Ja asså problemet är att spöet i fråga är en vinst, därför finns det ingen affär att reklamera till, annars hade jag gjort det. Vet inte riktigt själv hur det lyckades gå av, men vid ett kast så var det bara av. Gick av typ 3 cm ovanför nästa ögla, kanske går att sätta på en toppögla på den lilla spösnutten me. Tackar för alla svaren!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spötoppen av!
Collapse
X
-
Fanns det ingen sponsor el. dyl du kan vända dig till?Ursprungligen postat av Nesseh Visa inläggJa asså problemet är att spöet i fråga är en vinst, därför finns det ingen affär att reklamera till, annars hade jag gjort det. Vet inte riktigt själv hur det lyckades gå av, men vid ett kast så var det bara av. Gick av typ 3 cm ovanför nästa ögla, kanske går att sätta på en toppögla på den lilla spösnutten me. Tackar för alla svaren!
Kommentera
-
Det där hände mig med en gång. Kanske du har råkat trampa å det eller liknande så det har försvagats kraftigtUrsprungligen postat av Nesseh Visa inläggJa asså problemet är att spöet i fråga är en vinst, därför finns det ingen affär att reklamera till, annars hade jag gjort det. Vet inte riktigt själv hur det lyckades gå av, men vid ett kast så var det bara av. Gick av typ 3 cm ovanför nästa ögla, kanske går att sätta på en toppögla på den lilla spösnutten me. Tackar för alla svaren!Det är dagens härliga sanning!
Kommentera
-
Har du tillgång till epoxy + finmaskigt glasfiber och lite kolfiber så är det lätt att laga. Det blir inte lika snyggt som innan, men det håller iallfall!
Klämde sönder spötoppen på ett av mina spön i bildörren och fixade till det enligt ovan. Fungerar utmärkt!
Kommentera
-
Laga spö...
Hej!
Det är fullt möjligt att laga sådana brott, givetvis med en viss påverkan av spöets kurva etc. Det du bör göra är följande:
Mät innerdiametern på spöt vid brottet och hitta en motsvarand grov massiv glasfiber eller kolfiberklinga. Vid mitt sista brott var det ca 2.5 mm innerdiameter och då passade en klinga till ett pimpelspö perfekt i kolfiber. Tänk på om möjligt försöka hitta en massiv klinga då den ska ta kraften av din användning på en mycket mindre yta.
Denna får du kapa i lämplig längd men beroende på hur långt från toppen ditt brott och hur tight du lyckas slipa klingan till att passa innerdiametern så skulle jag satsa på att få in den 3-7 centimeter i båda riktningarna från brottet, dvs du behöver en 6 - 14 cm klinga för att få tillräcklig bra styrka.
När biten passar perfekt gäller det att med 2-komponents expoxy, araldit eller liknande, att se till att du får lim på hela ytan och sen fixera spöt så ringarna hamnar i linje. Som avslutning så lindar du över brottet i samma stil som när man lindar en ring.
Detta sätt att reparera spön kan klara de flesta brotten, nackdelen är givetvis att spöt kommer bli styvare under 6-14 cm längd som kan påverka den action det har och det blir en aning tyngre i toppen. Men är brottet på ett sådant ställe att det är uteslutet att bara montera en ny toppögla på "stumpen" är detta det enda allternativet skulle jag påstå genom att förstärka på insidan och sen en lindning över brottet.
// Mats
Kommentera
-
Kostar några tior. Ta med spötoppen till butiken. Prova ut lämplig ögla. Betala och limma dit. Gjort på samma dag.Ursprungligen postat av Nesseh Visa inläggJa asså problemet är att spöet i fråga är en vinst, därför finns det ingen affär att reklamera till, annars hade jag gjort det. Vet inte riktigt själv hur det lyckades gå av, men vid ett kast så var det bara av. Gick av typ 3 cm ovanför nästa ögla, kanske går att sätta på en toppögla på den lilla spösnutten me. Tackar för alla svaren!
Har slagit av många spön genom åren. Har även en metod för att laga spön som gått av mitt på. (Hör av dig den dagen du slår av spöt).
/Storfiskaren.
The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
Klickbara länkar följer nedan
Nattplockad mask
Gädda äter Sissy
Abborre vs mask
Abborre vs mört
Måånga gäddor samlade vid betet
Gädda äter gädda
Spännande fiskemetod efter gädda
FS SPARADE TRÅD
Laxhugg!
Kommentera
-
Jag klämde av toppen på mitt 3 dar gamla 12 fots BFT på 2 ställen, ena 9 cm från toppen plus en till bit på ytterligare 3 cm, köpte en 1,5 mm pianotråd som passade tight i toppen, lite superlim där och sen matade jag ner epoxy i den hela delen av klingan knipsade av pianotråden så den stack ut ca 10 cm.
fixerade med tejp o lät det stå upp o ned över natten. gjorde en lindning över brottstället fram till toppöglan o lackade. blev en riktig kastkanon med lite tyngre beten.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Peter BTillhör begåvningsreserven sen ngr år , bidrar med denna devis.
Peter b1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-07-02, 20:28 -
-
av SpiN.Hej jag är ny här och har en hel del fiske drag och försöker hitta information från vart dom kommer...4 Foton
-
2026-06-02, 09:20 -
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
2026-04-11, 13:03 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|