Owner, vad har hänt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Owner, vad har hänt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Går dock av lite väl lätt ibland... Har hänt vid ett antal tillfällen, både dom större storlekarna, samt dom mindre vid göstrolling, ismete osv. Använder aldrig owner längre efter det, sen är det kort livslängd på en såpass dyr krok, blir slö snabbt och lönar sig sällan att försöka vässa till spetsarna.

Eagle claw och vmc tycker jag är klockrena, inte testat gamakatsu än, så kan inte uttala mig om den kroken.

Kommentera

Ursprungligen postat av JFerdinandsson Visa inlägg
      Fick förklaringen att Owners krokar har för dåligt material för att dom skall kunna vässas!?!
      Det fick mig att omedelbart byta till Gamakatsu, det är inte bara en vassare krok, den kan också vässas tillbaka till ursprungligt skick.

Kostar några kronor mer men räcker betydligt längre.
      Dock lite tyngre än owner krokarna så har haft lite problem med att balansera vissa beten med Gamakatsu, men då är det bara att gå ner i storlek!
      Hur gör du när du slipar dem? Jag har testat med diamantbryne men har ej lyckats få ett tillfredsställande resultat. Jävligt synd på en för övrigt grym krok. Har därför gått över till vmc.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
        Ingen som testat owner 66st? Kroken är grov som timmerstockar och andvänds mycket när dom fiskar nilabborre. Verkar dock bara som den finns i stora storlekar 1/0 tom 5/0. 6st 1/0 kostar 85kr så billig är den inte. 5st 5/0 kostar 118kr. På mina laxskedar Northern king mag har blandat owner 36bc 1/0 och Gamakatsu TR 13B 1/0. Det kanske är läge att köra Gamakatsu på dom rätt av?
        Jag testade att köra Gamma på vandringslaxen i år, funkar kanon om du är inställd på att byta till ny krokar inför varje tur eftersom spetsarna "trillar" av, verkar som att de inte tål saltvattnet något vidare. Kör numera vmc 8650 "galvfärgad" 2/0.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
          Ingen som testat owner 66st? Kroken är grov som timmerstockar och andvänds mycket när dom fiskar nilabborre. Verkar dock bara som den finns i stora storlekar 1/0 tom 5/0. 6st 1/0 kostar 85kr så billig är den inte. 5st 5/0 kostar 118kr. På mina laxskedar Northern king mag har blandat owner 36bc 1/0 och Gamakatsu TR 13B 1/0. Det kanske är läge att köra Gamakatsu på dom rätt av?
          Hej Jonas 37; Northern King NK-MAG har jag VMC PS7650 Nr 2/O och Nr 1/0 till NK-28 när de ligger ute i sjön på båda sidorna av och bakom båten i 2,3 - 2,8 knop och väntar på megalaxen.

I de dubbla fiskeboxarna med massor av fack har jag inga krokar på trollingdragen. Krokarna ligger i vita plastburkar med skruvlock. På varje plastburk sitter en lapp med text som VMC PS7650 Nr 2/0 eller VMC PS7650 Nr 1/0 osv. Innan jag lägger ut trollingdraget i vattnet vrider jag in och runt trekroken i fjäderringen. På så sätt har jag alltid nålvassa krokar utan rost på alla trollingdragen. Med lite träning går det här blixtsnabbt. Förr i tiden när jag lyfte upp en NK-MAG eller Purelure Big Horn ur ett av facken i fiskeboxen fick jag samtidigt med 10-12 st andra trollingdrag i samma eller liknande färger...
          Gamakatsu har också vassa, suveräna trekrokar i samma storlekar som VMC.
          Go for the Giant Salmons!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Jag har använt både gamakatsu och owner länge har jag tyckt bättre om ownerkrokarna för att de är starkare. Men tidigare i år förlorade min kompis en stadig gädda på jerkbait pga att en ownerkrok gick rakt av mitt i fighten, mycket surt må jag säga! Så nu funderar jag på att övergå till en annan krok istället.
            Senast ändrad av Nettel; 2009-11-24, 17:56.
            Min hemsida för Nettel-Laken!
            http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
            http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjoz Visa inlägg
              Jag har använt både gamakatsu och owner länge har jag tyckt bättre om ownerkrokarna för att de är starkare. Men tidigare i år förlorade min kompis en stadig gädda på jerkbait pga att en ownerkrok gick rakt av mitt i fighten, mycket surt må jag säga! Så nu funderar jag på att övergå till en annan krok istället.

Hej Björn "Bjoz" Nettelbladt; VMC har en otrolig mängd av olika krokar för både söt- (BZ=Bronze) och saltvattensfiske (PS=Perma Steel). Jag har tyvärr ingen VMC-katalog längre sedan Rapala/Normark köpte företaget VMC i Frankrike. Du kan kontakta Pär Lindberg, Normark Scandinavia i Malung eller Uppsala för att få info om starka VMC-krokar till allt du behöver.
              Gamakatsu tillverkar också krokar som håller.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Jonas 37; Northern King NK-MAG har jag VMC PS7650 Nr 2/O och Nr 1/0 till NK-28 när de ligger ute i sjön på båda sidorna av och bakom båten i 2,3 - 2,8 knop och väntar på megalaxen.

I de dubbla fiskeboxarna med massor av fack har jag inga krokar på trollingdragen. Krokarna ligger i vita plastburkar med skruvlock. På varje plastburk sitter en lapp med text som VMC PS7650 Nr 2/0 eller VMC PS7650 Nr 1/0 osv. Innan jag lägger ut trollingdraget i vattnet vrider jag in och runt trekroken i fjäderringen. På så sätt har jag alltid nålvassa krokar utan rost på alla trollingdragen. Med lite träning går det här blixtsnabbt. Förr i tiden när jag lyfte upp en NK-MAG eller Purelure Big Horn ur ett av facken i fiskeboxen fick jag samtidigt med 10-12 st andra trollingdrag i samma eller liknande färger...
                Gamakatsu har också vassa, suveräna trekrokar i samma storlekar som VMC.
                Go for the Giant Salmons!
                Old Firehand
                Nu måste jag ge ett litet tips. Istället för att böka runt med krokar och fjäderringar för hand så skaffa en sådan

En billig och till utseendet dassig fjäderringstång men som är makalöst bra! Oj så enkelt det plötsligt blev att byta krokar. Nu länkade jag till en holländsk sida där jag köpt min, men jag har sett det på svenska sidor också (kommer bara inte på vilken).
                Senast ändrad av odevetu; 2009-11-25, 11:46. Anledning: fixade länken

Kommentera

Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
                  Nu måste jag ge ett litet tips. Istället för att böka runt med krokar och fjäderringar för hand så skaffa en sådan

En billig och till utseendet dassig fjäderringstång men som är makalöst bra! Oj så enkelt det plötsligt blev att byta krokar. Nu länkade jag till en holländsk sida där jag köpt min, men jag har sett det på svenska sidor också (kommer bara inte på vilken).
                  Welkom, u kunt hier inloggen

Nieuwe klant Terugkerende klanten

Ik ben een nieuwe klant.

Door uw klantgegevens op te geven bij Lureparts.nl kunt u sneller winkelen en kunt u profiteren van kortingen en speciale aanbiedingen die alleen voor geregistreerde klanten gelden.

Enda ordet jag förstog här var klanten!. Kanske är jag som är klanten iomed att jag inte såg nån tång

Kommentera

Hahaha det är nog jag som är klanten....

När jag testar länken så kommer jag till den fantastiska texten du hänvisar till. Men om jag klickar på den igen så kommer jag till tången. Skumt.

Jag laddar upp en bild.

Click image for larger version

Name:	DSC00493.jpg
Views:	1
Size:	70,9 KB
ID:	1758224

Kommentera

Skönt att höra. Länge tänkt, hur kan Owner vara så omskriven i många tidningar? Går som sagt lätt av, Särskilt upplevt detta vid isfiske. Gamakatsu är bättre på alla sätt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 388 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13