201B eller c4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

201B eller c4

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Angående magneter vs centrifugalbroms

Inte för att jag vill petimetra över vad alla redan sagt, men både magnetbromsen och centrifugalbromsen är varvtalsberoende. Magnetens bromskraft är dock linjär med varvtalet medan centrifugalbromsens kraft är kvadratisk.

Min erfarenhet är att den bästa bromsen är lite av båda, men en väl kalibrerad centrifugalbroms är väl så bra som en magnetbroms. Sen är det svårt att tycka illa om magneterna som i de flesta fall kan justeras. t.o.m. under kastet.
    www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
      Det blev väl mycket orelevant tjafs här. Men jag rekomenderar C4:an till ditt fiske.
      Instämmer. Har en C4 Winch. Aldrig några problem, går som ett skållat ollon!!

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
        Inte för att jag vill petimetra över vad alla redan sagt, men både magnetbromsen och centrifugalbromsen är varvtalsberoende. Magnetens bromskraft är dock linjär med varvtalet medan centrifugalbromsens kraft är kvadratisk.

Min erfarenhet är att den bästa bromsen är lite av båda, men en väl kalibrerad centrifugalbroms är väl så bra som en magnetbroms. Sen är det svårt att tycka illa om magneterna som i de flesta fall kan justeras. t.o.m. under kastet.
        Tråkmåns, nu dödade du ju tråden
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
          Ja vi snackar lite olika fiske. Jag kör mest kust med långtflygande pilkar och sänken, då vill jag ha bara c-bromsen, men i ditt fall är det säkert bra med magneten.
          Jo, ett blysänke gör ju sällan några oväntade uppbromsningar i luften.

Men brukar inte surfkastare också använda mag-broms? Om man googlar på diverse sökord med anknytning till magnetbroms tycker jag iaf att de flesta träffarna handlar om surfcasting. Därmed inte sagt att det är bättre till detta fiske....

Kommentera

Ursprungligen postat av ob Visa inlägg

Men brukar inte surfkastare också använda mag-broms? Om man googlar på diverse sökord med anknytning till magnetbroms tycker jag iaf att de flesta träffarna handlar om surfcasting. Därmed inte sagt att det är bättre till detta fiske....
            Joo.
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av ob Visa inlägg
              Jo, ett blysänke gör ju sällan några oväntade uppbromsningar i luften.

Det råder delade meningar om magneternas lov även i surf-castingkretsar, och i vanlig ordning blandas tyckanden och fakta ihop hejvillt, men det är en fri värld och var och en får väl göra som han eller hon vill. Jag har magneter i flera av mina rullar, men jag har också centrifugal bromsen kvar parallellt. Däremot använder jag aldrig någon mekanisk broms, inte ens när jag skall veva iväg 5grammare med den största rullen jag har. En 6000 med djupspole och 275m Power Pro 0.28.
              www.utreel.com

Kommentera

Är det stor skillnad på kastlängderna mellan en rocket och en c4?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                14 svar
                2 006 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11