Laga spötoppen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laga spötoppen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laga spötoppen?

Jag var ute och fiskade, och råkade klämma spötoppen på mitt nya BFT piglet evo II mellan åran och båten, så att "plastringen" inne i toppöglan sprack och ramlade ut. så jag vågar inte fiska med spöt nu, efter som det då skulle skära av linan, då det bara är metall där nu. så jag undra hur man ska laga detta på enklast sätt? kan man köpa en ny "plastring" eller måste man byta hela toppöglan? och isånnafall hur får man bort den gamla som sitter på? vart kan man köpa en toppögla som passar osv.?
    Tacksam för svar. //Simon//

Ursprungligen postat av Simonb Visa inlägg
    Jag var ute och fiskade, och råkade klämma spötoppen på mitt nya BFT piglet evo II mellan åran och båten, så att "plastringen" inne i toppöglan sprack och ramlade ut. så jag vågar inte fiska med spöt nu, efter som det då skulle skära av linan, då det bara är metall där nu. så jag undra hur man ska laga detta på enklast sätt? kan man köpa en ny "plastring" eller måste man byta hela toppöglan? och isånnafall hur får man bort den gamla som sitter på? vart kan man köpa en toppögla som passar osv.?
    Värm försiktigt med en tändare så lossnar toppöglan utan problem. Mät sedan innerdiametern på öglan och beställ en ny (från t ex. http://www.sportfiskecenter.nu/). Öglan fäster du med epoxy.
    Senast ändrad av Guest; 2008-01-24, 13:13.

Kommentera

Har du ett skjutmått får du ännu bättre fram diametern på toppen. Spöet är ju lite kortare och därmed aningens aníng grövre. Har du tur kan den gamla toppöglan användas. Annars är det ju bäst om du får fram exakt rätt dimension på "holken". Glapp är aldrig bra, men det kan fungera med en som är något lite för stor.

OBS, använd absolut inte superlim. Det kan lösa upp limmet mellan fibrerna i klingan.
      Epoxi eller smältlim är bäst.
      Den gamle och navet
      (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
        Har du ett skjutmått får du ännu bättre fram diametern på toppen. Spöet är ju lite kortare och därmed aningens aníng grövre. Har du tur kan den gamla toppöglan användas. Annars är det ju bäst om du får fram exakt rätt dimension på "holken". Glapp är aldrig bra, men det kan fungera med en som är något lite för stor.

OBS, använd absolut inte superlim. Det kan lösa upp limmet mellan fibrerna i klingan.
        Epoxi eller smältlim är bäst.
        Vad menar du med att spöt är kortare? Han hade ju bara klämt ringen.

Kommentera

eller så köper du en helt ny toppögla bara finns att få tag i i de flesta fiskeaffärer bara att värma bort den andra. sen sätter du dit den nya med epoxy

Kommentera

Ursprungligen postat av NEO Visa inlägg
            Vad menar du med att spöt är kortare? Han hade ju bara klämt ringen.
            hahaha... fasen vad jag är slarvig. Jag läste ett inlägg i gårkväll om spötoppsbrott. det blev aldrig av att jag svarde då.
            Trodde i min enfald att det var samma fråga, så jag gick direkt på svaret.....

Så det kan toka till sig

Uttern_
            Den gamle och navet
            (han som e ute å cyklar)

Kommentera

tack så mkt, verkar som man får ta och beställa en ny toppögla då...

Kommentera

Ursprungligen postat av Simonb Visa inlägg
                Dom tar inte så mkt för det om du tar med dej spöt till fiskeaffären har hänt mej med tror dom tog 40kr för det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                24 svar
                2 553 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57