201B eller c4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

201B eller c4

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jompe Visa inlägg
    Jag har haft två C4:or och jag har lyckats jerka sönder båda två (Trots att jag underhåller mina rullar regelbundet efter varje jerkpass). Jag tycker inte att C4:an håller dom krav som en jerkbait rulle ska. Kastbromsen är dålig, rent av sagt mycket dålig. Dom enda rullarna som jag använder mig av till jerkbait är 5601JB, Calcutta 201B, 401TE, CaboPT 401.
    Vad är det som går sönder? Lossar man alla bromsvikter så får man väl en rejäl kastbroms eller?
    En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Ursprungligen postat av ob Visa inlägg
      För att den är ful.

Jag har hellre en rulle utan synliga plastreglage för magnetbromsen.

Principen för en "mag-konvertering" finns i länken nedan. ELFA säljer magneter, sedan är det bara snickra lite, så har man en perfekt fungerande magnetbroms för nästan inga penger. nackdelen är att den inte går att justera utifrån, men det tycker jag inte heller behövs när den väl är injusterad.

http://www.japantackle.com/Tuning_pa...gnet_brake.htm
      Nackdelen med magbromsen är att du har broms hela tiden, till skillnad från centrifugalbromsen som avtar med minskat varvtal dvs ju längre kastet går ju mindre broms på spolen.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Hur många använder en BMW-kombi till att köra timmer? Om man vill fiska med jerkbeten, varför använder man en rulle som aldrig varit tänkt att klara den uppgiften annat än tillfälligtvis?
        Är det jerkfiske med tunga träbitar man vill ägna sig åt och är det en Ambassadeur man siktar mot, så finns en modell, JB, som är byggd att möta kraven.
        Är man tvungen att veva med högern så finns bättre modeller än dem där kullagren vimlar.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
          Hur många använder en BMW-kombi till att köra timmer? Om man vill fiska med jerkbeten, varför använder man en rulle som aldrig varit tänkt att klara den uppgiften annat än tillfälligtvis?
          Är det jerkfiske med tunga träbitar man vill ägna sig åt och är det en Ambassadeur man siktar mot, så finns en modell, JB, som är byggd att möta kraven.
          Är man tvungen att veva med högern så finns bättre modeller än dem där kullagren vimlar.
          Så sant som det är sagt!

Kommentera

Kommer att använda rullen mäst till vanligt spinnfiske med drag upp till 100gr

Kommentera

Det blev väl mycket orelevant tjafs här. Men jag rekomenderar C4:an till ditt fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                Det blev väl mycket orelevant tjafs här. Men jag rekomenderar C4:an till ditt fiske.
                Nickar medhåll!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Så sant som det var sagt
                  Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Nackdelen med magbromsen är att du har broms hela tiden, till skillnad från centrifugalbromsen som avtar med minskat varvtal dvs ju längre kastet går ju mindre broms på spolen.
                    Det är just det som jag tycker är fint med magbromsen. Jag har (nästan) aldrig haft trassel med magnetbromsen, till skillnad från centrifugalbromsen som börjar strula så fort man hänger på en lätt wobbler, kastar i motvind, eller om det kommer lite fukt på bromsbanorna.

Kommentera

Ursprungligen postat av ob Visa inlägg
                      Det är just det som jag tycker är fint med magbromsen. Jag har (nästan) aldrig haft trassel med magnetbromsen, till skillnad från centrifugalbromsen som börjar strula så fort man hänger på en lätt wobbler, kastar i motvind, eller om det kommer lite fukt på bromsbanorna.
                      Ja vi snackar lite olika fiske. Jag kör mest kust med långtflygande pilkar och sänken, då vill jag ha bara c-bromsen, men i ditt fall är det säkert bra med magneten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      2 005 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11