Tips om gummibåt... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips om gummibåt...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips om gummibåt...

Nån som kan rekomendera en bra gummibåt? Ska användas till att lägga ut beten vid karpfiske och även klara av en natt i en vass vid ruda/sutar mete.

/ Jocke

Zodiac, eller liknande gummibåt med hård hel trädäck.

Kommentera

Zodiac 240. Går att bära på ryggen hur långt som helst, men är tillräckligt stor för ett dygns sutar/ruda-mete samt för karptransport/mäskning.
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Sök efter gummibåt på jula.se, känner en som har modellen för 3 995 kr
        faktiskt helt ok om du inte ska använda den till att åka genom Grand Canyon.
        En Zodiac kostar väl ca 4ggr så mycket.
        Senast ändrad av kalleh; 2007-05-23, 11:18.
        kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av moretoft Visa inlägg
          Nån som kan rekomendera en bra gummibåt? Ska användas till att lägga ut beten vid karpfiske och även klara av en natt i en vass vid ruda/sutar mete.

/ Jocke
          Vilken gummibåt som helst av känt fabrikat, Honda, Yam(har jag), Zodiac(har kompis), Quicksilver(har kompis) m.fl. Själv tycker jag att det är soft med uppblåsbar botten(istället för lattor eller hel trall) och kommer köpa en sådan igen när den jag har dött om 20år. Någon av de billigare båtarna kan säker också fungera men de har jag själv ingen erfarenhet av.

Jag använder min gummibåt mycket och till alla möjliga fisken, bla till mete i skärgården, flötestrolling och transport/mäskning vid karpfiske m.m.

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge Visa inlägg
            Vilken gummibåt som helst av känt fabrikat, Honda, Yam(har jag), Zodiac(har kompis), Quicksilver(har kompis) m.fl. Själv tycker jag att det är soft med uppblåsbar botten(istället för lattor eller hel trall) och kommer köpa en sådan igen när den jag har dött om 20år. Någon av de billigare båtarna kan säker också fungera men de har jag själv ingen erfarenhet av.
            ...
            Jag är också inne på att skaffa en gummibåt. Funkar det bra med uppblåsbar botten? Är lite fundersam på om det går att stå på den eller om den känns vinglig. Verkar ju onekligen smidigare att blåsa upp den i stället för att montera durkplattor.

Hur lång tid tar det att blåsa upp/packa ihop en båt på typ 3 meter?
            I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar

Kommentera

Jag har en Honda 270 cm gummibåt med högtrycks durk. Det är inga problem att stå i den. Riktigt stabil.

Har alldrig tagit tid på hur lång tid det tar att blåsa upp den men skulle gissa på ca 15 minuter att blåsa upp den med fotpumpen man får till. Sen ca 5 att tömma den och packa ner den igen.

Båten är tung så du ska inte köpa den om du har tänkt bära runt på den. Jag/vi har den i medföljande väska, kör till det vatten man ska fiska i, båser upp den och slänger i.
              Senast ändrad av Roddan; 2007-05-30, 17:31.

Kommentera

Hur stor båt behöver man om man skall kunna fiska 2 personer någorlunda bekvämt och ha med lite prylar? De verkar ju inte så stora invändigt.
                I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar

Kommentera

Ursprungligen postat av tsv Visa inlägg
                  Jag är också inne på att skaffa en gummibåt. Funkar det bra med uppblåsbar botten? Är lite fundersam på om det går att stå på den eller om den känns vinglig. Verkar ju onekligen smidigare att blåsa upp den i stället för att montera durkplattor.

Hur lång tid tar det att blåsa upp/packa ihop en båt på typ 3 meter?
                  Som de andra svarat så blir botten hård och stabil, Gissningen på 15minuter för att blåsaupp gummibåten med medföljande fotpump stämmer bra(tar 12-17 min för mig beroende på om jag har brottom eller inte). Tömma och packa båten går jättefort så 5min stämmer säkert.

Kommentera

Ursprungligen postat av tsv Visa inlägg
                    Hur stor båt behöver man om man skall kunna fiska 2 personer någorlunda bekvämt och ha med lite prylar? De verkar ju inte så stora invändigt.
                    Jag har kört flötestrolling med 2pers i min 260 men då får du inte ha någon onödig utrustning alls. Men minst 3meter tycker jag att den skall vara.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 379 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13