Byte av ringar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byte av ringar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Byte av ringar

    Hejsan!

    Jag hitta inget passande forum för just detta ämne. Så jag tänkte skriva här då.

    Det är så att två av mina ögglor/ringar på spöt har gått sönder. Hur fattar jag inte då jag har varit mycket varsam med spöt.

    Det är ett Sjösländan SS 11fot 30-120g.

    Så jag tänkte höra om det är mycket svårt att byta ut ögglorna/ringarna?
    Jag är medveten om at jag blir tvungen att ta bort den gamla ögglan/rigen.

    Matrial är också frågan, vad ska jag använda mig av?

    Har en maskin som snurrar spöt konstant i en lägre fart ifall man nu behöver det för att kunna laga spöt.

    Alternativet är att jag lämnar in det igen och betala 250-500kr till, då jag tidigare har lämnat in det pga samma sak, två ögglor som gått sönder. Allt har skett då det varit från plus 7 gradet till minus 2.

    Så blir det billigare för mig att göra det själv eller lika bra att någon som är van gör det åt mig?
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

  • #2
    Toppöglan är bara att värma med en tändare och sedan dra bort. På med smältlim. och tryck dit en ny.

    Vanliga öglor brukar man få skrapa bort lack och tråd. Ta bort öglan. Dit med en ny, linda med spöbindartråd i rätt färg. Lacka. Låt den ligga på tork i snurrmaskinen för bästa resultat.

    Snickmetetod som kan funka ibland: Värm öglan och lirka ut den utan att skada lack eller tråd. Lirka i en ny och säkra med lite lim.

    Blir billigare om du gör det själv. Men lack, öglor och tråd är inte helt grattis.

    Lycka till

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
      Toppöglan är bara att värma med en tändare och sedan dra bort. På med smältlim. och tryck dit en ny.

      Vanliga öglor brukar man få skrapa bort lack och tråd. Ta bort öglan. Dit med en ny, linda med spöbindartråd i rätt färg. Lacka. Låt den ligga på tork i snurrmaskinen för bästa resultat.

      Snickmetetod som kan funka ibland: Värm öglan och lirka ut den utan att skada lack eller tråd. Lirka i en ny och säkra med lite lim.

      Blir billigare om du gör det själv. Men lack, öglor och tråd är inte helt grattis.

      Lycka till
      Tack för ett snabbt svar!
      Ska ner fara til sportfiskebutiken här i stan för att kolla vad allt landar på. Har jag tur så blir det inte så farligt många kr.
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

      Kommentera


      • #4
        om det bara är keramiken som pajjat behöver du ej byta hela ringen mycket enkelt
        att göra bara att klämma dit en ny med lite epoxylim
        mvh niclas

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av muskynicke Visa inlägg
          om det bara är keramiken som pajjat behöver du ej byta hela ringen mycket enkelt
          att göra bara att klämma dit en ny med lite epoxylim
          mvh niclas
          Då är min fråga till dig, vart kan man hitta bara keramiken?

          För det är bara dom som har gått sönder.

          toppöglan bytte jag ut för 10 min sen. Var busenkelt, bara fram med tändaren och värma lite. Dit med lite nytt lim/plast och klart.
          Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

          Kommentera


          • #6
            Ring till Flyfisherman och hör om dom har likadana ringar lösa till salu ,då kan du fila/klippa ut inre ringen och limma i den i den befintliga öglan
            Jag hade nog hellre bytit ögla helt för det kan vara nåt tjall med den som sitter kvar iochmed att den har lossnat

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
            2 svar
            2 496 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
            24 svar
            3 833 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg uffe62
            av uffe62
             
            Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
            39 svar
            5 656 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg OGRudan
            av OGRudan
             
            Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
            468 svar
            107 666 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Julle68
            av Julle68
             
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
            3 549 svar
            229 433 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg Retroräven  
            Arbetar...
            X