Val avGPS/ekolod??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val avGPS/ekolod???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

HDS är fina grejer, nu när de fått ordning på korten till plottrarna. Men kolla även Lowrance nya serie Mark och Elite. Baseras på äldre men bra och beprövad teknik. Priserna är oxå skapliga på dessa.
    Navionics heter sjökorten och finns till alla större sjöar. Men tyvärr är det väldigt många vatten som inte finns med.
    Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      HDS är fina grejer, nu när de fått ordning på korten till plottrarna. Men kolla även Lowrance nya serie Mark och Elite. Baseras på äldre men bra och beprövad teknik. Priserna är oxå skapliga på dessa.
      Navionics heter sjökorten och finns till alla större sjöar. Men tyvärr är det väldigt många vatten som inte finns med.
      Mvh Micke

Tackar för ett bra svar.

Jag kommer hålla till en del i Vättern men även i många mindre sjöar runt om i Småland. Har inte Navonics kort till dessa kanske man ska välja Garmin ändå som verkar ha det vad jag har fattat.

Sen säger ju alla att HDS.en ska var sjukt bra och vunnit tester så är klyven ang denna fråga.

Hur gör alla ni som fiskar i okänt vatten ??? Ni bara chansar eller???

/Micke

Kommentera

Köp så stort du mäktar med, men prisvärt är det sällan om du köper nya, moderna lod/plottrar. Extremt överprissatta.
        Jag köpte ett HDS-7 och tycker det är i minsta laget, ett HDS-5 är som att kolla på ett game&watch.. Sjukt att dom gör dom så små.
        Lycka till.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Tycker man bara blir mer och mer förvirrad av detta träsk av alla olika modeller.

Ser nu att det finns HDS 5 , HDS 5M, Elite-5 vad är skillanden på dessa verkar vara samma enl alla sidor jag läst på ???

Sen ang korten igen. Finns det bara sjökort till de större sjöarna typ vättern, vännern osv.

jag tänker på om jag vill åka i t.ex salgen, grumlan osv finns inte sjökort digitalt på dessa sjöar???

///Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av mr_mike Visa inlägg
            Tycker man bara blir mer och mer förvirrad av detta träsk av alla olika modeller.

Ser nu att det finns HDS 5 , HDS 5M, Elite-5 vad är skillanden på dessa verkar vara samma enl alla sidor jag läst på ???

Sen ang korten igen. Finns det bara sjökort till de större sjöarna typ vättern, vännern osv.

jag tänker på om jag vill åka i t.ex salgen, grumlan osv finns inte sjökort digitalt på dessa sjöar???

///Micke
            Nu tycker jag ju iofs inte att det är så svårt att se skillnaden på just dom du räknade upp
            HDS-5 M är utan ekolod,
            Elite är ett helt annat modell..

Men visst kan det vara snurrigt.
            Kolla här, där kan du jämföra en hel del.
            &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Nu tycker jag ju iofs inte att det är så svårt att se skillnaden på just dom du räknade upp
              HDS-5 M är utan ekolod,
              Elite är ett helt annat modell..

Men visst kan det vara snurrigt.
              Kolla här, där kan du jämföra en hel del.
              http://www.lowrance.se/Produkter/Mar...m-Kartplotter/

Aha då är jag med. Elite är deras nyaste va??? Tror iofs HDS 5.an funkar alldeles utmärkt för mina behov. Då till en fråga. Är menyerna på Svenska i dem? Tänkte annars kan man ju plocka hem en ifrån USA brukar köpa rätt mycket saker på ebay, det skilljer ju sjukt i pris. Köpte sist ett kikarsikte Pris i Sverige 12000:- pris over there 6000 + frakt

Så det kan ju löna sig rätt rejält...

///Micke

Kommentera

hej. jag har en garmin 520 s som jag tycker fungerar klockrent. jag antar att 521 s e ungefär samma så jag skulle rekomendera den

Kommentera

Ursprungligen postat av mr_mike Visa inlägg
                  Aha då är jag med. Elite är deras nyaste va??? Tror iofs HDS 5.an funkar alldeles utmärkt för mina behov. Då till en fråga. Är menyerna på Svenska i dem? Tänkte annars kan man ju plocka hem en ifrån USA brukar köpa rätt mycket saker på ebay, det skilljer ju sjukt i pris. Köpte sist ett kikarsikte Pris i Sverige 12000:- pris over there 6000 + frakt

Så det kan ju löna sig rätt rejält...

///Micke
                  Ja nyaste är det nog, men inte deras hi-end produkt, då vill du ha HDS- maskinerna..
                  Ja det är svenska i maskinen. men se till så att det är en internationell modell innan du köper den.
                  &

-Okänd

Kommentera

Garmin har inte heller sjökort till mindre sjöar. Men däremot går det att köra friluftskartan i en del av deras modeller. Du får då ett lite förenklat sjökort kan man väl säga. Men plotter är inte det viktigaste på en mindre sjö. Då tycker jag att ekolodet är mkt viktigare.
                    Lowrance Elite och Mark är nya modeller men de är baserade på den äldre tekniken. Därför är de billigare än HDS:en.
                    Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                      Garmin har inte heller sjökort till mindre sjöar. Men däremot går det att köra friluftskartan i en del av deras modeller. Du får då ett lite förenklat sjökort kan man väl säga. Men plotter är inte det viktigaste på en mindre sjö. Då tycker jag att ekolodet är mkt viktigare.
                      Lowrance Elite och Mark är nya modeller men de är baserade på den äldre tekniken. Därför är de billigare än HDS:en.
                      Mvh Micke

Ok. tycker detta är en rejäl djungel. En del tycker lowrance är kanon andra tycker de är kassa och tycker man ska köpa gramin.

Men vad jag har hört ska Ekolodet på Lowrance vara riktigt bra Iofs är ju fördelen att till garmin finns det mesta att hitta typ sjökort osv på det stora www.

/Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 513 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson