Jerkfunderationer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkfunderationer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkfunderationer

Det pratas mycket om jerkfiske efter gädda och jag funderar lite hur det funkar?
    Alltså, är det ytgående wobblers ni menar som man rycker fram så de plaskar i ytan eller?

Jag är lite nybörjare på gädda, köpte mig en Ambassadeur C3-5601 och ett spinnspö i somras.
    Fiskar i skärgården med Zaltwobblers och det har funkat bra och jag har fick till min förvåning en gädda på 5kg.
    Om jag nu vill testa 'jerk' i sommar kan ni tipsa om ett bra bete, samt hur det ska hanteras?

En annan sak:
    Jag har en fin liten shimanorulle som jag tänkte ha till aborrfisket.
    Skulle vilja ha tips på ett bra, kort spö för lätta jiggar 5-15 gram.
    Tänkte spola på tunn-tunn fireline och köra UL med superkänsla

Edit: Kom på en till fråga; Jag har 0.35mm nylonlina på min Ambassadeur som spolades på när jag köpte rullen. Är den OK för en till säsong, eller bör jag byta lina innan jag börjar fiska igen till sommaren/hösten?
    Senast ändrad av Test005; 2004-02-06, 13:43.

Ja man rycker fram jerbaitsen genom att slå nedåt med spötoppen mot ytan. Absolut inte bara ytgående beten utan det fins en uppsjö med sjunkande varianter. Spöt bör vara kort (ca 6 fot) för att bara bekvämt att fiska med. Bra nybörjarbeten är bla Salmo slider och Buster jerk. Du kan läsa mer om jerkbaitfiske på http://www.outdoor.se/sportfishnews/articles/jerkbait/

Kommentera

5501C3 är en polpulär jerkrulle, den kan du behålla. Linan tycker jag att du byter mot Power Pro 0,36, den har bara fått bra kritik här på forumet. Fördelen med flätlinan är att du får bättre kontakt med betet, särskilt när man "jerkar" dvs. tar hem betet ryckvis. Sedan är brottgränsen mycket högre på spunna/flätade linor dvs. man klarar upp många flera duster med näckrosor, vass osv.