Stötar av fiskespöt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stötar av fiskespöt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stötar av fiskespöt

Hej har varit ute i regnet och vertikalfiskat idag.
    Jag sitter och fiskar vid aktern där jag också har en elmotor moterad när det helt plötsligt smäller på en gös, jag vevar upp gösen till vattenytan och byter grepp från korkhandtaget till själva klingan på fiskespöt och får då en stöt i handen, tror först att det är något annat så jag tar i klingan igen och får ytterligare en stöt. Jag går fram till fören för att ta loss gösen från krokarna och för spötoppen rakt upp i luften och provar ta på klingan igen och jag får en ny stöt.

Jag får säkert mellan 10-15 stötar och ja jag är heltsäker på att det är en gös som sitter på och inte en elektrisk ål.

Efter det här slog jag av huvudstömbrytaren till all el på båten.

Vad kan det här bero på?

Vill bara tillägga att jag inte har ätit några magic mushrooms under fisketuren vilket jag för övrigt inte heller bruka konsumera.

Åskan

Kommentera

kläderna kanske? eller så kan spöt ha laddats av flätlinan och när du tar i den oisolerade klingar så laddas spö ur kanske.

Kommentera

skulle oxå tippa på flätlinan mot spöringarna
        .
        Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Sankt elms eld kanske?
          ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Var säkerligen åskrelaterat. Hände mig med för några veckor sedan när jag vertikalade i regn. Sprakade så om spötopparna att det hördes till båten som låg en bit bort. Fick rejäla stötar när jag tog i klingan. Blev själv fundersam på vad det var frågan om så jag kollade runt en del på nätet vid hemkomst. Spön leder ström otäckt bra (kolla på klingan så ser du säkert div varningsinfo om det). Det regnväder du skriver om var fömodligen också ett åskväder i vardande. När det byggs upp och luften joniseras kan det ge upphov till allsköns mindre urladdningar (vilka är ett kraftigt varningstecken på att en riktig urladdning, dvs en blixt, kan vara på gång).

På Utsidan finns en tråd där kanotmänniskor (burr, sådana där käcka figurer som gärna paddlar över linorna när man bottenmetar från land...) diskuterar detta (fast då är det kolfiberpaddlar som de får stötar av men det som sägs i diskussionen kan ju överföras till fiskespön). http://www.utsidan.se/forum/showthre...threadid=34184

Här är även länk till en dramatisk fiskehistoria om vilka elektriska fenomen som den ökade fältstyrkan vid åskväder kan ge upphov till... http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.761...abbade-fiskare

Vill man ha en mer vetenskaplig utläggning kan man läsa följande, saxat från Linköpings universitets frågesida (byt ut ordet trädtoppar mot spötoppar så har den gode professorn besvarat din fråga...):

"Hej! När vi var på stranden och det började dra ihop sig till åska oväder, blev vårt hår statiskt. Vad berodde det på? Var det farligt att vistas där då? Varför försvann det när vi kom i skogen? Tacksamma för svar! //Lena och Kristina

Svar: Hej Kristina och Lena. Att ert hår vart statiskt beror på att det var en hög elektrisk fältstyrka där ni stod på grund av åskmolnen. Vid ett åskväder får man en obalans mellan + och - laddning i atmosfären som kan leda till oerhört starka elektriska fält, och det är denna obalans som ger upphov till blixtarna som uppkommer när laddningarna flyttar på sig för att utjämna obalansen. Den statiska elektricitet ni upplevde minskade troligen i skogen eftersom det elektriska fältet där var som starkast alldeles ovanför trädtopparna. Att uppleva den här sortens fenomen är en klar varningssignal att ett blixtnedslag kan komma att ske, så man bör genast flytta på sig, in i en bil eller bort från skarpa terrängformationer eftersom de är utsatta för extra starka fält. I den lärobok jag använder i ellära finns ett foto av en kvinna som stod på en utsiktspunkt vid ett åskväder med sitt långa hår på ända. Några minuter efter att hon lämnat platsen slog blixten ned och dödade flera personer. Ha respekt för åskan!
            /Ragnar Erlandsson, professor i fysik"
            Senast ändrad av supratress; 2010-07-31, 01:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
            14 svar
            1 983 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11