Ny Våg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny Våg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Det dumma med Ahti är ju att den är förbannat svår att hitta den i tex webbutik. Vill helst inte ha den i 50 kg klass. (jula) utan snarare 10 eller 20 kg.

Får se vilken det blir men det blir nog antingen den på jula, eller om jag hittar en ahti i lägre klass, eller Zenso. Tack för hjälpen!

Om andra har några tips är det bara fortsätta att ösa in. Andra kan ju ha hjälp av tråden också.

Här har du en Ahti upp till 30 kg: http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=5487
    Jag kan rekommendera den!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
      flode,har bara hört folk som haft strul med electro samosen pga av fukt.
      är inte direkt jobbigt att ta ur den ur fodralet varje gång man kom hem?och inte lägga den i blöt under fisket om man säger så
      Nä sant men ibland är olyckan framme. Måste nog kassera en electro samson efter helgens bravader =)

Kommentera

Hmmm en fråga ang vågarna i olika klasser..... är det ngn skillnad om man köper en upp till 50 kg ist för en upp till 10 kg? Tänkte på Jula vågen

Kommentera

Var rädd om vågen och använd den mkt

Man kan nog få tag på bra exemplar av dom flesta vågmärken, men det är nog bäst att köpa någon av dom som rekommenderas här typ rt zenso el. ahti för att hålla oss till dom prisvärda alternativen.

Sen tror jag inte att en våg slits ut av mkt användning snarare tvärtom. Den behöver användas flitigt för att inte kärva ihop. Har en gammal bonzo handy scale som fortfarande väger bra från 0 till maxvikten 15 kilo vid kontroll och den har använts, förutom flitigt vid eget fiske, bl a vid en massa klubbtävlingar i int. mete mm vilket innebär bra många vägningar mellan 10-15 kilo per tillfälle.

Om du fiskar mkt efter mindre fiskarter så kan det vara kul att ha en våg som väger i 10 grams intervall ist för 20 gram som är det vanligaste. En våg med lägre maxvikt bör även vara mer exakt vid lägre vikter jämfört med en med säg 50 kg maxvikt. Funderar själv på att köpa en ahti 10 kg för vitfiskmete mm.

Annars är nog det viktigaste för att vågen ska få en lång livslängd och behålla sin nogrannhet att vara åtminstone lite rädd om den och försöka undvika att utsätta den för allt för mkt stötar. Inte helt okänsliga grejer det handlar om.

Kommentera

Ursprungligen postat av kamasan/Idkungen Visa inlägg
            Man kan nog få tag på bra exemplar av dom flesta vågmärken, men det är nog bäst att köpa någon av dom som rekommenderas här typ rt zenso el. ahti för att hålla oss till dom prisvärda alternativen.

Sen tror jag inte att en våg slits ut av mkt användning snarare tvärtom. Den behöver användas flitigt för att inte kärva ihop. Har en gammal bonzo handy scale som fortfarande väger bra från 0 till maxvikten 15 kilo vid kontroll och den har använts, förutom flitigt vid eget fiske, bl a vid en massa klubbtävlingar i int. mete mm vilket innebär bra många vägningar mellan 10-15 kilo per tillfälle.

Om du fiskar mkt efter mindre fiskarter så kan det vara kul att ha en våg som väger i 10 grams intervall ist för 20 gram som är det vanligaste. En våg med lägre maxvikt bör även vara mer exakt vid lägre vikter jämfört med en med säg 50 kg maxvikt. Funderar själv på att köpa en ahti 10 kg för vitfiskmete mm.

Annars är nog det viktigaste för att vågen ska få en lång livslängd och behålla sin nogrannhet att vara åtminstone lite rädd om den och försöka undvika att utsätta den för allt för mkt stötar. Inte helt okänsliga grejer det handlar om.
            Ja, jag är också övertygad om att en våg med lägre maxvikt väger mer exakt vid små vikter. Det är därför jag inte vill ha en 50 kgs våg (eller va det 30?) saksamma jag kommer inte fiska fiskar i den storleken.

Tror jag ska försöka skaffa mig en ahti 20 kg. Och senare framöver kanske en på 10 kg för mindre fiskar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dabilur Visa inlägg
              Jag kör med Ahti och är helnöjd med den. Ska enligt Håkan Brugård säljas under ett annat namn på Jula (se länk nedan).

Elektronisk hängvåg 822001 299 kr http://www.jula.se/butik/default.asp
              finns liknande (upp till 20kg) för 200kr på "Hi-sport" som finns lite här-och-där i Sthlm finns dom bla i Sickla köpkvarter & kungens kurva.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
              24 svar
              2 481 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lsjonsson  
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57