Att ta i fisk!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att ta i fisk!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att ta i fisk!?

Jo jag har nog hört en massa olika sätt och tekniker angående hur man tar/krokar av fisk utan att skada dom.

Vad jag har förstått så har fisken ett hudsläm som skyddar mot kyla och parasiter.

Det har sagts till mig att en torr hand skadar detta sikret och att man skall blöta handen i vattnet innan man tar i den.

Jag har tänkt att ta kort på en del av fångsterna och sen släppa tebaks dom så min fråga är: Hur skall man handskas med fisk som man tänkt släppa tebaks?

Får jag på en fisk som jag vill fota och väga, ex. en gädda, så brukar jag börja med att ta in den i båten med handen, ena handen under buken och med den andra handen så kör jag "gälgreppet". När gäddan kommer i båten så brukar jag lägga ner den i en fuktad IKEA kasse och kroka av den, därefter så väger jag också gäddan medans den ligger i IKEA kassen. Sen så tar jag upp gäddan och tar ett snabbt foto innan den åter får simma vidare.

Att ha en karpmatta är ju aldrig fel, men om du gör något i det här stuket så ska inte fisken skadas nämnvärt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
    14 svar
    1 984 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg engqvist  
    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11