Jerkfunderationer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkfunderationer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkfunderationer

Det pratas mycket om jerkfiske efter gädda och jag funderar lite hur det funkar?
    Alltså, är det ytgående wobblers ni menar som man rycker fram så de plaskar i ytan eller?

Jag är lite nybörjare på gädda, köpte mig en Ambassadeur C3-5601 och ett spinnspö i somras.
    Fiskar i skärgården med Zaltwobblers och det har funkat bra och jag har fick till min förvåning en gädda på 5kg.
    Om jag nu vill testa 'jerk' i sommar kan ni tipsa om ett bra bete, samt hur det ska hanteras?

En annan sak:
    Jag har en fin liten shimanorulle som jag tänkte ha till aborrfisket.
    Skulle vilja ha tips på ett bra, kort spö för lätta jiggar 5-15 gram.
    Tänkte spola på tunn-tunn fireline och köra UL med superkänsla

Edit: Kom på en till fråga; Jag har 0.35mm nylonlina på min Ambassadeur som spolades på när jag köpte rullen. Är den OK för en till säsong, eller bör jag byta lina innan jag börjar fiska igen till sommaren/hösten?
    Senast ändrad av Test005; 2004-02-06, 13:43.

Ja man rycker fram jerbaitsen genom att slå nedåt med spötoppen mot ytan. Absolut inte bara ytgående beten utan det fins en uppsjö med sjunkande varianter. Spöt bör vara kort (ca 6 fot) för att bara bekvämt att fiska med. Bra nybörjarbeten är bla Salmo slider och Buster jerk. Du kan läsa mer om jerkbaitfiske på http://www.outdoor.se/sportfishnews/articles/jerkbait/

Kommentera

5501C3 är en polpulär jerkrulle, den kan du behålla. Linan tycker jag att du byter mot Power Pro 0,36, den har bara fått bra kritik här på forumet. Fördelen med flätlinan är att du får bättre kontakt med betet, särskilt när man "jerkar" dvs. tar hem betet ryckvis. Sedan är brottgränsen mycket högre på spunna/flätade linor dvs. man klarar upp många flera duster med näckrosor, vass osv.

Det finns både flytande och sjunkande jekar för att väcka både slöa och aggressiva gäddor till att hugga. Buster Jerk verkar det vara många som rekomenderar på forumet, en sådan hade jag slagit till på.

Spöt får du nog byta ut, jerkbeten väger sällan eller aldrig under 60-70gram, vilket är mer än ett vanligt spö klarar av. Sedan ska spöt vara styvt så att man får bra kontakt med betet, det finns särskilda jerkspön.

Annars kan man börja med att "fusk jerka" med ytgående vobblers. T.ex Rapala Skitter Pop. Det kan vara en bra introduktion till att börja jerka. Inte samma sak men man får i alla fall en känsla om vad det handlar om.
      Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Jag köpte ett nytt kastspö på båtmässan.
        Ett Shakespear Ambidex klass1. 165cm långt och för kastvikt 5-14g.
        Det blir fin-fint att fiska aborre med (Fiskar aborre med Jigg)

Imponerande hur lätt spöt är ! ! !

Kommentera

Du bör som sagt komplettera med 0.30+ stum lina, stel tafs (om betet kräver det), ett lättfiskat bete typ Buster Jerk (finns andra bra av den typen), samt ~6' JB-spö.

Sen går det ju faktiskt utmärkt att jerka zalt (!). Den är dessutom väldigt lätt att mixtra med vad gäller sväv, flyt eller sjunk.

Ett tips är att även söka på jerkbait här i forumet, finns en uppsjö med trådar i ämnet och jag tror många redan har skrivit av sig i dessa, samt tycker det e lite off-season.

Har du möjlighet att gå in hos en handlare som kan demonstrera tekniken så är ju inte det fel. Annars får du kolla igenom filmerna på http://muskie.outdoorsfirst.com/media/
          Där ser man rätt tydligt (i några av filmerna) hur spörörelserna och invevningen går till.

Lycka till!

//K
          Senast ändrad av cico; 2004-02-09, 01:01.
          BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
          14 svar
          1 982 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist