Val avGPS/ekolod??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val avGPS/ekolod???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mr_mike Visa inlägg
    Haha iofs men hur ska man veta vart grunden är om man inte kan sjön ???

Och mer fisk är det inte det handlar om utan jag vill inte kvadda båten och motor helt enkelt

Sen att detta ska vara ett bra ekolod i det gör det ju bara mer intressant.
    I okända vatten dvs i ditt fall då mindre sjöar kör man aldrig fort utan att veta vad man gör detta gör man FÖRST efter att man lärt känna vattnet....
    Hänger du med ditt ekolod hela tiden under färd kommer du noga notera att tendensen evt. är uppgrundande då är det inte direkt läge att gasa på.... när du sedan noterar att det djupnar på är det dags att öppna spjällen!
    Mycket ovanligt att du möts av vertikal bergvägg under vattenytan som sträcker sej ända upp till ytan, ditt ekolod eller dina ögon tittandes över relingen och landomgivningarna ger besked om det är läge att vara gasglad i första hand om inga kort finnes över vattnet.
    I Vättern kommer en HDS mer till sin rätt helt klart och där finns kort dock är det en MYCKET djup sjö därute och jag skulle vilja säga att ditt växelhus och skrov kunde inte vara tryggare helt enkelt än i den sjön, åtminstone för bottenkontakt då.
    Allt är en prisfråga vill man ha fina grejor bara handla dock tror jag du får svårt med bra kort över mindre vatten till HDSen lycka till
    Senast ändrad av TAMTAM; 2010-03-14, 19:30.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Letar du efter grundområde grynna eller nåt i mindre vatten brukar det vara lätt att hitta dem, göres oftast av just växelhuset om man inte är riktigt uppmärksam
      Sätt då en "icon" (händelsemarkör) i plottern om du har en Lowrance behövs inget kort för detta den finns på rätt ställe ändå nästa gång du dyker upp i området då den sparas i elektroniskt minne.
      Sätter du dessa med jämna mellanrum under rundning av grynna på aktuellt ställe skapar du snart ditt eget kort åtminstone över evt. faror i området.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg
        Ingen som har jätte krav kjøper et instrument med 5" skjerm uansett. Min 480x480 oppløsning på en 5" trengs for å kunne zoome ut for å få overblikk.

Du kommer til å forstå dette når du sitter der med 521an
        Precis vad jag menade hehe. Jag har inte några jätte krav då jag är amatör och nybörjare. Vill ha någorlunda koll bara.

Valet faller nu dock på en 525s eller 526s med bättre upplösning. Köpte nämligen ett Bluechart G2 Vision VEU711 billigt igår.

Garmins plotter ska ju vara bra och jag prioriterar att ha koll på omgivningen i första hand sen till ekolodet och fisket.

/Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Letar du efter grundområde grynna eller nåt i mindre vatten brukar det vara lätt att hitta dem, göres oftast av just växelhuset om man inte är riktigt uppmärksam
          Sätt då en "icon" (händelsemarkör) i plottern om du har en Lowrance behövs inget kort för detta den finns på rätt ställe ändå nästa gång du dyker upp i området då den sparas i elektroniskt minne.
          Sätter du dessa med jämna mellanrum under rundning av grynna på aktuellt ställe skapar du snart ditt eget kort åtminstone över evt. faror i området.

HAHA hoppas slippa justera växelhuset dock Valet faller nu på en Garmin 525S eller 526S då jag köpte ett G2 Vison VEU711 igår snuskigt billigt

/Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
          24 svar
          2 549 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson