Tips köp av gäddspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips köp av gäddspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips köp av gäddspö

Hej,

Jag har tanke på att köpa nytt gäddspö (spinnspö) till våren. Det finns ju en uppsjö av alternativ och man blir lätt förvirrade bland modellerna så nu behöver jag råd och tips!

Tänker att jag vill ha ett all round spö, kommer köra blandat hårt och gummi bete från ca 50g upp till högst 170.

Budgeten ligger på ca 3000:-

Har kollat på följande alternativ:
    Daiwa Prorex Ags Bait Pike - Big allround 220g alt. Big rubber. Savage Gear Alpha SG8 Monster 56-250g
    AAVA Flada Baitcasting Rod 50-180g
    Gator Mirage 8'6'' Casting (multi) 60-180g Oblivion

Landat mest i Daiwas och Aava men det finns begränsat med recensioner på Aavas spö.

Vad tror ni?

Tack!

Som st croix fantast, säger jag long ranger. Dock dyrare än dina 3000. Men kanske går hitta begagnat?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sepiahorse Visa inlägg
      Hej,

Jag har tanke på att köpa nytt gäddspö (spinnspö) till våren. Det finns ju en uppsjö av alternativ och man blir lätt förvirrade bland modellerna så nu behöver jag råd och tips!

Tänker att jag vill ha ett all round spö, kommer köra blandat hårt och gummi bete från ca 50g upp till högst 170.

Budgeten ligger på ca 3000:-

Har kollat på följande alternativ:
      Daiwa Prorex Ags Bait Pike - Big allround 220g alt. Big rubber. Savage Gear Alpha SG8 Monster 56-250g
      AAVA Flada Baitcasting Rod 50-180g
      Gator Mirage 8'6'' Casting (multi) 60-180g Oblivion

Landat mest i Daiwas och Aava men det finns begränsat med recensioner på Aavas spö.

Vad tror ni?

Tack!

Jag lutar år Daiwa själv. Jag kan inte någon av dessa spön, men om den har fler, och bra, recensioner så skulle jag ta den.

Kommentera

Har ägt & provat många spön genom åren, flera som har känts fantastiska i handen superlätta med dyra fina komponenter men när man fiskar med dom känns det som att dom nästan livlösa, det händer inget med spöna.

Håller med Mathias kan du hitta ett beggat St Croix Ledgend typ Longranger eller Top N Tail det är fantastiska spön.

Annars hade jag lagt mina pengar på Daiwa eller Savagear, dom är väldigt duktiga på att komponera ihop spön.

Oavsett prisklass så har Daiwa & Savagegears spön varit roliga att fiska med dom har känts levande, kastar bra , roliga att drilla fisk med.

Kommentera

Har blivit rekommenderad St.Croix det är på radarn håller utkik på begagnat annars spränger jag budget rejält.

Vad tror ni om klassningen att ha ett från 50-60 upp till 200g? Sweetspot ligger kanske runt 100-150 beroende på men kommer det bli direkt oskönt att kasta med ett jerkbait på säg 60g?

Kommentera

Kastviktsrekommendationer från 50 till 200 gram ska man nog ta med en nypa salt. Sportex har uppgett både spannet och den optimala kastvikten, kolla i tabellen: https://www.sportex.de/en/black-arrow-g4/ Man kastar inte 50 grammare med ett spö för 200 gram och vice versa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sepiahorse Visa inlägg
              Har blivit rekommenderad St.Croix det är på radarn håller utkik på begagnat annars spränger jag budget rejält.

Vad tror ni om klassningen att ha ett från 50-60 upp till 200g? Sweetspot ligger kanske runt 100-150 beroende på men kommer det bli direkt oskönt att kasta med ett jerkbait på säg 60g?
              Att hitta ett spö som är kul att fiska med från 50-200gr lite väl stort spann.

Klassning på spön tittar jag inte så jätte mkt på för vad som står på spöt & vad den klarar av men det ger en viss indikation.
              Med mitt St Croix slingblade kastar jag allt mellan 50-200gr men det är lite för kraftigt för beten under 70gr för att komma till rätta, jag föredrar Longranger till beten mellan 35-130gr, Kastar allt mellan ABU Atom till Big Mcrubber med den

Kommentera

"Har ägt & provat många spön genom åren, flera som har känts fantastiska i handen superlätta med dyra fina komponenter men när man fiskar med dom känns det som att dom nästan livlösa, det händer inget med spöna."
                Håller absolut med dig. Många när man väl fiskar och får fisk på dom känns stendöda. Till dom riktigt tunga betena har jag ett musky bulldawg Innovation äldre odelat spö, och när man bara håller i det känns det som ett kvast skaft. Men grymt få fiska med, känsligt och sjukt roligt drilla fisk på. St croix spöna känns ju inte heller så märkvärdiga hålla i. Men fiska och få fisk är dom i en helt egen klass. Kör även med sloop a frog och ett Bass spö 9-25 gram och kan inte annat än hylla Legend spöna. Värd varenda krona.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                24 svar
                2 355 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13