Dom bästa kängorna som finns? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dom bästa kängorna som finns?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dom bästa kängorna som finns?

Vilka kängor är egentligen "bäst"? (om man bortser från tex faktorer som individuell passform osv)

Kängan ska helst vara hög, och den ska vara helt vattentät. Går man alltså ner i vatten, så ska det inte komma in vatten om inte man hamnar helt under vatten.

Finns detta? eller är gummistövlar enda alternativet om man vill hålla sig "torr" om fötterna?

Viking? Meindl? osv...

Någon av er har säkert bra erfarenhet av kängor och kan ge tips på de bästa!

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Vilka kängor är egentligen "bäst"? (om man bortser från tex faktorer som individuell passform osv)

Kängan ska helst vara hög, och den ska vara helt vattentät. Går man alltså ner i vatten, så ska det inte komma in vatten om inte man hamnar helt under vatten.

Finns detta? eller är gummistövlar enda alternativet om man vill hålla sig "torr" om fötterna?

Viking? Meindl? osv...

Någon av er har säkert bra erfarenhet av kängor och kan ge tips på de bästa!
    Jag har ett par Lundhags och kan varmt rekommendera dessa för fjäll och fiskebruk. De håller tätt, ger ett bra stöd och har bra passform. Istället för polstring (som går sönder och torkar långsamt) använder man en extra strumpa av tunn modell, ovanpå vandringsstrumpan. Ganska dyra i inköp, men har lång livslängd.

Kommentera

power stöveln är helt grym man är alltid torr och varm
      Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Det går att hålla sig snustorr i kängor så länge man sköter dem som man ska. När kängorna är nya ska man fetta in dem ett gäng gånger och låta dem suga in fettet ordentligt mellan omgångarna. Till slut blir lädret mättat på fett och då är de absolut vattentäta. Faktum är att kängor är bra mycket bättre på att hålla fötterna torra eftersom att de andas till skillnad mot gummistövlar som är helt täta och gör att du blir blöt inifrån istället. Om man jämför kängor med t.ex. Power-stövlar så är säkert stövlarna varmare men de kan du å andra sidan endast använda när det är -20 ute medan du kan använda kängorna i princip året runt. Kängor kickar röv.

EDIT: Bra kängor är t.ex. Graninge, Meindel och Hanwag.
        Senast ändrad av Gäddhängke; 2007-08-30, 15:25.

Kommentera

Ursprungligen postat av big catch Visa inlägg
          power stöveln är helt grym man är alltid torr och varm
          Jag har haft powerstövlar, och dom är inte ett alternativ. Visst är dom varma (men jag vill kunna ha mina året om) dessutom är powerstövlarna värdelösa i passform.

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
          Det går att hålla sig snustorr i kängor så länge man sköter dem som man ska. När kängorna är nya ska man fetta in dem ett gäng gånger och låta dem suga in fettet ordentligt mellan omgångarna. Till slut blir lädret mättat på fett och då är de absolut vattentäta. Faktum är att kängor är bra mycket bättre på att hålla fötterna torra eftersom att de andas till skillnad mot gummistövlar som är helt täta och gör att du blir blöt inifrån istället. Om man jämför kängor med t.ex. Power-stövlar så är säkert stövlarna varmare men de kan du å andra sidan endast använda när det är -20 ute medan du kan använda kängorna i princip året runt. Kängor kickar röv.

Ja, alltså jag vill itne ha stövlar (äger inga stövlar längre, så det är egentligen inget allternativ) utan jag använde mest stövlarna som jämförelse för vattentätheten.

Jag har ett par kängor nu som är jättesköna, men de är inte vattentäta (de är ungefär lika vattentäta som ett par nikesneakers) Jag vill ha sköna kängor som jag kan gå i vatten med, utan att det läcker in. Så att jag slipper hoppa över småbäckar osv.

Finns inget som är så irriterande när man kommer fram till en sjö man ska spendera flera nätter i, och det första man gör är att man råkar få in vatten i skorna...

Kommentera

Har ett par Meindl som jag haft i 7år och som fortfarande är i skick som nya trots att jag använt kängorna mycket. Har haft dom på mig när jag isfiskat och isen varit riktigt slaskig utan att bli blöt eller frysa om fötterna. Använder dessa både på sommaren och vintern och är hur nöjd som helst. En viktig sak att tänka på att använda sig av ordentliga strumpor/sockor i skorna. De ska vara utav syntetmatrial och ylle så håller sig fötterna varma även fast strumpan skulle bli blöt.
            Pike Vobiscum

Kommentera

har oxå meindl (burma) som är super!!! annars är lundhags och hanwag kanon! välj ngn av dom så e du på det torra!!!
              SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Haglöfs

Hej
                Jag har ett par haglöfs som jag haft i 6 år nu och de är hur bra som helst aldrig kalla eller varma mycket bra stöd och de håller, enormt slitstarka.

ganska dyra dock men ska man ha så är det bättre att satsa på något som funkar och håller.

Kommentera

Det kommer ut en serie assjyssta kängor på marknaden nu till hösten.. Mig veterligen finns det inga andra som kan konkurea när det gäller pris/kvalite..

Nubuck läder,Vibram sula och Sympatex membran.. Sympatex är flexiblare än tex Goretex, och har på så sett längre livslängd..

Måste nog vänta någon vecka med att förtälja mera.. Men håll ögonen öpnna!!!

//Abel
                  Senast ändrad av Abelsson; 2007-08-30, 17:51.
                  http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Stridskänga 90?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    2 052 visningar