båt modifiering! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

båt modifiering!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • båt modifiering!

    Jag har en öppen plastbåt som är avgjuten från en örnvik 6meters båt(tror jag)-har ärvt båten så det är lite svårt att fråga.

    Nu är det så att jag inte riktigt vet hur jag ska göra med den.
    Jag har absolut inget "behov" av den som den är nu har en mindre öppen plastbåt,skulle vilja ha antingen styrpulpet eller ännu hellre att den var ruffat,överbyggd framtill och öppen baktill med gott om plats för spöhållare osv.


    Så till frågan:var kan man få tag i ngn "överbyggnad",styrpulpet eller en mindre "hytt" att köpa löst?
    det måste ju finnas ngn typ av allround modell att köpa?
    Hjälp med att plasta grejerna har jag och han tycker att det är ett J****a jobb att plasta ihop ngt från scratch,vilket han har rätt i och väldigt svårt att få det snyggt.

    Är det ngn som har tips och förslag så är jag tacksam!
    mvh -

  • #2
    Re: båt modifiering!

    Har ingen egen erfarenhet kring detta. Vet mig om att en kompis skaffade ett överbygge till sin 5.5 meters pulpetare. Kring 20 papp skulle detta kosta. (dock inte vad han betalade dock). Gissar att det är mycket dyrt. En pulpet är nog inte så farligt i jämförelse.

    Båten var iofs gratis - så varför inbte kosta på lite xtra

    Har själv en ruffad båt. Ruffat eller pulpet?
    Beror mycket på vilket fiske man vill bedriva. Då jag själv köpte min båt i första hand för laxtrolling i Vänern så passar en "stor" ruffas båt utmärkt.
    Skulle jag investera i en båt för gädd/gösfiske i mindre "vanliga" sjöar för trolling och spinnfiske skulle jag definitivt skaffat en pulpetare.
    En ruffat båt blir mycket tyngre och svårhanterlig - på land som i sjön. Gädd och gösfiske handlar oftast om att snirkla runt presisiöst på grundtoppar och kanter där en öppen båt passar mycket bättre. Den ruffade båten mer för "tunggående" trafik på öppet vatten.

    Mina egna sunpunkter iaf

    Lyckat till med båten och grattis till en ny båt!

    Kommentera


    • #3
      hjälp! 20papp?
      det är ju alldeles för mycket tycker jag.
      Jo meningen är att den ska användas till trolling i havet,så det hade ju varit skönt om den hade varit ruffad.

      Just nu har jag en öppen mindre båt i havet utan styrpulpet den oxå inte kul när det blåser lite,blir mest att man kryssar runt mellan öarna och kastar efter gädda,hö.

      Båten har använts till garnfiske innan så den är helt utan ngr sittplatser eller ngt i vägen i själva skrovet. så det hade ju varit idealiskt att börja bygga ngt på.

      Och hela denna säsongen så har båten mest legat utan att bli använt för att den är så stor som den är,man tar hellre den lilla båten och sticker ut med.
      mvh-

      Edit/hittade precis en annons om en styrhytt till salu för en femhundring! bad killen skicka bilder på den.i värsta fall skulle ju det kunna vara något!
      Senast ändrad av scanvrak; 2002-10-19, 19:28.

      Kommentera


      • #4
        Det är nog bara att börja skissa på något, för en färdig ruff lär du inte hitta, det är klart, letar du på båtkyrkogårdar så kanske.
        Några på klubben (GHFK) har byggt ruff på sina öppna båtar och visst det krävs lite arbete, men du borde med lite hjälp hinna det under vintern. Bygg stommen av marinplywood som du sedan plast etc. borde fungera. Allt är ju beroende av vilket resultat du vill uppnå.
        Senast ändrad av Sturgeon; 2002-10-19, 19:36.
        sigpic

        Kommentera


        • #5
          Är inte helt säker på just summan. Kan missta mig på denna siffrra, men är ändå något jag vill erinra mig om att så var just detta fall.

          Antar att det finns både billigare och dyrare alternativ att skaffa. Kan man bygga och montera själv lite minskar priset säkerligen ganska kraftigt

          Kolla gärna runt bland båthandlare. Ruffat med en skön stereo i är fantastiskt unbderbart när det regnar, blåser och lever loppan. Polaren kör och du själv slaggar inne i ruffen och diggar lite maiden .............. en speciell känsla då man möter en öppen båt

          Kommentera


          • #6
            scanvrak:

            om du kan ta reda på båtfabrikatet, så kan du ju alltid ringa till örnvik (om det nu e det) å fråga om gjutformar eller om det finns färdiga överbyggen.
            du får nog leka detektiv om du ska hitta rätt. finns alltid nån i sverige som har formarna.(svårt att tro att fabrikanten kastar dom utgångna modellerna)

            Kommentera


            • #7
              jepp,ska kolla rundor lite och se om man kan få tag i ngt relativt färdigt och anpasnningsbart.

              Annars blir det väl att bygga ngt helt från grunden med marinplywood och sedan plasta det.

              Om inte snubben med styrhytten hör av sig och det visar sig vara ngt att ha.

              Sturgeon:är det bara som jag fått för mig att det "borde" finnas halvfabrikat på ngt sånt oxå?

              jajust det;maiden rockar...

              Kommentera


              • #8
                OT:
                Billigast borde nog kunna bli att sälja och köpa nytt.....???

                tror inte det skiljer något nämnvärt mellan modellerna på begagnatmarknaden.

                Ex. min Ryds camping ligger i runda slängar +20 papp på marknaden.

                Någon tusing hit eller dit beroende på skicket på din båt, modell och årsmodell...


                Bara en idé...

                Kommentera


                • #9
                  jag hade sålt den och köpt en annan färdig typ ryds camping,hajen.om det inte hade varit för att jag hade fått den i arv,blir bara massa gnäll och snack annars.saken är ju den att den skulle ju säljas egentligen,men jag sa att jag skulle ha den,det är rätt mkt minnen med just den där båten oxå.

                  Jag trodde faktiskt jag skulle använda den mer som den är,men det har det inte blivit.

                  mvh-

                  Kommentera


                  • #10
                    Originally posted by scanvrak
                    jepp,ska kolla rundor lite och se om man kan få tag i ngt relativt färdigt och anpasnningsbart.

                    Annars blir det väl att bygga ngt helt från grunden med marinplywood och sedan plasta det.

                    Om inte snubben med styrhytten hör av sig och det visar sig vara ngt att ha.

                    Sturgeon:är det bara som jag fått för mig att det "borde" finnas halvfabrikat på ngt sånt oxå?

                    jajust det;maiden rockar...
                    Det finns kanske halvfabrikat, jag har dock aldrig stött på det, det flesta båtar kommer nog med ruff eller utan, möjlighet att sedan köpa till ruff känner inte jag till, kanske skulle vara ett lönande koncept att sälja.

                    Dannes alternativ är ju annars en god ide, kanske det bästa om du inte har tid att jobba med skorven.
                    sigpic

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 666 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 549 svar
                    229 436 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven  
                    Arbetar...
                    X