en sak, svinga lugnt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
          Hur ska det tolkas i praktiken?
          Det ska tolkas som att man bör testa spöt själv, alternativt prata med någon vars spöbedömningsförmåga är lik sin egen alternativt pålitlig.

Det påstås så mycket om spön, merparten av påståendena är otestbara eller på annat sätt abstrakta.
          Vet inte hur många gånger jag läst att spön tolererar/hanterar BETYDLIGT högre betesvikter än specificerat, i många av dessa fall har jag erfarenhet av modellen i fråga och anser inte alls att det stämmer.
          Jag påstår/anser också en hel del om diverse spön, har testat mängder av varianter, och mycket av det jag säger låter säkert helt ologiskt i andras öron.

Vi alla bedömer spön olika, tillverkare/säljare vet i fan om de ens bedömer utan snarare blundar och drar fram superlativen...

Försök testa lite olika spön du är intresserad av, vet att det är svårt att få tillgång men hör runt bland kompisar och dylikt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 601 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40